Mintegy hárommilllió utas váltott regisztrációs jegyet a márciusi bevezetése óta eltelt egy hónap alatt a közösségi közlekedésben, mondta el csütörtöki sajtótájékoztatóján Szollár Domokos.
Öt emberből egy ingyen utazik
A kormányszóvivő szerint ez az összutasszám 15-20 százalékát teszi ki - azaz minden ötödik utas ingyen veszi igénybe a MÁV, a GYSEV és a Volán járatait. Az érintettek 85-90 százaléka nyugdíjas, és jellemzően húsz kilométernél kevesebbet utazik, tette hozzá Szollár Domokos.
Mint ismert, a regisztrációs jegyet azok számára vezették be, akik ingyenes utazásra jogosultak - ide tartoznak a 65 év felettiek mellett a hat év alattiak, a hadigondozottak és a menekültek. A szintén nem fizető vasutasok és Volán-dolgozók esetében a közlekedési cégek üzletszabályzataikban maguk alakíthatják ki a regisztráció feltételeit.
Az intézkedés célja, hogy ne csak becslések, hanem pontos adatok is legyenek a díjmentesen közlekedők számáról és utazási szokásairól. Ez azért fontos, mert így pontosan meg lehet majd mondani, mennyit kell utánuk fizetnie az államnak fogyasztói árkiegészítés címén a közlekedési cégeknek - utóbbiak eddig normatív alapon igényelhették ezt.
70 milliárdot fizetünk a kedvezményezettek után
Szollár Domokos az mfor.hu azon kérdésére nem közölt pontos számot, hogy tavaly mennyit fizetett az állam az ingyenesen közlekedők után. Annyit árult el, hogy 2009-ben összesen 333 milliárd forintot áldozott a kormány a helyközi közösségi közlekedés fenntartására - ebben a fogyasztói árkiegészítés és egyéb kormányzati támogatások is benne vannak -, azaz minden állampolgárnak évi 33 ezer forintjába került a távolsági közlekedés fenntartása.
A kormányszóvivő az idei évről nem közölt pontos számokat, ám Antali Károly kormánybiztos korábbi tájékoztatásából kiderül, hogy 2010-ben - tavalyhoz hasonlóan - több mint tízmilliárd forintba kerülnek a kormánynak az ingyenesen utazók, minden kedvezményt (diákokét, közalkalmazottakét, rokkantakét stb.) figyelembe véve pedig mintegy 66-70 milliárd forint megy el fogyasztói árkiegészítésre az idei büdzséből.
A kedvezmények maradtak, az árak nőttek
Antali szerint jelenleg 6,7 millió ember jogosult utazása során szociálpolitikai kedvezményre - igaz, közülük "csupán" minden hatodik ember utazik rendszeresen. Kedvezményes jegyek több mint húszféle jogcímen válthatók, azaz - a korábbi tervekkel és Antali Károly elképzeléseivel ellentétben - a kedvezményrendszerhez nem mert hozzányúlni a kormányzat. (Az MSZP valószínűleg nem akart megkockáztatni egy ilyen indokolt, ámde népszerűtlen lépést közvetlenül a választások előtt - a szerk.)
Az árakat viszont igencsak megemelte a kabinet februártól - a bérletárak 10, a jegyárak pedig 15 százalékkal nőttek átlagosan -, tehát megint azok jártak a legrosszabbul, akik már eddig is teljes árú jegyet fizettek.
Júniustól büntetnek
Ami a regisztrációs jegyet illeti, a bevezetéséhez szükséges rendszer kiépítésének költsége 1,6 milliárd forint volt, ami Antali Károly szerint kevesebb mint három év alatt megtérül.
A teljes üzemeltetési költség évente másfél-kétmilliárd forint, az egyes szolgáltatóknak pedig mintegy harmincmillió forintba került az átállás - ez már magába foglalja az eszközbeszerzések és az informatikai rendszer átállításának kiadásait is.
A regisztrációs jegy váltásának elmulasztását egyébként csak június elsejétől büntetik - akkortól 500 forintos pótdíjat kell majd fizetniük a vétkező utasoknak.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum