Erdélyi Péter szerint emellett a gépjárművek életkora is egyre inkább szükségszerűvé teszi a cserét, és folytatódhat az úgynevezett zöld - elektromos és különböző típusú hibrid - járművek elterjedése is.
Az idén az MGE előrejelzése szerint várhatóan 58.000 személygépjárművet helyezhetnek forgalomba, szemben a tavalyi 43.464 darabbal.
A piac fokozatos magára találása, nagy autógyárak és autóipari beszállítók Magyarországra települése, illetve meglévő kapacitásaik jelentős bővítése jelzi, hogy a szakma túléli a válságot és a következő években növekedés elé néz - hangsúlyozta Erdélyi Péter.
A magánpiac helyreállását támogathatja a gazdasági helyzet javulása, vállalkozások alapítása, a nettó jövedelem emelkedése, a forint erősödése, valamint a kamatok csökkenése - mondta az ügyvezető elnök. A magyarországi gépjárműpark életkora nagyon magas, a személygépkocsik 3 milliós állományának 11 év, a 150.000 motornak 15 év, a 430 ezres tehergépkocsi parknak pedig ugyancsak 11 év az átlagéletkora - hívta fel a figyelmet Erdélyi Péter.
Az adóváltozásokról elmondta: a nyereségesen működő vállalatokra a társasági adó csökkentése pozitív hatással van, a 16 százalékos, egykulcsos személyi jövedelemadó-rendszer bevezetése pedig a magasabb jövedelműek vásárlóerejét növelheti, amely gépjárművásárlást generálhat.
Az MGE következő két évben megvalósítandó stratégiai céljai közül kiemelt helyen említette a feketegazdaság elleni fellépést például az alkatrész nagykereskedelem korlátozásán, a javítói feketegazdaság felszámolásán, a finanszírozási csalások és a kilométeróra manipulálás elleni fellépésen, valamint külföldi forgalomba helyezések kezelésén keresztül.
Hozzátette: szeretnének együttműködni az Autós Nagykoalícióval, de konzultálnak a finanszírozókkal és a biztosítókkal is. Fontos célnak nevezte emellett a közlekedés biztonságának növelését, többek között a járművek műszaki állapotának szigorú ellenőrzésével.
A magyarországi új gépjármű kereskedelem közel 50.000 embernek ad munkát, és évente több mint 110 milliárd forint adót fizet a regisztrációs adóval együtt - emelte ki Erdélyi Péter.
A személygépjármű forgalomba helyezés továbbra is messze elmarad attól, ami az új gépjármű értékesítő hálózatok talpon maradását biztosíthatja, azonban biztató, hogy 2010 második félévében már lassult az eladások visszaesése - mondta az ügyvezető elnök. A személyautók piacán továbbra is a céges eladások a meghatározók, ezek aránya folyamatosan növekszik, és mostanra meghaladja a 65 százalékot. Ez a tendencia várhatóan mindaddig fennmarad, ameddig a magán vásárlók hitelfelvételi- és vásárlási kedve vissza nem tér - vélekedett.
Gyöngyössy István, az MGE elnökségi tagja a nagyhaszon jármű piac alakulásáról elmondta: a gazdasági növekedés beindulása nagymértékben elősegítheti a nagyhaszon jármű értékesítés további fejlődését. Emlékeztetett: az értékesítés 2010-ben 9 százalékos növekedést mutatott, ez 2.280 jármű eladását eredményezte. Idén 3.100 nagyhaszon gépjármű eladására számít az MGE.
Szloboda Tamás, az egyesület másik elnökségi tagja a motorkerékpár piacról szólva elmondta, hogy az továbbra is csökkenő tendenciát mutat, mivel tavaly 2.268 motorkerékpárt adtak el, 37 százalékkal kevesebbet mint 2009-ben.
Hozzátette ugyanakkor: 2011-re nézve pozitív jel, hogy a használtmotor piac nem zsugorodott, a használtmotor regisztráció 166 százaléka az újak piacának, és a kiegészítő forgalmazók visszaesése is minimális, emellett a kedvezőbb személyi jövedelemadózás növelheti a vásárlókedvet. Ennek megfelelően jövőre a csökkenés megállásával, a 2010-es eredmények szinten tartásával számolnak - mondta Szloboda Tamás.
MTI