A VDSZSZ továbbra is nettó 250 ezer forint egyszeri kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből a munkabeszüntetésekben érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói számára (ez mintegy 35 ezer vasutast jelent), illetve változatlanul tíz százalék többlet-bérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék felett a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV Start Zrt., MÁV Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.
Kiábrándult a VDSZSZ
A vasúttársaságnak továbbra is az az álláspontja, hogy a szakszervezet követelései alaptalanok, jogilag és gazdaságilag nem teljesíthetők. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke "lesújtónak és kiábrándítónak" nevezte a pénteki egyeztetést. Szerinte a szakszervezet több kompromisszumos ajánlatot is tett a helyzet rendezésére, ennek ellenére nem közeledtek az álláspontok.
A még elégséges szolgáltatásról folytatott tárgyaláson a MÁV Start továbbra is fenntartja azt a javaslatát, hogy sztrájk idején minden vasútvonalon legalább két-két vonatpár közlekedjen naponta, illetve a budapesti elővárosi forgalomban a reggeli és esti időszakban az iskolába és munkába járás biztosított legyen. A VDSZSZ viszont csupán vonalanként egy-egy vonatpár, a budapesti elővárosban pedig húsz vonat közlekedéséhez járulna hozzá, adta hírül az MTI.
Március 9-ig nem lesz újabb sztrájk
A szakszervezet csütörtökön jelentette be, hogy március 9-ig, a népszavazásig nem tart újabb munkabeszüntetést, ezzel is kifejezve, hogy a február elsején meghirdetett sztrájk nem politikai célokat szolgál. Amennyiben viszont addig sem sikerül egyezségre jutni a munkáltatókkal, az akciót folytatják.
Mint ismert, a szakszervezet először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben ismét megszakított, végül - többszöri halasztás után - február 25-én nulla órakor ismét újraindított, majd még ugyanaznap kilenc órakor felfüggesztett. Eközben folyamatosan zajlottak a tárgyalások, amelyek során február 15-től Herczog László, a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat közvetítőjének segítségét is igénybe veszik.
A legutóbbi, február 25-i munkabeszüntetésben a forgalmistáknak már csak 4,7 (éjjeli műszak), illetve 2,6 százaléka (nappali műszak) vett részt, ami lényegesen kevesebb a február eleji sztrájknapok 9-10 százalékos arányához képest. Ezzel párhuzamosan a közlekedő vonatok aránya is jelentősen nőtt: míg február 1-jén csak 20,5, addig február 25-én már 67 százalékuk (964 személyvonatból 648) járt a munkabeszüntetés idején a MÁV adatai szerint.
A fenti számok alapján a vasúttársaság a február 25-i sztrájkot sikertelennek ítélte. A VDSZSZ illetékese úgy fogalmazott, hogy országszerte változó intenzitással folyt az akció.
Menedzsment Fórum