3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szokatlanul sok bezárt üzlettel találkozhatnak a plázák és a bevásárlóközpontok látogatói. A piaci adatok szerint idén katasztrofális az üzletbezárások aránya - azzal együtt is, hogy az első félév jellemzően rosszabb szokott lenni, mint a karácsonyi szezont is tartalmazó második -, biztos, hogy 2009 sötét év lesz a kiskereskedelemben, írja a Napi Gazdaság.

Rövid távon a legfrekventáltabb budapesti és vidéki plázáknak, illetve bevásárlóközpontoknak is szembe kell nézniük a boltszámcsökkenéssel, ugyanis a piacon jelen levő márkák a recessziós hatás miatt felülvizsgálják jelenlétüket a központokban - állítják piaci elemzők. Néhány középkategóriás márka már bezárta gyengébb forgalmat felmutató plázabutikjait, így megszabadulva a magas bérleti díjaktól. Az üresedés önmagában nem meglepő, csakhogy olyan plázákban is elkezdődött ez a folyamat, ahová eddig csak kihalásos alapon lehetett bekerülni. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint nemcsak az üzletek eltűnése jelent gondot, hanem a rendkívül nagy fluktuáció is. A piaci adatok szerint idén katasztrofális az üzletbezárások aránya - azzal együtt is, hogy az első félév jellemzően rosszabb szokott lenni, mint a karácsonyi szezont is tartalmazó második -, biztos, hogy 2009 sötét év lesz a kiskereskedelemben.

Az is baj, hogy a piac nem feltétlenül tisztul a recesszió hatására. A kereskedelmi szakmára jellemző, hogy a forgalom-visszaeséseket azok vészelik át, akik gyakran tévednek a szürke vagy a fekete zónába, míg akik tisztességesen próbálnak boldogulni, előbb adják fel a küzdelmet.

Szakértők szerint azonban nem csak a recesszió miatt válhatnak üressé az üzletek a frekventált plázákban. Előfordulhat az is, hogy a központ vezetése új koncepciót dolgoz ki és szükség van a területre. (Ezt támasztja alá az a piaci információ, hogy a legnagyobb plázákban az üres helyeket nem próbálják meg olcsóbban kiadni - tartják a bérleti díjakat.) Egyre több márka igyekszik Magyarországra, első körben Budapestre, és sokaknak nagyobb hely kell, mint egy kis butik.

Persze a válság hatása sem hagyható figyelmen kívül, de ez nem csak a boltok kivonulásában mutatkozik meg. Sokan döntenek például úgy, hogy visszaköltöznek a belvárosba és nem tartanak fenn egy másik üzletet a plázában, illetve egyik bevásárlóközpontból a másikba költöznek.
A budapesti Nagykörút azonban egyértelműen a válság vesztese - állapította meg Vámos. Lehet, hogy a körútról sokan menekülnek az új sétálóutcákba, plázákba, de nem olyan nagy arányban, mint az üres üzletek mutatják. Az is aggasztó, hogy a Nagykörút mellékutcáiból is sorra tűnnek el a boltok, márpedig ezek nem jelennek meg a statisztikákban, írja a Napi Gazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!