3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A MÁV - több más finanszírozási forma mellett - a kötvénykibocsátás lehetőségét is vizsgálja - közölte a vasúttársaság.

A tervezett konstrukció egy 15 éves futamidejű, legalább 75 milliárd forint összegű kötvény kibocsátása lenne, amely az utaskiszolgálás és a szolgáltatási színvonal emelését célzó fejlesztések megvalósításának lenne a fedezete.

A MÁV hitelállománya 314 milliárd forint, de az év végére várhatóan 267 milliárd forintra csökken. A társaság az idén tőkehelyzete rendezésére 111,6 milliárd forintot kapott, ezen kívül 62,8 milliárd forint költségvetési többletforrás áll a társaság rendelkezésére.

Az idén 35,6 milliárd forint az esedékes hiteltörlesztés, amelyet a MÁV a tőkerendezés révén teljesít, és további 12,3 milliárd forinttal csökkentik a folyószámlahitelek állományát. A büdzséből kapott többlet ad lehetőséget további 60,4 milliárd forint hitel törlesztésére.

Plusz tízmilliárdok a költségvetésből

A vasutas cég az idei költségvetési törvény előirányzata alapján 97,9 milliárd forint költségtérítéssel számolhatott, de a kormány ezt további 62,8 milliárd forint többlet támogatással 160,7 milliárd forintra emelte.

A 160,7 milliárd forint éves költségvetési forrásból 66,3 milliárd forintot kap a július elsejétől működő, személyszállítással foglalkozó MÁV Start Zrt., a MÁV Zrt. pedig 94,4 milliárd forintot. Ennek egy része szintén a személyszállítási közszolgáltatás finanszírozását szolgálta az első félévben, a MÁV Start működésének megkezdése előtt. A többi a pályafenntartást és a hiteltörlesztést finanszírozta.

Jobb szolgáltatást nyújtanának 

A jövő év kiemelt célja a szolgáltatás színvonala és a hatékonyság növelése nemcsak költségmegtakarítással, hanem az üzleti bevételek növelésével.

A parlament előtt lévő jövő évi költségvetési törvényjavaslatból az derül ki, hogy helyközi személyszállítási közszolgáltatások és a vasúti pályahálózat működtetetésének költségtérítésére 135,5 milliárd forintot irányoznak elő, de azt nem lehet tudni, hogy ebből mennyi jut a vasúti-, és mennyi a közúti személyszállításra.

A MÁV-nak jelentős ingatlanvagyona van, ami részben közvetlenül a tulajdonában van. A vállalat a tulajdonában lévő ingatlanok közül az idén több mint száz értékesítése szerepel a tervekben mintegy nyolcmilliárd forintért. Tavaly az ingatlaneladásból 600 millió forint bevétel származott. A hasznosítás során a múlt évi bérleti díjbevételek elérték a 3,89 milliárd forintot, az idén pedig ebből a tevékenységből 4,1 milliárd forint bevételt remél a társaság.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!