A United Airlines, a US Airways vagy a Continental Airlines például már tavaly új alkalmazottakat vett fel. Ezt az egyes útvonalakon tapasztalható verseny mérséklődése és a költségcsökkentés tette lehetővé.
"Most éppen bővítési stádiumban vagyunk, de ez nem fedi a teljes valóságot" - mondta el a United és több kisebb cég légikísérőit képviselő szövetség (AFA) szóvivője. "A teljes valósághoz hozzátartozik az elbocsátott ezrek története és azoké is, akik nem maradhattak az iparágban, mert nem tudták belőle eltartani családjukat" - tette hozzá. A szóvivő elmondta, hogy a United légikísérői nagyjából 17 ezer dollárt keresnek évente, a terrortámadások előtt pedig 21 ezer volt az átlagfizetés.
Egyesek még mindig a szakadék szélén táncolnak
Más társaságok még mindig pénzügyi gondokkal küszködnek, ami miatt bérköltségeiket is csökkenteni próbálják. A csődvédelem alatt álló Delta Air Lines például több ezer dolgozójától válik meg a cég átszerveződésének keretében.
Amerikai kormányzati statisztikákból kiderül, hogy a közlekedési minisztérium által jelentősnek tartott légitársaságoknál 21,6 százalékkal esett a foglalkoztatottak száma 2000 és 2004 között. Tavaly mintegy 2800 állás keletkezett az iparágban, ez volt az első növekedés az ezredforduló óta.
Kényszerű áremelések
A légiipart az utóbbi években a terrortámadások miatti keresletcsökkenés mellett a rekordmagasságokba szökött olajár és az ebből fakadó üzemanyag-áremelkedés is sújtotta. A légitársaságok egyre gátlástalanabbul emelik viteldíjaikat a kerozinárakra hivatkozva. A legutóbbi drágulási hullám mindössze pár napja indult útjára, amikor a Delta kezdeményezésére a legtöbb nagy cég 5 dollárral megemelte a belföldi jegyárakat - írta korábban az mfor.hu.
A jegyáremelések érzékenyen érinthetik az olcsó utazáshoz szokott turistákat, a társaságoknak viszont a nyereséges működés és az elkerülhetetlen csőd közötti különbséget jelenthetik.