5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A miniszterelnökhöz és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz fordul a Magyar Megújuló Energia Szövetség (MMESZ), emlékeztetve a kormány vezetőit arra, hogy a megújuló energiáról szóló, az uniónak történő leadás előtt álló Nemzeti Cselekvési Terv (NCST) nem a kormányprogramnak megfelelően alakul - közölte Balogh László, az MMESZ elnöke.

A szervezet vezetője kifejtette, Magyarországnak az uniós elvárások szerint megújuló forrásokból kell fedeznie a végenergia-felhasználása 13 százalékát 2020-ig. Ennek a feladatnak a végrehajtásához ad egyfajta útitervet a megújuló energia NCST-je, ami tavasz óta már több verziót megélt.

Balogh László szerint az NCST eddigi közigazgatási kezelése azért kezd analógiát mutatni a vörösiszap-katasztrófával, mert mindkettő komoly károkat okoz az országnak, és mindkettőben szerepet játszik a magyar közigazgatás elégtelensége, valamint a szakszerűtlenség. Az MMESZ álláspontja szerint az NCST október elejei verziója nincs összhangban sem az Új Széchenyi tervvel, sem a magyar energiastratégiával, sem pedig a közigazgatás tervezett reformjával.

Balogh László úgy látja, ennek az egyik oka az, hogy van olyan minisztérium, ahol az államtitkári, államtitkár-helyettesi szintű döntéshozók egy részének ismeretei hiányosak, és lépéseik nincsenek feltétlenül összhangban a felső vezetés szándékával. Másik ok az, hogy az NCST megalkotásából eddig kimaradtak a piac fontos szereplői és érintett szakmai szervezetei - tette hozzá.

Az MMESZ kritizálja, hogy információi szerint az NCST október elejére kialakított verziójában a jelenleg meglévő 340-ról 100 megawattra kívánják csökkenteni a biomasszával történő villamos energia termelés arányát a 2020-as célszámokban, azaz ekkora kapacitással tervez biomasszából villamos-energiát előállítani az ország addigra. A szervezet álláspontja szerint ez azt jelenti, hogy az ország továbbra sem kívánja kiaknázni a mintegy 500 ezer hektárnyi, jelenleg "legfeljebb parlagfüvet termő", parlagon heverő földkapacitásait, és az ezzel járó több tízezres munkahelyteremtő lehetőséget.

A tervek szerint a biomasszát a hőpiacon kívánják a jövőben hasznosítani, de a szakemberek szerint a kiskapacitású új fűtőművek alkalmazása akkor gazdaságosabb és előnyösebb, ha villamos-energiatermelés is kapcsolódhat hozzájuk. Az is gond, hogy a biomassza hasznosítását egy még csak csírájában létező, a jövőben kiépítendő hőpiacra alapozza a terv - mondta Balogh László.

Hangsúlyozta, az uniónak leadandó NCST szövegezése azért kulcsfontosságú, mert ennek alapján kell majd a megújuló energiával történő villamosenergia-termeléshez forrásokat és jogszabályokat hozzárendelni, és ezt a későbbiekben nehéz már módosítani. Álláspontja szerint a jelenlegi jogszabályok egyoldalú érdekeket képviselnek a mintegy 2.000 milliárd forintos nagyságrendű energetikai piac felosztásában.

Szerinte az NCST lehetőség arra is, hogy módosítsa a gazdaság több szegmensét is sújtó, előnytelen energetikai jogszabályokat és ellátási szabályokat, mivel ezt az EU határozottan előírja az NCST részeként.

"Előállt az a furcsa helyzet, hogy az EU jobban védi a magyar nemzeti érdekeket a hagyományos energetikai piacon, mint az eddigi magyar közigazgatás" - közölte az MMESZ elnöke. Szerinte annak, hogy nem tudott, vagy nem kívánt eddig élni az ország megfelelően a megújuló energia lehetőségeivel, annak egyebek között az az oka, hogy új, innovatív iparágnak számít a termesztett energianövény a hő- és villamosenergia termelésben, és belföldön szakmailag kevésbé alkalmazott kiserőművi háttérrel rendelkezik. Ezt az új iparágat egyelőre teljesen elnyomják a hagyományos energia termelésben érdekelt üzleti és az általuk befolyásolt állami közigazgatás, amelyek szinte kizárólag további gázerőművek és a paksi atomerőmű bővítésében gondolkoznak.

Ez utóbbit az MMESZ nem ellenzi, csak a megfelelő arányokra hívja fel a figyelmet. "A helyzetet jól tükrözi, hogy a megújuló energia térnyerésére kitalált támogatási keret is a rossz hatékonysággal működő drága és átláthatatlanul üzemelő távhő-üzletág támogatásává silányult" -fogalmazott Balogh László.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóosztálya nem kívánta közölni az NCST jelenlegi verziójának célszámait. A megújuló NCST véglegesítése még folyamatban van. A 2010. szeptember 17-i szakmai egyeztetésen elhangzottaknak megfelelően a minisztérium munkatársai elvégezték a cselekvési terv pontosítását. Ennek a módosított anyagnak a közigazgatási és társadalmi egyeztetése hamarosan megkezdődik, aminek során az anyag – a beérkező észrevételek, javaslatok alapján - tovább változhat, finomodhat. Ezért az egyes megújuló energiaforrások részarányára vonatkozó végleges álláspontot a társadalmi vita után lezárt cselekvési terv fogja tartalmazni. A kormány célja az, hogy november végéig lezáruljon a cselekvési terv véglegesítése és az az unió bizottsága számára kiküldhető legyen - közölte a tárca.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!