[ajanlo=526][igazitas=right/]Nincs remény arra, hogy a közeljövőben csökkenjen az IC-vonatokon tapasztalható zsúfoltság, mondta el az mfor.hu kérdésére Gaál Gyula, a MÁV Rt. elnök-vezérigazgatója. Mint ismert, a kelet-magyarországi vonalakon közlekedő IC-vonatok hétvégén rendszeresen "teltházzal" futnak, de az ország más részein közlekedő IC-járatokra is meglehetősen nehéz jegyet szerezni. Gaál Gyula hozzátette: a MÁV-nak jelenleg nincs több IC-színvonalú kocsija a növekvő igény kielégítésére. Pótlólagos megoldásként felmerülhet, hogy "normál" szerelvényeket csatlakoztatnak majd ezekhez a vonatokhoz.
Gaál: nem várható további járatritkítás
A vezérigazgató kérdésünkre közölte: a társaság 300 darab használt személykocsit kíván vásárolni a német vasúttól. Az üzleti konstrukció kialakítása még folyamatban van. Amennyiben sikerül nyélbe ütni az üzletet, úgy az első vonatok 2006 közepén érkezhetnek hazánkba, ám az IC-vonalakon - színvonaluk miatt - ezeket sem lehet majd bevetni. A társaság működő kocsiparkja jövőre összességében mintegy 300 darabbal csökken.
A keddi sajtóbeszélgetésen elhangzott: a MÁV idén - 2004-hez képest - 9 százalékos járatszűkítést hajtott végre, ám vonalbezárásra nem került sor. Gaál az mfor.hu kérdésére úgy nyilatkozott: nem várható, hogy jövőre újabb járatokat szüntetnek meg. Az ugyanis nem járna akkora költségmegtakarítással, ami megérné az akciót. Jelentős spórolást csupán a vonalmegszüntetés jelentene, ez azonban jövőre nincs napirenden.
100 millió forint alatt marad a veszteségGaál Gyula közölte: a vasúttársaság idén mintegy 81 milliárd forint mérleg szerinti veszteséggel zár majd, ami jelentős növekedést jelez a 2004-es 38,7 milliárdhoz képest. A vezérigazgató szerint ez a mutató 2006-ban is növekedni fog, ám még 100 milliárd alatt marad.
[ajanlo=182][igazitas=left/]Szerinte a MÁV teljesítményét önmagához kellene mérni, a peremfeltételeket figyelembe véve. Az utóbbi 3 év átszervezéseinek eredményeként ma a cég 25 milliárd forinttal "olcsóbb" évente. 2002 után megkezdődött a bérfelzárkóztatási program is, amelynek eredményeként a dolgozók átlagkeresetei ma már alig maradnak el a versenyszféráétól. Igaz, mindez 11 ezer fős leépítéssel is együtt járt: kétharmadukat elbocsátották, egyharmadukat a leányvállalatoknál helyezték el.l
Hozzátette: a veszteségesség-nyereségesség kérdése nem kérhető számon a menedzsmenten, mivel a hatalmas mínuszokat termelő személyszállítás üzletágat nem az üzletpolitika, hanem az állami megrendelés határozza meg. Szerinte a jelenlegi 7700 kilométer hosszúságú szakaszból maximum 3000 kilométert lehetne gazdaságosan üzemeltetni. Az viszont nyilvánvaló, hogy egyetlen kormány sem merné felvállalni a vasúthálózat mintegy kétharmadának "felszámolását".
Gaál szerint nonszensz, hogy nyugati színvonalú szolgáltatást várnak el tőlük, miközben például az osztrák vasútnak tízszer akkora állami támogatás jut, mint a magyarnak. "Ilyen körülmények között nem lehet szó érdemi minőségi javulásról" - mondta. Hozzátette: 10 év alatt - uniós pénzekkel együtt - mintegy 2000 milliárd forintot kellene "belepumpálni" a MÁV-ba, hogy megvalósuljanak a legfontosabb fejlesztések. Jövőre - a jelenlegi ígéretek szerint - mintegy 172 milliárd forint jut majd ilyen célokra.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum