4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2009-re megszüntetnék a nemzeti postaszolgálatok monopóliumait az Európai Unióban, viszont továbbra is teljes körű szolgáltatásokat kellene nyújtaniuk - olyan helyeken is, ahol ez nyilvánvalóan nem éri meg. A postások szerint nem a liberalizáció a legnagyobb baj, hanem az időpont, amit túl korainak tartanak. Szerda délben tiltakozásul húsz posta állt le egy órára. Mfor.hu háttér.

A postabezárások előkészítik a liberalizációt? Táblázat a Magyar Posta bevételeiről!

A szakszervezet szerint az új szolgáltatóknál terjed az úgynevezett "kétes foglalkoztatás" is, azaz például egyre több a részmunkaidőben dolgozó postás. Németországban a részmunkaidősök aránya az új szolgáltatóknál eléri a hatvan százalékot, és elterjedtek a határozott időre szóló szerződések is.

Ami a béreket illeti, Németországban a kezdő kézbesítőké az új szolgáltatóknál 40-50 százalékkal alacsonyabb, mint a Deutsche Post hasonló alkalmazottainak fizetése, érvel a szakszervezet.

Bezárt hivatalok

Postás szakmai berkekben egyébként már a liberalizáció előszelének tartották a tavalyi és az idei postabezárásokat is. (Összesen 103 postát csuktak be.) Elsősorban olyan hivatalok húzták le a rolót, ahol a forgalom csupán a harmada-fele volt a megmaradók átlagos forgalmának.

Miután még nem világos, hogy a monopolhelyzetben lévő posták miből fogják kigazdálkodni az egyetemes szolgáltatási kötelezettséggel járó költségeket a piacnyitás után, már most fokozottan figyelnek kiadásaik optimalizálására. Ennek egyik módja Európa-szerte az, hogy a veszteséget termelő hivatalokat bezárják, ahogy ez Magyarországon is történt.

Van azonban, aki úgy gondolja, hogy a piacnyitás nem egyértelműen káros. "én úgy gondolom, hogy ez egyrészt elvi kérdés: a gazdaság legtöbb területén biztosítani kell a verseny feltételeit. Véleményem szerint a postai liberalizáció jótékony hatással lenne a piacra, és azzal végső soron az ügyfelek járnának jól" - mondta az mfor.hu-nak Bárányi Ildikó, a CEP-Klub vezetője, korábban a Magyar Posta termékmenedzsere.


Véleménye szerint a telefónia jó példát mutat, mivel az alternatív internetszolgáltatók megjelenése árcsökkenéshez, a szolgáltatások színvonalának javulásához vezetett. Hozzátette ugyanakkor, hogy természetesen nem szabad elfeledkezni a kistelepülésekről, a hátrányos helyzetű térségekről sem, így a veszteségek kompenzálására mindenképpen megoldást kell találni.

Európa is megosztott

Az Európai Unió államai sem egységesek a postai liberalizáció kérdésében. A piacnyitás mellett elkötelezett államok között a legjelentősebb Hollandia, Németország, Nagy-Britannia, Svédország és Finnország. Esetükben valamilyen fokon már elkezdődött a folyamat: a svédek és a finnek évek óta teljesen szabad utat engedtek a konkurenseknek, Nagy-Britanniában jelentős szegmensek nyíltak meg, a privatizált német és holland posta pedig szintén előrébb tart a nyitásban, mint azt az EU előírja.

A másik tábort Magyarországgal együtt 12 ország (Ausztria, Belgium, Ciprus, Franciaország, Görögország, Olaszország, Litvánia, Luxemburg, Málta Lengyelország és Szlovákia) állami tulajdonban lévő postája erősíti. Ezek a mopolhelyzetben lévő cégek úgy vélik: ha a Bizottság jelenlegi javaslatai életbe lépnek, akkor nem lesznek képesek az egyetemes szolgáltatások és versenyképességük egyidejű fenntartására.

Magyarországon egyébként - összhangban a már jelenleg is érvényben lévő EU-s irányelvvel - apró nyitások történtek, így léphettek piacra olyan multinacionális csomagtovábbító cégek, mint a DHL, a GLS vagy a UPS. Ezek csak csomagokat továbbítanak, illetve expressz szolgáltatást nyújtanak, amely a szabályozás értelmében sem azonos a klasszikus levél szolgáltatással. Elvileg lenne lehetőség egyetemes szolgáltatások nyújtására is, azonban egyelőre senki sem jelentkezett ilyen szolgáltatásra az NHH-nál.

Ennek az az oka, hogy jelentősek azok a korlátok, amelyek a cégek piacralépését hátráltatják. Először is nem választhatnak szabadon területet a cégek, azaz ha találnak egy forgalmas körzetet, választaniuk kell mellé kevésbé forgalmasakat is. Másrészt csak 20 gramm feletti tömegű leveleket továbbíthatnának, így lehetőségeik is korlátozottabbak lennének.

Bárányi Ildikó szerint ha ezek a korlátok megszűnnek, nyilvánvalóan lesznek olyan cégek, akik látnak majd fantáziát a magyar piacban is. Elsősorban nagyfelhasználók, például cégek számára éri majd meg szolgáltatásokat kínálni.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Nincs megállapodás az EU-s postaliberalizálásról Magyar logisztikai cégeket vett az osztrák posta Utánvétes csomagküldésbe fogott a GLS

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!