Milyen tervei vannak Abramovicsnak a Malévval?
Nem vonják össze
A kormányhatározat szerint a megkötendő adásvételi szerződésben az ÁPV-nek kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy a Magyar Köztársaság biztosítsa a Malév számára a nemzeti légitársasági státuszt és az ehhez kapcsolódó jogokat. Ez azt jelenti, hogy a légitársaságot 50 százalék plusz egy szavazat erejéig magyarországi bejegyzésű cégnek kell birtokolnia. (Az AirBridge Zrt. egy magyar gazdasági társaság, így teljesíti ezt a feltételt.)
Borisz Abramovics, az AirBridge Zrt. többségi tulajdonosa ezzel kapcsolatban nemrég a Figyelőnek nyilatkozva annyit mondott: a Malév a terveik szerint magyar nemzeti légitársaság marad. Összevonásról nincs szó, az AirUnion pedig szakmai partnere lesz a Malévnak. Az üzletember már korábban is célzott arra, hogy az AirUnion a magyar légicégen keresztül integrálódna az európai útvonalhálózatba, az pedig új piacokat szerezne ezáltal, főleg Oroszországban és az egykori Szovjetunió országaiban.
Nem akadály a Oneworld-tagság
Abramovics támogatja a Malév csatlakozását a Oneworld légiipari szövetségbe, és hatékonyság-, valamint eredményességjavulást vár tőle. Korábbi nyilatkozatai szerint a légitársaságnak a likviditás fenntartásához nagyon sürgősen legalább 30-50 millió dollárra (közel tízmilliárd forint) lenne szükség. Szerinte a Malév az elmúlt két évben gyengébb lett, vesztett súlyából, vagyonából, de még abban az állapotban van, hogy érdemes megvenni.
Az ÁPV még 2006. szeptember 7-én hirdetett nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárást a nemzeti légitársaság állami tulajdonban lévő 99,95 százalékos részvénycsomagjára.
"A privatizáció legfőbb célja a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű társaság hosszabb távú működőképességének biztosítása az ehhez szükséges tőkeemelés révén, továbbá a vállalati szervezetrendszer megújulásának előmozdítása, és a légitársaság biztonságos finanszírozásának megteremtése állami szerepvállalás nélkül" - emlékeztetett a közlemény.
A pályázat november 3-i határidejéig négyen nyújtottak be ajánlatot: a litván flyLAL légitársaságban érdekelt LAL Investiciju Valdymas, a többségében malévos pilóták által alapított Sky Alliance, az AirBridge és az Ofer Hava magánszemély által jegyzett az ír-magyar befektetői csoport. December közepén a Sky Alliance, január elején az ír-magyar csoport, január közepén pedig a litván pályázó esett ki a versenyből. Az ÁPV január 25-i döntésével egyedüli tárgyalófélként az Airbridge Zrt.-t hívta meg a privatizáció záró tárgyalási szakaszába.
Az AirBridge a magyar légitársaság legutóbbi, sorrendben harmadik privatizációs tenderén is részt vett, s akkor szintén az ő ajánlata bizonyult a legjobbnak. Az azonban - a hivatalos indoklás szerint - "nem kezelte megfelelően a Malév" hiteleit, így azt a pályázatot az ÁPV eredménytelenül, azaz eladásról szóló döntés nélkül zárta le 2005 augusztusában. Veres János pénzügyminiszter a sikertelenség okát egyébként abban látta, hogy a privatizáció - főleg az orosz szál miatt - túlzott mértékben a politika kereszttüzébe került.
W. B.
Menedzsment Fórum