4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Két héten belül két komoly üzlettől esett el az Alstom: a BKV felmondta a vele kötött szerződést, a Csalagút vonatközlekedését biztosító Eurostar pedig - a hagyományokat felrúgva - a Siemenst hozta ki nyertesnek legújabb tenderén. A francia cég a bíróságon támadta meg a német vállalat győzelmét, épp azzal az indokkal, ami miatt kipenderítették Budapestről - szerinte a konkurens járművei nem elég biztonságosak. Mfor.hu háttér.

Bíróságon támadja meg az Alstom a Csalagúton átmenő nemzetközi vonatközlekedést biztosító Eurostar vasúttársaság döntését, amely október hetedikén a Siemenst hozta ki győztesnek a francia céggel szemben tíz vonat leszállítására kiírt tenderén, adta hírül az AFP hírügynökség.

Az őt ért váddal támad az Alstom

Az Alstom úgy véli, hogy a német cég vonatai nem teljesítik azokat a biztonsági követelményeket, amelyek az Angliát és Franciaországot összekötő alagútban közlekedő járműveknek teljesíteniük kellene. Emiatt szerintük az Eurostar és a Siemens közötti szállítási szerződés érvénytelen.

Az ügy pikantériája, hogy az Alstomnak Budapesten éppen metrószelvényei biztonsági hiányosságaira hivatkozva mutattak ajtót. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szerint a kettes metróra szánt - és már le is gyártott - Metropolis-szerelvények a jogszabálytól eltérő fékrendszere "egyenértékű biztonsági szintjének igazolása és dokumentálása megfelelően nem történt meg”. Emiatt elutasították az Alstom fellebbezését, és helybenhagyták a típusengedély kiadása iránti kérelmet elutasító elsőfokú határozatot.

Az NKH döntése láttán a BKV szerdán felmondta a kettes és a négyes metróra szánt járművek szállítási szerződését is, lehívta a szerződések alapján kifizetett előlegek (mintegy 108 millió euró) visszafizetésére vonatkozó bankgaranciát, és bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító felé.

225 milliárd forint a tét

A BKV esetében 215 millió euró (jelenlegi árfolyamon mintegy 60 milliárd forint), az Eurostarnál pedig 600 millió euró (165 milliárd forint) az üzlet értéke - azaz összesen 815 millió euró (225 milliárd forint) megbízástól esett el a cég, legalábbis jelen állás szerint.       

Az Eurostar-üzlet elvesztése azért is különösen fájó a francia társaságnak, mivel eddig kizárólag általuk gyártott vonatokat közlekedtetett a londoni székhelyű vasúttársaság a Csalagútban. Az ügy horderejét jelzi, hogy még a francia kormány is tiltakozását fejezte ki a német vonatok választása ellen.

16 éve az Alstomé a Csalagút 

A jelenlegi, 28 vonatból álló Alstom-flottát 16 éve, azaz a Csalagút megnyitása óta üzemelteti az Eurostar. Ezeket cserélné le részben Siemens-gyártmányokra, amelyek 320 km/h sebesség mellett 900 utas szállítására képesek - ez mintegy ötödével több az Alstom-masinák befogadóképességénél.

Az Eurostar egyébként valószínűtlennek tartja, hogy az Alstom győztesen kerülhet ki a bírósági csatározásból. A DPA hírügynökség pedig megjegyzi: a francia vállalat ismert arról, hogy egy-egy elveszített tender után a bíróságon próbálja megfordítani a végeredményt.

A BKV-ügy viszont kivétel ilyen szempontból, hiszen a francia vállalat bíróságon kívül próbál megegyezni a közlekedési céggel és a Fővárosi Önkormányzattal. Szerintük a mihamarabbi megoldás leginkább a budapesti utasok érdekeit szolgálná, mivel így nem kellene további éveket várniuk új metrókra.

A francia cég vitatja, hogy a Budapestnek szánt Metropolisoknak biztonsági hiányosságaik lennének. Egyúttal felhívja a figyelmet arra, hogy eddig több mint háromezer ilyen típusú metrókocsit adott el világszerte, amelyek közül 1852 kocsi a magyar főváros számára gyártott szerelvényekkel azonos vagy ahhoz hasonló fékrendszerrel közlekedik nap mint nap olyan világvárosokban, mint Szingapúr, Sanghaj, Barcelona és Isztambul.

Tarlós hajlik a megegyezésre

A budapesti üzlet még menthetőnek tűnik - Tarlós István főpolgármester ugyanis nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy a szerződésbontás ellenére mégis megegyeznek az Alstommal a metrókocsik leszállításáról.

"Ha kiírják az új tendert a szerelvényekre, akkor az Alstom kárt okozhat egy esetleges per indításával. Ha nem írják ki az új tendert, akkor a nemzeti vagyon hanyag kezelésének a vádja merülhet fel!" - mondta a főpolgármester, aki szerint fennáll a veszélye annak, hogy a szerződésbontás hosszú időre leállítja a négyes metró építését.

W. B.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!