Megkapta a Magyar Vasúti Hivataltól a vontatási engedélyt az Eurocom Zrt. - mondta el Antal Dániel, a vasúti hivatal elnöke egy sajtótájékoztatón. A társaság, amely új üzletágként vág bele a szolgáltatásba, az első magántársaság, amely vontatási engedélyt kapott.
A szolgáltatás legkorábban két hónap múlva indulhat el - mondta lapunk kérdésére Sopronfalvi Zoltán, az Eurocom vezérigazgatója. Első körben két villamosmozdonnyal kezdik el a munkát, később azonban bővíteni fogják a mozdonyparkot. Várahtóan négy-öt éven belül válhat nyereségessé az üzletág, a tervek szerint összesen tíz mozdonnyal fognak majd dolgozni. Az Eurocom állandó és eseti szerződéseket is tervez kötni a vasúttársaságokkal - legyen szó akár személy, akár áruszállításról.
Komplex szolgáltatás a határon túlra is
Jóllehet első körben még csak Magyarország területén nyújtanának szolgáltatást, de később a határon túl is terjeszkedne a cég. Leginkább Ausztriában és Németországban szeretnének megjelenni. A határon átnyúló szolgáltatás tervéből az is következik, hogy a társaság mozdonyai legalább kétáramú járművek lesznek, hogy mind az orsztrák mind a magyar viszonyoknak megfeleljenek.
Kérdésünkre, hogy miért fognak inkább az Eurocommal és nem a MÁV-val szerződni a vasúttársaságok, a vezérigazgató azt felelte: a vontatási szolgáltatást komplex módon nyújtanák. Vagyis nem csak a vonatokat húzgálnák majd, hanem megoldanák az egyéb feladatokat is. Így pédlául, ha egy Hegyeshalom-Lökösháza viszonylatot kell teljesíteniük, akkor a budapesti veszteglést (ez esetenként több napig is eltart) lerövidítheti a társaság azzal, hogy például koordinálja a személyzet cseréjét. Emellett afféle nyomkövető rendszert is alklalmazna a cég: a vasúttársaságok így folyamatosan láthatják majd, hol tart a vonatuk.
Vannak még fehér foltok
Azt még nem maguk sem döntötték el, hogy az elsőként beszerzendő két villamos mozdonyt vásárolják vagy bérlik, illetve azt sem választották ki, melyik gyártótól szerzik be a járműveket. Mindazonáltal a bérlés látszik valószínűbbnek, annál is inkább, mert egy mozdony legyártatása legalább 12 hónapot vesz igénybe.
Az új vontatási szolgáltató piacra lépése után a vasúttársaságok is tágabb teret kaphatnak majd. A vállalkozásoknak ugyanis nem kell saját vontató kapacitást biztosítaniuk, a vontatási feladatokat akár ki is szervezhetik. Ráadásul a magyarországi viszonyokat tekintve - a mozdonypark a nyugdíjkorhatárhoz közelít - jelentős tömegű árut meg lehet majd mozgatni tíz mozdonnyal.
Az Eurocom Zrt. nem árulta el, mekkora beruházásra készülnek a vonatatási üzletág beindításával. A vezérigazgató annyit árult el, hogy a százmilliárdos nagyságrendű vontatási piacon "sokmilliós" beruházásra van szükség.
Kapcsolódó anyagok:
Ötszázasával viszik az Alstom-mozdonyokat a kínaiak
Játszótársakat kap a MÁV és a GYSEV
270 millió euróért kapott megrendeléseket az Alstom