A szakember szerint az RFID jelenleg - és nagy valószínűséggel a jövőben is - főként gyűjtőcsomagolásra, raklap-azonosításra lesz alkalmas, az USA-ban is ezen a területen vezették be eddig. A kiskereskedelmi forgalomban a technológia szelektíven jelenhet majd meg, egyedi áruazonosításra csak kivételes esetben fogják használni (például, ha nagyon drága a termék). Amennyiben az árat sikerül lejjebb szorítani, akkor a szélesebb körű elterjedés is elképzelhető.
A rendszer előnye, hogy a bélyeget a doboz belsejében is el lehet helyezni, illetve nem szükséges a raklapot szétbontani, mivel az eszköz egyszerre leolvassa a benne található összes produktum árát. A megtérülés lehetőségét a szakemberek abban látják, hogy átláthatóbbá, szervezettebbé teszi az ellátási tevékenységet.
Érdekesség, hogy a technológia egyik továbbfejlesztett típusa (EPC koncepció) képes egyedi adatok azonosítására is. Leolvassa például, hogy a terméket mikor gyártották, hova küldték, milyen hőfokon tárolták, és az adott pillanatig felvett hőmennyiség függvényében még mennyi ideig érvényes a szavatosságot. (A módszer lényege: az információt internet alapú adatbázisban, EPC networkben tárolják.) EPC kódot Európában még nem lehet venni, mivel a kontinens rádiófrekvenciájára alkalmas verzió idén jelenik meg.
A jelenleg alkalmazott vonalkódos eljárás "betelepítése" - a nagykereskedelmi cégek 30-40 ezer négyzetméteres élelmiszerraktárainak a méreteire szabva - összesen 75-90 millió forintba kerül. Ez tartalmazza a számítógépes hardver, a szerverek, a raktárkezelő szoftver, a vonalkódos technika és az adatgyűjtő rendszer kialakításának költségeit is. Az RFID eszközei és azok telepítése nagyjából ugyanennyibe kerülnek, de - mint a fentiekből kiderült - esetükben az üzemeltetés jóval drágább.
|
Az RFID piaca az USA-ban jelenleg 1,9 milliárd dollárt tesz ki, a várakozások szerint 3 év múlva ez az összeg 6 milliárdra, 10 év múlva 26 milliárdra fog rúgni. A rendszer alkalmazását a Wal-Mart a nagyobb beszállítóitól máris megköveteli, és léteznek a világon kísérleti jellegű kiskereskedelmi alkalmazások is. A Vonalkód Kft. szerint hazánkban nagy valószínűséggel a papíripari cégek lesznek az első ügyfeleik.
A cég árbevétele tavaly 1,27 egymilliárd forint volt, saját tőkéje 300 millió, eredménye pedig 100 millió forintot tett ki. A tavalyihoz képest több mint 10 százalékos növekedéssel 1,4 milliárd forintos forgalmat várnak erre az évre, a következő években átlagosan 20 százalék körüli bővülést és kétmilliárd forintot meghaladó forgalmat terveznek.
A társaság több éve együttműködik az AutoID piacon - a Symbol után - a második legnagyobb céggel, az Intermec-kel, amely a kezdetektől, 40 éve van jelen az ágazatban, és a legtöbb szabadalommal rendelkezik a világon.
Nagy Vajda Zsuzsa Menedzsment Fórum