2p

Csütörtökön az EU viszontvádjával folytatódott a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vizsgálati testülete előtt a per abban az ügyben, hogy ki támogatja a hazai repülőgépgyártást megengedhetetlenebb módon és a másik nagyobb kárára: az EU vagy az amerikai kormány.

Az Európai Bizottság csütörtökön azt állította, hogy az amerikai szövetségi, szövetségi állami és városi kormányzatok 1990 óta összesen 23,7 milliárd dollár törvényellenes, vissza nem térítendő támogatást adtak a Boeing repülőgépgyárnak kutatási-fejlesztési segély és adókönnyítések formájában. Ez lehetővé tette a Boeingnek, hogy "agresszívan árazza repülőgépeit, ami számos piacon árcsökkentésre kényszerítette az Airbust, továbbá üzletek és piacok elvesztését okozta az Airbusnak", így a brüsszeli bizottság.

Előző nap, szerdán, az amerikai kormány vádolta az EU-tagországokat azzal, hogy az idők során jóval több mint 85 milliárd dollárnak megfelelő költséget takarítottak meg az Airbusnak azáltal, hogy összesen 15 milliárd dollár hosszú lejáratú, a piacinál kisebb kamatú hitelekkel támogatták a céget. Így a nyugat-európai repülőgépgyár "egész sorozat nagy, polgári repülőgép gyártását indíthatta meg olyan mennyiségben és ütemben, amilyen e szubvenció nélkül lehetetlen lett volna". A felhasznált forrás piaci áron jóval több mint százmilliárd dollár költséget okozott volna az Airbusnak, az amerikai kormány szerint.

Az EU már visszautasította az amerikai vádat azzal, hogy az Airbus visszafizeti a kölcsönöket az eladott gépek árából - habár az EU illetékesei elismerik, hogyha valamelyik program csúszik, mint például most az A380-as óriásgép halasztása miatt -, akkor átmenetileg "szubvenciótöbblet" keletkezhet. Az EU azzal is védekezett, hogy az amerikai kormányzat nem bizonyította: az európai eljárás kárt okozott a Boeingnek. csak e bizonyítás alapján marasztalhatja el a WTO bármelyik felet.

Az EU bizottsága azt is állította, hogy a Boeing nehézségeit a 2001. szeptember 11-i terrortámadások és nemzetközi turizmus járványveszélyek miatti visszaesése okozta az elmúlt években, és nem pedig az Airbus-politika. Az Airbus tavaly több utasszállító repülőgépet adott el, mint a Boeing, de hat éven belül először lemaradt az új megrendelések számában, az A380-as és az A350-es program késedelmei miatt.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!