Komoly mértékben növelte árbevételét és már üzemi szinten is nyereségre tett szert a Wizz Air Hungary Kft. a 2010. március 31-dikével végződött üzleti évben, tudta meg az mfor.hu az eredményeinek nyilvánosságra hozásától rendszeresen elzárkózó cég beszámolójából.
Válságban is hízott a kassza
Az értékesítés nettó árbevétele tavaly 135 milliárd forintra rúgott, ami 35 százalékos pluszt jelent 2008-hoz képest. A cég rátett még egy lapáttal két évvel ezelőtti teljesítményére, amikor az árbevétel "mindössze" 27 százalékkal bővült.
A Wizz Air tehát a gazdasági válság közepette, egy szűkülő piacon is képes volt fenntartani a korábbi évek átlagos növekedési ütemét. Ehhez természetesen kellett egy megfelelően megválasztott árpolitika és a járathálózat bővítése is, aminek nyomán az utasszám 32 százalékos pluszt produkálva 5,9 millióról 7,8 millióra emelkedett 2009-re.
Az összforgalmon belül a jegyárból és a jegyértékesítéshez kapcsolódó díjakból (poggyászdíj, plusz szolgáltatások) származó bevételek is megugrottak - 50 milliárdról 75 milliárd, illetve 19-ről 29 milliárd forintra. A fennmaradó rész főleg reptéri illetékekből folyt be - 2009-ben mintegy 25 milliárd forint.
A tekintélyes forgalombővülés, az ultra low cost cégekhez illően végletekig leszorított kiadási oldal és persze a válság enyhülése azt eredményezte, hogy a tavalyi üzleti évben üzemi szinten 3,1 milliárd forint pluszt könyvelhetett el a cég.
Már hozza a pénzt
A Wizz Air valószínűleg most termelt először pénzt története során. A 2008-as üzleti évet 2,3, a 2007-est pedig mintegy félmilliárd forint üzemi veszteséggel zárta - a korábbi évek beszámolói nem ismertek, de sajtóhírek szerint a 2004-ben indult cég az első esztendőkben még bőven veszteséges volt.
Az adózott eredményt tekintve már 2008-ban pozitívba fordult a mérleg - akkor 2,27 milliárd forint nyereséggel zárt a társaság. Tavaly a pozitív üzemi eredmény ellenére "csak" 1,16 milliárd forint profitot sikerült összehozni, ez azonban a pénzügyi eredmények több mint kétmilliárdos veszteségének számlájára írható.
A cég idén az utasszám bővülésének ütemében növelheti árbevételét, mondta el az mfor.hu kérdésére Abrán György. A kereskedelmi vezérigazgató-helyettese a várt profit nagyságáról nem nyilatkozott - annyit közölt, hogy a cég továbbra is "egészségesen" fejlődik.
1,2 millió utas Ferihegyen
A társaság összességében idén is mintegy harminc százalékkal kívánja növelni az utasok számát, így várhatóan súrolja majd a 10 milliós álomhatárt. Itthon - a korábbi évekhez hasonlóan - ennél szolidabb, mintegy 20 százalékos növekedést terveznek, ami 1,2 milliós utasszámot jelent.
A legnagyobb európai fapados, a Ryanair modelljét követő légitársaság már 2009-ben is toronymagasan vezetett Ferihegyen a diszkontok között - a második helyezett EasyJetnek 511 ezer, a bronzérmes Germanwingsnek 200 ezer utasa volt -, s a hagyományos légitársaságok közül is már csak a Malév áll előtte. Összesítésben viszont már most a Wizz Air a legnagyobb a régióban, a Malév mellett megelőzve a cseh CSA-t (4,7 millió utas) és a lengyel LOT-ot (3,6 millió utas) is.
Svájcba költözött az agytröszt
A nagyrészt egykori Malév-vezetők által gründolt céget továbbra is az alapító atyák egyike, Váradi József dirigálja - igaz, április óta már nem Budapestről, hanem Svájcból. A cég felsővezetése ugyanis Genfbe költözött - ezt egyébként elsősorban nem a magas hazai adóterheléssel, hanem a jobb életkörülményekkel és azzal indokolta anno a vezetés, hogy egy nyugat-európai városba sokkal könnyebb elcsábítani a szakma krémjét.
Az operatív központ azonban Vecsésen maradt, és Abrán György szerint jelenleg nem is tervezik újabb egységek kitelepítését.
Wéber Balázs
mfor.hu