5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A külföldi banki hirdetésektől eltérően itthon még az ügyfelek puhítása a divat, azaz a hirdetők viccel oldják a bankok iránt érzett ellenszenvet. Azonban ebben is van egy határ, amikor a vicc már nem vicces, sőt rosszat tesz a márkának. Mikor jutunk el idáig, és különben is: a reklám számít, vagy az, hogy útba esik-e a bankfiók munkába menet? Mfor.hu tudósítás.

Legalább szórakoztató (Mfor-montázs)

Az egy dolog, hogy jól mulatunk a bankos reklámokon, de ezen kívül mennyire érik el céljukat? Egy banklogót, vagy egy bank-színt biztos mindenki meg tud nevezni, szlogent már kevésbé, mert az már egy hosszabb jel. A jelek és azok kötődéséről beszélt az egri reklámkonferencia második napján Hoffmann Márta (HRI). A kutató azt firtatta, hogy a humoron túl, mennyire hatékonyak a jelenleg futó banki reklámok. Az egy dolog, hogy szórakoztató a reklám, de a kutatásokból kiderül, egy idő után önálló utat jár a hirdetés, és egy másikat a márka, azaz a néző ugyan megszereti a szereplőket, és várja a folytatást, de lehet, már nem is tudná meg nevezni, hogy épp melyik bankról vagy termékről van szó.

A csúcson kell abbahagyni

A szappanopera reklámok titka, hogy a csúcson kell abbahagyni őket. Akármilyen szellemes is egy hirdetés, sokszor elsütve egy poén sem jó, sőt egy idő után idegesítővé válik, és rosszat tesz a márkának, így jókor kell kiszállni. A kiszállás azonban közel sem egyszerű, szinte kezdődik elölről a márkaépítés, a léc azonban már meglehetősen magasan van.

Senkinek nem sikerült még márkát építeni a bankszektorban

A banki kommunikációs témát már az mfor.hu is többször körüljárta, azonban érdekes ezt a kérdést a banki marketingesek szemszögéből nézni. A konferencia délelőtti kerekasztalbeszélgetésén vezető bankok marketingigazgatói mondták el véleményüket a hazai pénzügyi intézmények kampánylicitálásáról. Szabó Andrea (Budapest Bank) egyértelmű sikernek könyveli el az Emese-kampányt, azonban ő is tudja, hogy az igazi siker évek múlva lesz mérhető. Elismerte, eddig egyik banknak sem sikerült még igazi márkát építenie. Az OTP bank történelme miatt erős márka, és a Raiffeisen is elől jár ebben a kérdésben, azonban a többiek még csak próbálkoznak az igazi, tartós brandépítéssel, méghozzá ugyanolyan módszerekkel.

Az a lényeg, hogy útba essen

Nem volt egyetértés a kommunikáció fontosságának megítélésben a "bankosok" és kutató között. Tolnai Gábor, piackutató szerint a bankválasztásnál nem a reklám játssza a legnagyobb szerepet a fogyasztó fejében. Az elsődleges szempont, hogy útba essen a bankfiók, mert mi magyarok még mindig nagyon szeretünk személyesen ügyintézni, hiába van internet hozzáférésünk. Másik fontos szempont az ajánlás: sokan azért választanak egy adott bankot, mert a barátjuk, családjuk ezt ajánlotta nekik.

Ügyfélszolgálat = sales, tanácsadás, márkaképviselet

Éppen ezért lenne fontos, ha a bankok már nem csak arra koncentrálnának, hogy hogyan hívjanak be új ügyfeleket, hanem arra is, hogy hogyan tegyék elégedettebbé a meglévőket, hiszen a fejlődésnek ez a kulcsa. A marketing szerepe tehát házon belül is értelmezhető: a pultnál lévő munkatársakra óriási felelősség hárul abban, hogy a céghez láncolják az ügyfeleket. Ők képviselik a márkát, hiszen velük találkoznak az ügyfelek, rajtuk tesztelik, hogy állja-e a szavát az adott bank stílusában is. Ezen kívül tanácsadóként is funkcionálnak, hiszen ma már egyre több lehetőség van a befektetésre, melyek közül nehéz egyedül választani.

Csak itthon viccesek a bankok

Érdekes összehasonlítást tett Sipos József (Unicredit), miszerint külföldön, ahol már régebb óta divat a bankok ügyfelek megszerzéséért folytatott küzdelme, nyoma nincs a hazai banki kommunikációs hangulatnak, azaz ott a bankok látszólag komolyabban veszik magukat, semelyik reklám nem épít a humorra. Úgy látszik, itthon még előbb meg kell "puhítani" a közönséget egy kis viccelődéssel, oldani kell a bankokkal szemben érzett ellenállást, és erre a humor a legjobb módszer.

Másik érdekes kérdés ehhez kapcsolódóan a cégek és a reklámarcok kapcsolata. Szénássy Alex, Lelkes Emese és Szőke kapitány megalkotója abban hisz, hogy érdemes a vállalatok arcát egy kitalált, tetszőleges tulajdonságokkal felruházott személyhez kötni, hiszen a valós személy, mint reklámarc mindig kockázatos, ráadásul még közhelyes is, hiszen csak a sikerben való osztozásra épít. Ugyanakkor az is igaz, hogy a legismertebb és legszemélyesebb cégek attól tudnak közel kerülni a fogyasztóhoz, hogy van egy biztos pont, egy arc, egy tulajdonos, aki képviseli őket. Ilyen például Bill Gates, Klapka György, vagy Zwack Péter. Ha nincs ilyen ember, esetleg a szóvivők is gyakran változnak, akkor nehezebb kötődni a céghez.

Csak ne politizáljunk!

Szécsi Zoltán, háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó a másik oldalra engedett betekintést. Arra a kérdésre, hogy ő milyen szempontok szerint vállal el egy felkérést, a válasz prózai: a döntést nagy mértékben határozzák meg egyéb szponzori szerződései, másrészt azért annyira nincs sok felkérés, hogy nagyon válogatni kelljen, amiben nem vesz részt, az a politikai kampány, mert nem szeretné megosztani rajongóit.

Rossz példa a celeb-reklámra Talmácsi Gábor, akit lépten nyomon láthat az ember más-más termék népszerűsítőjeként. Ez a tipikus példája annak, amikor egy termék csak annyit vár arcától, hogy sikeres legyen, és ezt a jellemzőt kívánja hangsúlyozni saját magában is.

Ennél árnyaltabb, ha a koncepcióhoz találnak arcot a marketingesek, és ha lehet ne olyat, aki már tíz különböző reklámban mondta el, hogy neki csak az adott termék az igazi. Mert lehet, hogy van egy határ, amin túl már hiteltelen a kijelentés.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!