Ha már itthon is kezdi megvetni a lábát a Halloween ünnepe, érdekes megnézni azt a listát, amit a 24/7 Wall St. online magazin állított össze arról, hogy az elmúlt években mennyit is költött a világ lakossága az ünnep legnépszerűbb figurájára, a zombikra. A becslések szerint a műfaj gazdasága ma már több milliárd dollárt ér, ami nem is lehet annyira meglepő, hiszen elég, ha a zombis filmek jegyeladásaira, a DVD-kből származó bevételekre, a zombis történetekre épülő számítógépes játékokra és társaikra gondolunk. 2012 végére az összeg pedig csak még magasabb lehet, bár a kutatások és a "zombi bennfentesekkel" készített interjúk ellenére is nagyon nehéz felmérni a pontos értéket. Számos vállalati vezető ugyanis nem hoz nyilvánosságra értékesítési adatokat - vagy épp nem akarja felfedni, mekkora forgalmat generál ez az őrület.
Az internetes oldal becslései alapján 5,74 milliárd dollárt, átszámítva 1 200 milliárd forintot ér ez a műfaj, bár hangsúlyozzák, hogy minden kategóriában valószínűleg durván alulkalkuláltak, így már most is sokkal magasabb lehet ez a szám.
Filmek: 2,5 milliárd dollár, vagyis 517 milliárd forint
Az első igazi kultikus zombifilm az 1968-as készítésű Az élőhalottak éjszakája még nagyon kevéssel járult hozzá a műfaj értékéhez. Érdekesség, hogy az elmúlt évtizedben két film "csak" több mint egymilliárdos bevételt produkált. Az egyik a Kaptár-sorozat Milla Jovovich főszereplésével, ami összesen 600 millió dollárt generált, a másik kasszasiker pedig a Will Smith-film, a Legenda vagyok, szintén 600 millió dolláros eladást produkálva világszerte. Ezek mellé jönnek hozzá olyan szintén ismert alkotások bevételei, mint a Holtak hajnala, a 28 nappal később, vagy a 28 héttel később, de említhetjük A tébolyultakat is. Így az egész zombiműfaj a filmek világában könnyen eléri a 2 milliárd dolláros értéket. Ha pedig még hozzászámítjuk a DVD-ket, különböző előfizetéses szolgáltatásokat, a 3 milliárdhoz leszünk közelebb.
A fent említett filmek egyébként hazánkban is a kasszasikerek közé tartoztak. A Kaptár legutóbbi, már 3D-ben forgatott negyedik része egy hétvége alatt 38 millió forintot hozott, és 60 ezren látták a mozikban, amivel egyből a toplisták élére ugrott, és még hetekig tartotta is magát. Hasonló sikert könyvelhetett el a Legenda vagyok is, hiszen a bemutató hetén 36 millió forintos bevételt könyvelhetett el, egy héttel később pedig közel megduplázta ezt az összeget.
Zombifilmek nélkül jövőre sem maradunk, hiszen 2012 szeptemberében kerül bemutatásra a Kaptár 5. része, és készül a Legenda vagyok újabb része is, valamint év végi premierre lehet készülni Brad Pitt hazánkban forgatott filmje esetében is.
Videójátékok: 2,5 milliárd dollár - 517 milliárd forint
Sok esetben a filmekre épülnek ezek a játékok, melyek közül a legismertebbek a Kaptár, a Call of Duty, a Doom – több mint 8 milliós eladással -, de a Holtak hajnalának is van játékváltozata. A hagyományos PC-s játékok mellett már okostelefonokra is vannak elérhető játékok, mint például a Plants vs. Zombies. Szakértők szerint ráadásul a zombis videójátékok piaca sokkal nagyobb lehet, mint a filmeké. Mindenesetre, ha összesítjük az összes szegmens (arcade, konzolok, PC-k és okostelefonos alkalmazások) akkor a horror jellegű játékokból származó bevétel szintén megközelíti a 2,5 milliárd dollárt.
Egyebek: 740 millió dollár, vagyis 150 milliárd forint
A zombi műfaj két legnagyobb területe vitathatatlanul a filmek és a videójátékok szegmense, azonban ezeken kívül is számos formában jelennek még meg, amelyekért több-kevesebb pénzt adnak a fogyasztók. Ugyan csak szezonális jellegű termékeknek számítanak a halloween-jelmezek és kiegészítők, az elmúlt években több mint 500 millió dollár (100 milliárd forint) értékű volt az értékesítés világszerte. Ennél kisebb piacot jelentenek a képregények, magazinok és a tv-műsorok, amik összesítve közel 50 millió dolláros (10 milliárd forint) értéket képviselnek. Ennek dupláját, 100 millió dollárt (20 milliárd forint) produkáltak eddig a könyvek és novellák. A könyvek sikerét is jól példázza, hogy az új Brad Pitt-film alapjául szolgáló Word War Z-ből még a tömeges piacra dobás előtt 1 milliós előjegyzés érkezett.
A különböző zombifigurás termékek globálisan szintén közel 50 millió dolláros értékesítést produkáltak eddig, kedveltségüket és gyakoriságukat jól példázza, hogy az Ebay-en rákeresve több mint 73 ezer terméket listáz ki az oldal, köztük a játékkártyáktól kezdve a bögrékig minden megtalálható, de ha a nemzetközi piactér magyar oldalát nézzük meg, akkor is több mint 21 ezer termék érhető el hazánk számára is. Ezzel szemben a magyar aukciós oldalon, a vaterán, még a 100-at sem éri el a zombis kínálat nagysága.
A zenei és a művészvilág is lecsapott az élő halottak figurájára, amelyek 10-10 millió dollárt produkáltak külön-külön. A téma kedveltségét bizonyítja az is, hogy honlapok és fórumok találhatók a világhálón ezzel kapcsolatban, de a hétköznapokba is befészkelte magát, mivel Amerikában előadásokat is tartanak már a témában, civilek szervezett zombi-sétákat, kocsmatúrákat szerveznek ennek jegyében, ahol a bizarr figurák rajongói hasonló érdeklődésűekkel tölthetik a szabadidejüket. Meglepő, de ezek is forgalmat generálnak: globálisan legalább 40 millió dollárt, vagyis 8,1 milliárd forintot.
mfor.hu