4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Veszteséges évek után tavaly már üzemi szinten is több milliárd forint nyereséget termelt a Wizz Air, tudta meg az mfor.hu. Ez komoly részben köszönhető annak, hogy a cég a válságévekben is képes volt csaknem harmadával növelni árbevételét. A térség legnagyobb légitársaságának számító fapadost egy brit adóparadicsomban bejegyzett holding birtokolja, és magyar menedzsment vezeti – igaz, tavasz óta Budapest helyett Genfből.

Komoly mértékben növelte árbevételét és már üzemi szinten is nyereségre tett szert a Wizz Air Hungary Kft. a 2010. március 31-dikével végződött üzleti évben, tudta meg az mfor.hu az eredményeinek nyilvánosságra hozásától rendszeresen elzárkózó cég beszámolójából.             

Válságban is hízott a kassza


Az értékesítés nettó árbevétele tavaly 135 milliárd forintra rúgott, ami 35 százalékos pluszt jelent 2008-hoz képest. A cég rátett még egy lapáttal két évvel ezelőtti teljesítményére, amikor az árbevétel "mindössze" 27 százalékkal bővült.  

Forrás: éves beszámolók


A Wizz Air tehát a gazdasági válság közepette, egy szűkülő piacon is képes volt fenntartani a korábbi évek átlagos növekedési ütemét. Ehhez természetesen kellett egy megfelelően megválasztott árpolitika és a járathálózat bővítése is, aminek nyomán az utasszám 32 százalékos pluszt produkálva 5,9 millióról 7,8 millióra emelkedett 2009-re.

Az összforgalmon belül a jegyárból és a jegyértékesítéshez kapcsolódó díjakból (poggyászdíj, plusz szolgáltatások) származó bevételek is megugrottak - 50 milliárdról 75 milliárd, illetve 19-ről 29 milliárd forintra. A fennmaradó rész főleg reptéri illetékekből folyt be - 2009-ben mintegy 25 milliárd forint.

A tekintélyes forgalombővülés, az ultra low cost cégekhez illően végletekig leszorított kiadási oldal és persze a válság enyhülése azt eredményezte, hogy a tavalyi üzleti évben üzemi szinten 3,1 milliárd forint pluszt könyvelhetett el a cég.

Már hozza a pénzt

A Wizz Air valószínűleg most termelt először pénzt története során. A 2008-as üzleti évet 2,3, a 2007-est pedig mintegy félmilliárd forint üzemi veszteséggel zárta - a korábbi évek beszámolói nem ismertek, de sajtóhírek szerint a 2004-ben indult cég az első esztendőkben még bőven veszteséges volt.

Forrás: éves beszámolók


Az adózott eredményt tekintve már 2008-ban pozitívba fordult a mérleg - akkor 2,27 milliárd forint nyereséggel zárt a társaság. Tavaly a pozitív üzemi eredmény ellenére "csak" 1,16 milliárd forint profitot sikerült összehozni, ez azonban a pénzügyi eredmények több mint kétmilliárdos veszteségének számlájára írható.

Forrás: éves beszámolók



A cég idén az utasszám bővülésének ütemében növelheti árbevételét, mondta el az mfor.hu kérdésére Abrán György. A kereskedelmi vezérigazgató-helyettese a várt profit nagyságáról nem nyilatkozott - annyit közölt, hogy a cég továbbra is "egészségesen" fejlődik.

1,2 millió utas Ferihegyen

A társaság összességében idén is mintegy harminc százalékkal kívánja növelni az utasok számát, így várhatóan súrolja majd a 10 milliós álomhatárt. Itthon - a korábbi évekhez hasonlóan - ennél szolidabb, mintegy 20 százalékos növekedést terveznek, ami 1,2 milliós utasszámot jelent.

A legnagyobb európai fapados, a Ryanair modelljét követő légitársaság már 2009-ben is toronymagasan vezetett Ferihegyen a diszkontok között - a második helyezett EasyJetnek 511 ezer, a bronzérmes Germanwingsnek 200 ezer utasa volt -, s a hagyományos légitársaságok közül is már csak a Malév áll előtte. Összesítésben viszont már most a Wizz Air a legnagyobb a régióban, a Malév mellett megelőzve a cseh CSA-t (4,7 millió utas) és a lengyel LOT-ot (3,6 millió utas) is.

Svájcba költözött az agytröszt  

A nagyrészt egykori Malév-vezetők által gründolt céget továbbra is az alapító atyák egyike, Váradi József dirigálja - igaz, április óta már nem Budapestről, hanem Svájcból. A cég felsővezetése ugyanis Genfbe költözött - ezt egyébként elsősorban nem a magas hazai adóterheléssel, hanem a jobb életkörülményekkel és azzal indokolta anno a vezetés, hogy egy nyugat-európai városba sokkal könnyebb elcsábítani a szakma krémjét.

Az operatív központ azonban Vecsésen maradt, és Abrán György szerint jelenleg nem is tervezik újabb egységek kitelepítését.

Wéber Balázs

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!