3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A közúti fuvarozásban és személyszállításban dolgozik a foglalkoztatottak 3,5 százaléka, akik a bruttó hazai termék (GDP) 6 százalékát állítják elő, ezért az ágazat fejlődésével jól jár az állam, így támogathatja azt - mondta Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete elnöke a szakmai szervezet konferenciáján kedden.

Becsey Zsolt László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára a rendezvényen elmondta, az ágazat a 2004-es uniós csatlakozás után a közösség belső piacán fenntartotta versenyképességét. Az unión belül az éves szállításból 4,4 százalékos arányban részesül, s ezzel a hetedik helyet foglalja el - közölte.

Berczik Ábel, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára hozzátette, az ágazat cégei évi 61 milliárd forintot fizetnek be a központi költségvetésbe, ehhez járul még az évi 150 milliárd forintos útdíj. A különféle kedvezmények és visszatérítések miatt a cégeknél évi 30 milliárd forint marad - ismertette az adatokat.

Magyarországon 11 842 áruszállító cég van, járműveik száma 62 ezer. Az 1507 autóbuszos szállító cég 14 806 járművel rendelkezik. A cégek száma évről évre csökken, így koncentrálódik a piac - mondta Vereczkey Zoltán. Közölte, a 2008-as válság óta csak a belföldi szállítás csökkent, de a teljesítményt mérő árutonna-kilométer - a külföldi szállítás miatt - nőtt.

Az elnök kifogásolta: bár az útdíjat fele-fele arányban fizetik a belföldi és a külföldi fuvarozók, az idén szeptember végéig kiszabott bírságból 11 milliárd forint jutott a magyar cégekre, míg a külföldiekre csak 1,6 milliárd forint. Kifogásolta, hogy nincs elég gépjárművezető, és hogy sokba - 1 millió forintba - kerül a kiképzésük, amely jelentős teher a cégeknek. Végül azt vetette fel, hogy a jövő évi költségvetésben az ideinél 40 milliárd forinttal több útdíj-bevétel szerepel. Ezt miképpen akarja beszedni az állam - tette fel a kérdést, amelyhez az előadások utáni vitában a cégek képviselői is csatlakoztak.

Becsey Zsolt az útdíj emelésére azt válaszolta, hogy még nem tudni mekkora lesz, mert nem született döntés róla. Kifejtette, a kormány a 2020-ig tartó következő uniós költségvetési időszakban megvalósítandó közúti fejlesztéseket az unió elé terjesztette. A közúti fejlesztések támogatása legfeljebb 85 százalék lehet, és a projektek jóval szerényebbek lesznek, mint az előző időszakban. A támogatások háromnegyede ugyanis a vasúti és vízi fejlesztésekre jut. A vasútnál a fő tranzit- és az elővárosi vonalak fejlesztése a cél.

Berczik Ábel a járművezetők képzéséről elmondta, hogy költsége levonható a szakképzési hozzájárulásból, annak 16,5 százalékáig. Emellett az EU 1 milliárd forintot adott a tavaly zárult költségvetési időszakban képzésre. A helyettes államtitkár beszélt a jövő januártól működő - 8,5 milliárd forintos beruházással létrehozandó - elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerről is. Az e-útdíj infrastruktúrájára épülő rendszer az áfa-csalások visszaszorítását célozza.

A vitában elhangzott, hogy azért hiányoznak itthon a sofőrök, mivel sokan külföldön dolgoznak. A fiatalok pedig azért nem vállalják a képzést, majd pedig a járművezetést, mivel akár 2-3 havi fizetésükre is rúghat egy - akár kicsinek számító - vétség büntetése. Az átlagkeresetük tavaly havi bruttó 236 ezer forint volt, míg egy bírság 400-600 ezer forint is lehet. A vitában több felszólaló nehezményezte: a kormány több esetben is úgy döntött a fuvarozókról, hogy előtte nem kérdezte meg az érdekképviseletüket.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!