4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Továbbra sem lesz képes enyhíteni a MÁV az IC-vonatok zsúfoltságán, mert nem áll rendelkezésére elég megfelelő színvonalú kocsi. Bár a vasúttársaság vesztesége jövőre is emelkedik, Gaál Gyula elnök-vezérigazgató ezzel együtt úgy véli: a 3 éve kezdődött átszervezéssel 25 milliárd forintot spóroltak meg. Mfor.hu tudósítás.

[ajanlo=526][igazitas=right/]Nincs remény arra, hogy a közeljövőben csökkenjen az IC-vonatokon tapasztalható zsúfoltság, mondta el az mfor.hu kérdésére Gaál Gyula, a MÁV Rt. elnök-vezérigazgatója. Mint ismert, a kelet-magyarországi vonalakon közlekedő IC-vonatok hétvégén rendszeresen "teltházzal" futnak, de az ország más részein közlekedő IC-járatokra is meglehetősen nehéz jegyet szerezni. Gaál Gyula hozzátette: a MÁV-nak jelenleg nincs több IC-színvonalú kocsija a növekvő igény kielégítésére. Pótlólagos megoldásként felmerülhet, hogy "normál" szerelvényeket csatlakoztatnak majd ezekhez a vonatokhoz.

Gaál: nem várható további járatritkítás

A vezérigazgató kérdésünkre közölte: a társaság 300 darab használt személykocsit kíván vásárolni a német vasúttól. Az üzleti konstrukció kialakítása még folyamatban van. Amennyiben sikerül nyélbe ütni az üzletet, úgy az első vonatok 2006 közepén érkezhetnek hazánkba, ám az IC-vonalakon - színvonaluk miatt - ezeket sem lehet majd bevetni. A társaság működő kocsiparkja jövőre összességében mintegy 300 darabbal csökken.

A keddi sajtóbeszélgetésen elhangzott: a MÁV idén - 2004-hez képest - 9 százalékos járatszűkítést hajtott végre, ám vonalbezárásra nem került sor. Gaál az mfor.hu kérdésére úgy nyilatkozott: nem várható, hogy jövőre újabb járatokat szüntetnek meg. Az ugyanis nem járna akkora költségmegtakarítással, ami megérné az akciót. Jelentős spórolást csupán a vonalmegszüntetés jelentene, ez azonban jövőre nincs napirenden.

100 millió forint alatt marad a veszteség

Gaál Gyula közölte: a vasúttársaság idén mintegy 81 milliárd forint mérleg szerinti veszteséggel zár majd, ami jelentős növekedést jelez a 2004-es 38,7 milliárdhoz képest. A vezérigazgató szerint ez a mutató 2006-ban is növekedni fog, ám még 100 milliárd alatt marad.

[ajanlo=182][igazitas=left/]Szerinte a MÁV teljesítményét önmagához kellene mérni, a peremfeltételeket figyelembe véve. Az utóbbi 3 év átszervezéseinek eredményeként ma a cég 25 milliárd forinttal "olcsóbb" évente. 2002 után megkezdődött a bérfelzárkóztatási program is, amelynek eredményeként a dolgozók átlagkeresetei ma már alig maradnak el a versenyszféráétól. Igaz, mindez 11 ezer fős leépítéssel is együtt járt: kétharmadukat elbocsátották, egyharmadukat a leányvállalatoknál helyezték el.l

Hozzátette: a veszteségesség-nyereségesség kérdése nem kérhető számon a menedzsmenten, mivel a hatalmas mínuszokat termelő személyszállítás üzletágat nem az üzletpolitika, hanem az állami megrendelés határozza meg. Szerinte a jelenlegi 7700 kilométer hosszúságú szakaszból maximum 3000 kilométert lehetne gazdaságosan üzemeltetni. Az viszont nyilvánvaló, hogy egyetlen kormány sem merné felvállalni a vasúthálózat mintegy kétharmadának "felszámolását".

Gaál szerint nonszensz, hogy nyugati színvonalú szolgáltatást várnak el tőlük, miközben például az osztrák vasútnak tízszer akkora állami támogatás jut, mint a magyarnak. "Ilyen körülmények között nem lehet szó érdemi minőségi javulásról" - mondta. Hozzátette: 10 év alatt - uniós pénzekkel együtt - mintegy 2000 milliárd forintot kellene "belepumpálni" a MÁV-ba, hogy megvalósuljanak a legfontosabb fejlesztések. Jövőre - a jelenlegi ígéretek szerint - mintegy 172 milliárd forint jut majd ilyen célokra.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!