3p

A fiskális politika elsősorban a fenntartható gazdasági növekedés érdekében középtávon semleges, némileg keresletszűkítő hatást kíván elérni - derül ki az európai uniós csatlakozást elősegítő középtávú, 2002-2005 közötti időszakra vonatkozó gazdaságpolitikai programból.

A program szerint a fiskális politika fő törekvése, hogy mérsékelje az államháztartás forráslekötő hatását a makrogazdasági stabilitás fenntartása, a dezinfláció alátámasztása érdekében. Az államháztartás hiánya az idén várhatóan eléri a bruttó hazai termék (GDP) 5,5-6 százalékát, míg 2001-ben 4,1 százalék, 2000-ben pedig 3 százalék volt. Jövőre és 2004-ben a GDP 1,5-1,5 százalékával kell csökkenteni az államháztartás finanszírozási igényét, majd a későbbiekben fokozatos, évi mintegy 0,5 százalékpontos további javulásra van szükség.

Az államháztartás hiányát a középtávú gazdaságstratégia 2005-re a maastrichti kritériumot is kielégítő szintre, a GDP 2,5 százalékára mérsékli, mivel Magyarország elkötelezett és érdekelt abban, hogy csatlakozzon az euró-övezethez. Becslések szerint az euró bevezetésének számszerűsíthető haszna Magyarországon jelentős mértékben meghaladja a költségeket. Ez hosszabb távon a növekedési ütem 0,6-0,9 százalékpontos emelkedését eredményezi.

A dokumentum szerint, ha Magyarország belép az európai árfolyam-mechanizmusba, vélhetően lényegében nem kell megváltoztatni a magyar árfolyam-politika kereteit, mivel azok már ERM II kompatibilisek. Harmonizálnak egyrészt azért, mert a középárfolyam 100 százalékban az euróhoz van rögzítve, másrészt pedig az árfolyam-ingadozási sáv szélessége megfelel az ERM II normál ingadozási sávjának. A módosult monetáris politikának megfelelően a kötelező tartalékráta mértéke ez év augusztus elsejétől 5 százalékra csökkent, szeptembertől további 100 bázisponttal 200 bázispontra szűkül a kamatfolyosó. A jegybank pedig vizsgálja az aktív oldali szabályozásra való áttérés lehetőségét, amelyre a likviditás alakulásától függően már a jövő évben sor kerülhet.

A kormány programja szerint a gazdaságpolitikai eszközök összehangolt alkalmazásával és a monetáris politika támogatásával elérhető az infláció folyamatos mérséklődése. A számítások szerint az éves átlagos infláció jövőre 5 százalék, az egy évre visszatekintő pedig jövő decemberben 4,5 százalék lesz, 2004-től évente átlagosan egy százalékpontos fogyasztóiárindex-csökkenéssel számolnak. Így 2005-ben az éves átlagos infláció 3 százalékra, a december/decemberi pedig 2,5 százalékra szorulhat vissza. Az előrejelzés a makropályában megjelölt paraméterekre épül: dinamikus gazdasági növekedés, évi 3-4 százalékos reálbér-reáljövedelem emelkedés mellett folyamatos lesz a fogyasztás növekedése. A közvetett adóknál számottevőbb változtatásra nem kerül sor, a keresetek átlagos terhelésének csökkentése a bruttó keresetek dinamikáját fékezve mérsékli a költséginflációt.

Az uniós jogharmonizációval összefüggő adózási intézkedések többsége a csatlakozásig lezajlik, így azt követően újabb jelentős áremelkedésre nem kell számítani a hatósági áraknál sem. A program szerint még ebben az évben várható a gázellátásról szóló törvény elfogadása, és így 2003. közepétől a részleges piacnyitás. Az ehhez kapcsolódó érvényesülő elvek: a nagyfogyasztói körben a forrás szabad megválasztása, hozzáférés a hálózatokhoz, védelem a lakossági, illetve az úgynevezett nem feljogosított fogyasztói körben.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!