Bíróságon támadja meg az Alstom a Csalagúton átmenő nemzetközi vonatközlekedést biztosító Eurostar vasúttársaság döntését, amely október hetedikén a Siemenst hozta ki győztesnek a francia céggel szemben tíz vonat leszállítására kiírt tenderén, adta hírül az AFP hírügynökség.
Az őt ért váddal támad az Alstom
Az Alstom úgy véli, hogy a német cég vonatai nem teljesítik azokat a biztonsági követelményeket, amelyek az Angliát és Franciaországot összekötő alagútban közlekedő járműveknek teljesíteniük kellene. Emiatt szerintük az Eurostar és a Siemens közötti szállítási szerződés érvénytelen.
Az ügy pikantériája, hogy az Alstomnak Budapesten éppen metrószelvényei biztonsági hiányosságaira hivatkozva mutattak ajtót. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szerint a kettes metróra szánt - és már le is gyártott - Metropolis-szerelvények a jogszabálytól eltérő fékrendszere "egyenértékű biztonsági szintjének igazolása és dokumentálása megfelelően nem történt meg”. Emiatt elutasították az Alstom fellebbezését, és helybenhagyták a típusengedély kiadása iránti kérelmet elutasító elsőfokú határozatot.
Az NKH döntése láttán a BKV szerdán felmondta a kettes és a négyes metróra szánt járművek szállítási szerződését is, lehívta a szerződések alapján kifizetett előlegek (mintegy 108 millió euró) visszafizetésére vonatkozó bankgaranciát, és bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító felé.
225 milliárd forint a tét
A BKV esetében 215 millió euró (jelenlegi árfolyamon mintegy 60 milliárd forint), az Eurostarnál pedig 600 millió euró (165 milliárd forint) az üzlet értéke - azaz összesen 815 millió euró (225 milliárd forint) megbízástól esett el a cég, legalábbis jelen állás szerint.
Az Eurostar-üzlet elvesztése azért is különösen fájó a francia társaságnak, mivel eddig kizárólag általuk gyártott vonatokat közlekedtetett a londoni székhelyű vasúttársaság a Csalagútban. Az ügy horderejét jelzi, hogy még a francia kormány is tiltakozását fejezte ki a német vonatok választása ellen.
16 éve az Alstomé a Csalagút
A jelenlegi, 28 vonatból álló Alstom-flottát 16 éve, azaz a Csalagút megnyitása óta üzemelteti az Eurostar. Ezeket cserélné le részben Siemens-gyártmányokra, amelyek 320 km/h sebesség mellett 900 utas szállítására képesek - ez mintegy ötödével több az Alstom-masinák befogadóképességénél.
Az Eurostar egyébként valószínűtlennek tartja, hogy az Alstom győztesen kerülhet ki a bírósági csatározásból. A DPA hírügynökség pedig megjegyzi: a francia vállalat ismert arról, hogy egy-egy elveszített tender után a bíróságon próbálja megfordítani a végeredményt.
A BKV-ügy viszont kivétel ilyen szempontból, hiszen a francia vállalat bíróságon kívül próbál megegyezni a közlekedési céggel és a Fővárosi Önkormányzattal. Szerintük a mihamarabbi megoldás leginkább a budapesti utasok érdekeit szolgálná, mivel így nem kellene további éveket várniuk új metrókra.
A francia cég vitatja, hogy a Budapestnek szánt Metropolisoknak biztonsági hiányosságaik lennének. Egyúttal felhívja a figyelmet arra, hogy eddig több mint háromezer ilyen típusú metrókocsit adott el világszerte, amelyek közül 1852 kocsi a magyar főváros számára gyártott szerelvényekkel azonos vagy ahhoz hasonló fékrendszerrel közlekedik nap mint nap olyan világvárosokban, mint Szingapúr, Sanghaj, Barcelona és Isztambul.
Tarlós hajlik a megegyezésre
A budapesti üzlet még menthetőnek tűnik - Tarlós István főpolgármester ugyanis nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy a szerződésbontás ellenére mégis megegyeznek az Alstommal a metrókocsik leszállításáról.
"Ha kiírják az új tendert a szerelvényekre, akkor az Alstom kárt okozhat egy esetleges per indításával. Ha nem írják ki az új tendert, akkor a nemzeti vagyon hanyag kezelésének a vádja merülhet fel!" - mondta a főpolgármester, aki szerint fennáll a veszélye annak, hogy a szerződésbontás hosszú időre leállítja a négyes metró építését.
W. B.