3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A piac szereplőinek véleménye többnyire megegyezik a témában: a hűtött áru fuvarozásának piacán is megjelentek a külföldi cégek, és jelentkeznek a hazai vállalkozók - sok esetben a megrendelő által kikényszerített - ár alatti munkavégzésének problémái is.

Ezzel kapcsolatban a Hungarocamion illetékese elmondta, úgy érzik, nagy igény van arra, hogy megoldásokat keressenek és találjanak a "just in time" jellegű magasabb szintű fuvarozási szolgáltatás kivitelezésére. A hűtöttáru-fuvarozás egyik speciális szelete a tejtermékek szállítása. Mivel a hazai tejüzemek nem Budapesten vannak, többnyire depót tartanak fenn a fővárosban vagy környékén. A hűtőlánc fenntartásának érdekében - az előírás a tejtermékeknél + 4 fok - a cégek saját kamionjai hozzák az árut a depóba. Ott ismét hűtött raktárba kerül, majd az igényeknek megfelelően a gyártó vállalattal szerződött fuvarozó cégek viszik tovább a boltokba. A depók úgy vannak kialakítva, hogy egy-egy járat körülbelül 50 kilométeres sávban dolgozhasson. Így például egy fővárosi depó esetén a terítés határa valahol Vác és Nagymaros környékén lehet.

A tejtermékek terítésére vállalkozó cégek sofőrjeinek a normál fuvarosoknál több kritériumnak kell megfelelniük. A belépéskor a kötelező üzemorvosi vizsgálaton kívül át kell esniük egy élelmiszer-egészségügyi bőrgyógyászati és légzőszervi vizsgálaton is. Ráadásul ezen a területen meglehetősen sok az emelőhátfalas autó, ezért a gépkocsivezetők jó részének még hidraulikus emelőkezelői vizsgát is kell tenniük. A tejtermékek szállításánál két alapvető filozófia érvényesül. Az egyik a szállítás szempontjából nem ró nagy felelősséget a sofőrre, mert a megbízó cég összeállítja és elkülöníti a kiszállítandó árut. Ebben az esetben a gépkocsivezető feladata csak annyi, hogy a szállítólevél alapján a kijelölt csomagot tegye le a megfelelő üzletben. Ez a fajta munkamódszer a raktártól kíván nagyobb erőfeszítést, hiszen pontos komissiózásra és csoportosításra van szükség. A vezető feladata csak a célbajuttatásra korlátozódik.

A másik módszer - a depót működtető cégnek ez lényegesen olcsóbb - amikor az egész túraútvonalra szedik ki az árut. Ennél a gépkocsivezető feladata, hogy a szállítólevél alapján a különböző boltoknál a megfelelő árut pakolja le. Ezzel gyakorlatilag kiiktatják a "finom" komissiózást, és a felelősség jó részét a gépkocsivezetőre terhelik. Ez utóbbi módszernél mindezt még az is tetézi, hogy a kiválogatással lényegesen több idő megy el, mint az első esetben alkalmazott logisztikai megoldásnál. Ám ennek költségei már nem a megbízót, hanem a feladatot elvállaló fuvarozó céget terhelik.

A tej-, és élelmiszer-szállításnál az utóbbi években egyre inkább elharapózott az a szállítmányozók szerint rossz gyakorlat, mely szerint egy-egy túrajárat az összes üzletbe kiviszi az árut. Mint kifejtették, nekik nem éri meg öt Túrórudiért meg három tejért fölkeresni Mari néni kis boltját. Ez a feladat logisztikai nonszensz. Nem jó a szállítmányozó cégeknek, és hosszú távon nem jó a gyártóknak sem. Az egyik érintett viszont úgy véli, a gyártók csak azt nézik, hogyan emelkednek eladásaik. Az ő gyakorlatukban például egy közepes városban havi szinten 350 literrel nőtt a tejfogyasztás, amikor a kisboltokba is kimentek, ahhoz képest, mint amikor csak a város három nagykereskedésébe szállítottak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!