Tovább nyomul Budapesten a Starbucks: a nyáron a WestEndben debütáló amerikai sztárkávézó rövidesen a budai Mammut bevásárlóközpontban, valamint a Király utca és az Erzsébet körút sarkán is megjelenik.
Irány a Belváros
Az mfor.hu megkeresésére a cég a nyitás pontos időpontját nem közölte - annyit azonban elárult, hogy a két új kávézó előreláthatólag még az idén megkezdi az üzemelést.
Méreteit tekintve a budai plázában nyíló egység lesz a szerényebb, „mindössze” 118 négyzetméteres, míg a Király utcában 300 négyzetméteres kávézó tárja ki kapuit.
Hogy mindez mennyibe kerül, azt a cég nem kívánta elárulni, mint ahogy arra sem kaptunk választ, mekkora árbevételt és vendégszámot várnak az új egységektől.
Szintén nem volt bőbeszédű a Starbucks a WestEndben üzemelő egység teljesítményével kapcsolatban - csupán annyit közölt, hogy "vendégeink visszajelzései alapján rendkívül elégedettek vagyunk”.
Ötszáz új egység nyílik
A fővárosi terjeszkedés része annak a programnak, amelynek keretében a szeptemberben kezdődött új üzleti évben összesen 500 egységgel bővítik üzleteik számát - ebből négyszázat hazai piacukon, az Egyesült Államokon kívül indítanak.
A jelenleg ötven országban mintegy 16 ezer kávézóval rendelkező Starbucks már csaknem negyven éve létezik, térségünkben azonban csak néhány éve van jelen. Első régiós üzletét Prágában nyitotta meg, majd Varsó következett a sorban. A további terjeszkedést azonban a pénzügyi válság miatt elhalasztotta - a magyar piacra is a tervezettnél két évvel később lépett ki.
Top után flop
A globális krízis negatív hatását jelzi, hogy a korábban évente 20-30 százalékos forgalombővülést produkáló lánc a 2008-as üzleti évben már csak tíz százalékkal volt képes növekedni, 2009-ben pedig hat százalékos visszaesést szenvedett el.
Mindez az eredményre is kihatott: míg az utolsó válságmentes évben, 2007-ben még 673 millió dollár adózott nyereséget könyvelhettek el, addig 2008-ban 316, 2009-ben pedig 390 millió dollárra csökkent a profit. Elemzők szerint a Starbucks-modellt követő McCafék előretörése is gyengítette a vállalat helyzetét.
A Starbucks a romló számokat látva komoly költségcsökkentésbe kezdett: közel ezer veszteséggel működő kávézót bezárt, és több mint háromezer dolgozót elbocsátott - az alkalmazotti létszám 2009-re 14 ezerre csökkent.
Részben a fogyókúrának tudható be, hogy 2010-ben már javultak a cég számai: az adózás előtti eredmény háromszorosára, 948 millió dollárra ugrott, az árbevétel pedig - az új szolgáltatásoknak, például az ingyenes wifinek köszönhetően is - tíz százalékkal 10,7 milliárd dollárra nőtt.
A közép-európai piac még csak elenyésző mértékben járult hozzá mindehhez, hiszen a cég ebben a térségben - az AMRest Coffee-val közösen - mindössze 16 kávézót működtet.
Multi a multi ellen
Hogy lesz-e nagyobb előretörés, az egyelőre kérdéseses - annyi valószínűsíthető, hogy a Starbucks Magyarországon inkább a már jelenlévő multiktól, semmint a hagyományos budapesti kávézóktól halászhat el vevőket. Erre utalt Vladan Armus, a cég régiós márkavezetője is, aki korábban az mfor.hu kérdésére a Coffeeheavent és a Costa Coffeet említette a legnagyobb konkurensek között.
Az angol Coffeeheaven még 2007-ben debütált Budapesten, a Costa Coffee pedig idén tavasszal nyitotta meg eddigi legnagyobb, 300 négyzetméteres kávézóját a Starbucks szomszédságában, az Eiffel téren. Emellett nem szabad megfeledkezni olyan versenytársakról sem, mint a California Coffee Company, a Coffeeshop vagy a már említett McCafé.
Persze azért itthon is meg lehet bukni - így járt például a Gloria Jean's Coffees, amely 2009-ben bezárta mindhárom budapesti üzletét, és kisomfordált az országból. A Starbucks egyelőre inkább csak "teszteli" a magyar piacot - hogy lesz-e belőle nagyobb kaland, az a jövő kérdése.
Wéber Balázs