4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A jogszabályi tilalom ellenére még mindig számos üzletben szolgálnak ki fiatalkorúakat alkoholtartalmú italokkal és dohánytermékekkel. Bár a tendencia javulóban van, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a legutóbbi ellenőrzése során komoly büntetéseket osztott ki, de a dohányreklámok esetében sem sokkal jobb a helyzet. Mfor.hu háttér.

Csak falra hányt borsó? (Mfor-montázs)

Súlyos büntetéseket osztott ki a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a legutóbbi ellenőrzési időszakban: csaknem 27 millió forintos bírságot rótt ki a szabályszegő kereskedelmi egységekre, míg 78 helyen ideiglenesen betiltotta a szóban forgó termékek forgalmazását. 

A vizsgálatot két ízben, tavasszal és ősszel folytatták le Az NFH regionális felügyelőségei, amelyek során jelentősen javuló eredményekről számoltak be. Míg az április 16. és május 31. között lefolytatott ellenőrzések során 52, 6 százalékban bukkantak visszásságra, az őszi utóvizsgálat során már csupán 28 százalékban kifogásolták az észlelet állapotokat.

A Közép-dunántúli kivételével minden régióban jelentősen csökkent a jogsértések száma. A vizsgálat 522 üzletre terjedt ki, ebből 317 kereskedelmi, míg 205 vendéglátó-ipari egység volt. Az előbbiek közül 96-ban, míg a vendéglátó-iparban 50 esetben állapították meg a jogsértést. A nagyobb áruházláncok, bevásárlóközpontok 24-26 százalékában valósult meg a jogellenes kiszolgálás. A hipermarketek esetében a kifogásolási arány 40 százalék körül alakult. 

A tapasztalatok azt mutatják tehát, hogy a helyzet nem reménytelen, mivel az ismételten lefolytatott ellenőrzések, és azok során kiszabott szankciók kellő visszatartó erővel bírtak. A védett korosztály egészségvédelméért kitűzött célokhoz viszonyítva azonban még mindig elég magas a jogsértések aránya. A felügyelőségek 18. életévüket be nem töltött személyeket is bevontak a próbavásárlásokba, és számos iskolával vették fel a kapcsolatot a visszásságok leleplezése érdekében.

A levont következtetések nyomán megállapítható, hogy a legtöbb esetben az eladó egyáltalán nem foglalkozott a vásárló életkorával. Előfordult, hogy a pénztáros elkérte ugyan a fiatalkorú személyi igazolványát, de úgy tett, mintha minden rendben lenne, vagyis leolvasta a termék árát és a vételár kifizetésére szólította fel a zsenge korú vevőt. De olyan esetről is tudomást szereztek a hatóság emberei, ahol az eladó megkért egy másik, 18. életévét betöltött személyt, aki történetesen az üzletben tartózkodott, hogy vásárolja meg a fiatalkorúnak az egészségét veszélyeztető árucikkeket.

De nemcsak a forgalmazókkal, hanem a gyártókkal szemben sem elnéző az NFH. Mint ahogy nemrég beszámoltunk róla, a BAT Pécsi Dohánygyárat első fokon háromszázmillió forintos bírsággal sújtotta a Hatóság, amiért a cigarettagyár 2007 elején 1638 promócióból álló dohányreklám kampányt rendelt meg 731 helyszínen. A Téli Kampány nevet viselő akció keretében, meghatározott mennyiségű cigaretta vásárlása esetén ajándékot (bögrét, öngyújtót) vehettek át a vásárlók az erre a célra felállított pultnál, ahol cigaretta eladása nem folyt. A feliratok a Pall Mallre utaltak és a kampányt lebonyolító cég hostessein is reklámpoló volt.

A Hatóság a közreműködőket sem kímélte; a szervező céget 100 millió forintra, míg a helyszínt biztosító Spar láncnak 70 millió forintot kell fizetnie. A bejelentést a Füstirtók Alapítvány tette, amely már 2005 decemberében reklám-felügyeleti eljárást kezdeményezett egy hasonló promóciós kampány miatt a BAT ellen, de a fogyasztóvédelem akkor csupán azért marasztalta el az akcióban résztvevőket, mert az ajándék öngyújtón cigaretta márkanév szerepelt.

Per alatt áll továbbá a jelenlegi rekord bírsággal sújtott promócióval teljesen azonos tartalmú, egy évvel korábbi Pall Mall kampány, amelynek mértékét a Füstirtók Egyesület bizonyítékok becsatolásával felderítette.

Wittich Tamás, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója szerint ugyanakkor a szülők felelőssége is, hogy ne engedélyezzék gyermekeik számára az egészségre ártalmas termékeke vásárlását, ezenkívül arra kéri a közvéleményt, hogy álljanak a munkájukat végző hatósági emberek mellé, hiszen a fiatalkorúak szellemi, fizikai és erkölcsi védelme mindannyiunk közös felelőssége.

Simon Rita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!