A Budapesti Szabadkikötő 75 éves megalakulása alkalmából rendezett ünnepségen a vezérigazgató elmondta: az M-Ingatlan Rt. a központi székház, az újpesti hajójavító, illetve a balatoni Mahart-üdülők kezelésével fog foglalkozni, Gönci János vezérigazgató vezetésével. A DunaCargó Kft. Litvai János irányításával a logisztikai tevékenységet végzi majd, míg a Szabadkikötő Rt. vezetője Somlóvári László lesz. A vezérigazgató az MTI-nek nyilatkozva utalt arra, hogy a Szabadkikötő Rt.-hez négy leányvállalat fog tartozni: a Ferroport, az Agroterminál, a Gabonaterminál, valamint a Konténercenter Kft.
Elmondta azt is, hogy a Mahart Rt. egyelőre megmarad és tulajdonosa lesz a DunaCargó Kft.-nek, valamint a Mahart személyhajózással foglalkozó Passnave Kft.-ben megtartja tulajdonrészét. Somlóvári László kiemelte, hogy az új társaságok várható novemberi megalakulása után az ÁPV Rt. elképzelése szerint először a DunaCargó Kft.-t fogják privatizálni és csak a későbbiekben kerülhet sor a többi társaság eladására.
A vezérigazgató elmondta: az idén várhatóan 6,8 milliárd forint árbevételt ér el a társaság a múlt évi 5,2 milliárd forint után. Üzemi szinten 350 milliós veszteséget könyvelnek el, noha a 2002-ben még 500 millió forintos veszteségük volt.
2003-ban a mérleg szerinti eredmény várhatóan 1,2 milliárd forintot fog kitenni, ami elsősorban annak köszönhető, hogy egy jelentős szabadkikötői területet eladtak mintegy 1,8 milliárd forintért, ahol a dél-budapesti szennyvíztisztító telep fog megvalósulni. Utalt arra, hogy 2002-ben az adózás utáni vesztesége a társaságnak még mintegy 1 milliárd forintot tett ki.
Kazatsay Zoltán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára közölte: felavatásakor a Csepeli Szabadkikötő Európa legmodernebb folyami kikötőjének számított. Jelenleg 60 vállalkozás működik a kikötőben. Kazatsay Zoltán véleménye szerint az következő évek feladata, hogy több milliárd forint értékben korszerűsítéseket hajtsanak végre a kikötő infrastruktúrájában, aminek része a Csepel-sziget és a szárazföld közötti Kvassay-híd közúti kapacitásának növelése és a közelben lévő budapesti Intermodális Logisztikai központtal való szoros együttműködés kiépítése.
A helyettes államtitkár reményét fejezte ki, hogy a magyar gazdaság várható erőteljesebb növekedésének beindulásával jelentősen emelkedik majd a kikötő forgalma, és a kikötői infrastruktúra fejlesztésekor számítanak az Európai Unió támogatására is.
Mahart: szétdarabolják és eladják
A Magyar Hajózási Rt. ingatlangazdálkodási, logisztikai és kikötői tevékenységét a tulajdonos ÁPV Rt. döntése értelmében várhatóan novembertől önálló társaságokba szervezi ki - mondta Somlóvári László, a Mahart Rt. vezérigazgatója.