Az élen állók
Az Apple 2013 után idén is a Global Brands-lista első helyére került a 21 százalékos értéknövekedést magáénak tudva, így a márka értéke immár közel 119 milliárd dollárra tehető (átszámítva 28,5 ezer milliárd forint, ami alig marad el a teljes tavalyi magyar GDP 29 ezer milliárdos értékétől). A második helyre szintén egy IT-cég került, a Google 15 százalékos növekedéssel már több mint 107 milliárd dollárt ért.
A technológiai szektor idei dominanciája megkérdőjelezhetetlen, hiszen a lista első 5 helyéből 4-et foglalt el magának egy-egy szereplő. A kakukktojás ebből a szempontból a harmadik helyen tanyázó Coca-Cola, mely csak egy szerény 3 százalékos márkaerősödést tudhat magáénak. Értéke 81,5 milliárd dollár.
Az autóiparból a legelőkelőbb helyezést a Toyota szerezte meg magának, a márka értéke 20 százalékot növekedett egy év alatt, így már közel 42,4 milliárdot ér. A Mercedes-Benz "csak" a 10. helyet csípte el 8 százalékos értéknövekedésével.
A nagy nyertesek
Ugyan az Apple és a Toyota 20 százalék közeli plusza impozánsnak tűnik, más márkák még ennél is nagyobbat tudtak fejlődni. Ebből a szempontból megkérdőjelezhetetlen a Facebook előnye, hiszen a márka 86 százalékos növekedést követően 14,4 milliárd dollárt ér már idén. Kiemelkedő fejlődést jegyezhetnek fel egyébként az autógyártók is, hiszen a Toyota 20 százalékos pluszát meghaladva növekedett az Audi (+27 százalék), a Volkswagen és a Nissan márkaértéke is (egyaránt +23 százalék).
A nagy vesztesek
Természetesen nem csak nagyot tudtak nyerni egyes márkák, de voltak olyanok is, melyek hatalmasat buktak, bár az elmúlt év történéseit tekintve egyáltalán nem kell, hogy meglepetés legyen például a Nokia 44 százalékos romlása. Ezzel kiemelkedik a mezőnyből, ám még így is sikerült épp bent maradnia a 100-as listán a 98. helyet elfoglalva. Szintén óriásit bukott a Nintendo is, melynek értéke 33 százalékos zuhanást követően alig ér többet 4 milliárd dollárnál.
Újoncok
Az idei listára is felkerült néhány újonc, amelyek közül is a DHL lehet a legbüszkébb magára, hiszen közel 5,1 milliárd dolláros értéke egyből a 81. helyre kvalifikálta a márkát. A Land Rover 4,4 milliárdos értékével a 91., a FedEx pedig a 92. helyen lépett fel a Top100-ba. Újoncként a kínai Huawei és a Hugo Boss is a Global Brands-lista tagjaként mondhatja magát az idei évben.
mfor.hu