4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ingyen utazik a MÁV Start és a Volán utasainak mintegy ötöde, derül ki a kormány által ma nyilvánosságra hozott statisztikából. A közlekedési cégek jelenleg több mint húszféle jogcímen biztosítanak kedvezményeket, amelyeket csaknem hétmillióan vehetnek igénybe. Az ingyenes vagy kedvezményes jegyek árát természetesen a többi adófizető állja – idén mintegy 70 milliárd forint megy el ilyen célra. Mfor.hu háttér.

Mintegy hárommilllió utas váltott regisztrációs jegyet a márciusi bevezetése óta eltelt egy hónap alatt a közösségi közlekedésben, mondta el csütörtöki sajtótájékoztatóján Szollár Domokos.

Öt emberből egy ingyen utazik   

A kormányszóvivő szerint ez az összutasszám 15-20 százalékát teszi ki - azaz minden ötödik utas ingyen veszi igénybe a MÁV, a GYSEV és a Volán járatait. Az érintettek 85-90 százaléka nyugdíjas, és jellemzően húsz kilométernél kevesebbet utazik, tette hozzá Szollár Domokos. 

Mint ismert, a regisztrációs jegyet azok számára vezették be, akik ingyenes utazásra jogosultak - ide tartoznak a 65 év felettiek mellett a hat év alattiak, a hadigondozottak és a menekültek. A szintén nem fizető vasutasok és Volán-dolgozók esetében a közlekedési cégek üzletszabályzataikban maguk alakíthatják ki a regisztráció feltételeit. 

Az intézkedés célja, hogy ne csak becslések, hanem pontos adatok is legyenek a díjmentesen közlekedők számáról és utazási szokásairól.  Ez azért fontos, mert így pontosan meg lehet majd mondani, mennyit kell utánuk fizetnie az államnak fogyasztói árkiegészítés címén a közlekedési cégeknek - utóbbiak eddig normatív alapon igényelhették ezt.

70 milliárdot fizetünk a kedvezményezettek után

Szollár Domokos az mfor.hu azon kérdésére nem közölt pontos számot, hogy tavaly mennyit fizetett az állam az ingyenesen közlekedők után. Annyit árult el, hogy 2009-ben összesen 333 milliárd forintot áldozott a kormány a helyközi közösségi közlekedés fenntartására - ebben a fogyasztói árkiegészítés és egyéb kormányzati támogatások is benne vannak -, azaz minden állampolgárnak évi 33 ezer forintjába került a távolsági közlekedés fenntartása.        

A kormányszóvivő az idei évről nem közölt pontos számokat, ám Antali Károly kormánybiztos korábbi tájékoztatásából kiderül, hogy 2010-ben - tavalyhoz hasonlóan - több mint tízmilliárd forintba kerülnek a kormánynak az ingyenesen utazók, minden kedvezményt (diákokét, közalkalmazottakét, rokkantakét stb.) figyelembe véve pedig mintegy 66-70 milliárd forint megy el fogyasztói árkiegészítésre az idei büdzséből.

A kedvezmények maradtak, az árak nőttek

Antali szerint jelenleg 6,7 millió ember jogosult utazása során szociálpolitikai kedvezményre - igaz, közülük "csupán" minden hatodik ember utazik rendszeresen. Kedvezményes jegyek több mint húszféle jogcímen válthatók, azaz - a korábbi tervekkel és Antali Károly elképzeléseivel ellentétben - a kedvezményrendszerhez nem mert hozzányúlni a kormányzat. (Az MSZP valószínűleg nem akart megkockáztatni egy ilyen indokolt, ámde népszerűtlen lépést közvetlenül a választások előtt - a szerk.)

Az árakat viszont igencsak megemelte a kabinet februártól - a bérletárak 10, a jegyárak pedig 15 százalékkal nőttek átlagosan -, tehát megint azok jártak a legrosszabbul, akik már eddig is teljes árú jegyet fizettek.

Júniustól büntetnek

Ami a regisztrációs jegyet illeti, a bevezetéséhez szükséges rendszer kiépítésének költsége 1,6 milliárd forint volt, ami Antali Károly szerint kevesebb mint három év alatt megtérül.

A teljes üzemeltetési költség évente másfél-kétmilliárd forint, az egyes szolgáltatóknak pedig mintegy harmincmillió forintba került az átállás - ez már magába foglalja az eszközbeszerzések és az informatikai rendszer átállításának kiadásait is.     

A regisztrációs jegy váltásának elmulasztását egyébként csak június elsejétől büntetik - akkortól 500 forintos pótdíjat kell majd fizetniük a vétkező utasoknak.        

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!