Az ORTT testületének még nincs kialakult álláspontja azzal az új, televíziózást érintő irányelvvel kapcsolatban, amely a termékelhelyezés témakörét is érinti és 2007 őszén fogadják el, tudtuk meg Szilvási Beatrixtól, az ORTT osztályvezetőjétől.
A végrehajtásra 2009-ben kerülne sor. Hogy Magyarország mikor venné át, azt még megsaccolni sem tudta a szakértő. Az sem biztos ugyanis, hogy két év múlva a testület ilyen formájában létezni fog, s ha igen, hozzájuk tartozik-e majd a kérdés.
Mindezek ellenére a TV2 bizakodó, s Várdy Zoltán kereskedelmi igazgató örülne, ha minél előbb tisztázódna a kérdés. Az igazgató szeretné azt hinni, hogy a termékelhelyezés legalizálásával nem a hirdetők marketingbüdzséjének elaprózódására kerül majd sor, hanem új lehetőség nyílik a reklámozásra.
Konkrét összeg nem hangzott el azzal kapcsolatban, mennyivel növelné a tévé bevételét a reklámozási forma. Az azonban ismert, hogy a non-szpot típusú bevételek aránya a korábbi hét százalékról már 13 százalékra emelkedett.
Nem lesz reklámözön
A TV2 termékelhelyezésbe vetett optimizmusát az RTL Klub reklámidejét értékesítő R-time ügyvezető igazgató-helyettese, Vidus Gabriella nem osztotta. A Marketing és Médiának a szakértő úgy nyilatkozott, nem fog pluszbevételt hozni a csatornáknak a product placement.
A hirdetői és a reklámügynökségi oldal viszont új lehetőségeket lát benne, s a korlátok kiszélesedéseként élné meg a változást. Sokkal jobban elérhető ugyanis a célcsoport, a termék pedig csak a leginkább megfelelő környezetben jelenne meg. A reklámozó pedig ellentétest hatást ér el, ha esetleg túlzásba vinné a termékelhelyezést, mivel a fogyasztó bojkottálhatja a márkát. Erre számos technikai vívmány (blogok, fórumok, YouTube stb.) biztosít számára lehetőséget.
A hirdetők kivárnak
A bizakodás ellenére Hajnal Gábor, a LOréal marketing igazgatója jelenleg egyetlen műsort sem tudott kérdésünkre megemlíteni, ahol holnaptól élne a vállalat a termékelhelyezés adta lehetőségekkel, amennyiben a bevezetésre hazánk is áldását adná.
Így az sem meglepő, hogy a közeljövőben a marketing költségvetésből erre nem különít el összeget a vállalat, noha a TV2 és az ORTT munkatársaival folytatott beszélgetés során öt százalékra tette azt az arányt, amelyet a cég elvileg ilyen típusú reklámra fordítana.
Noha a bevezetésre még várni kell, valószínűleg hazánk és az EU is a kisebb ellenállás felé fog elmenni. Ahogy Bertrand Cazes, az Európai Televíziós és Rádiós Saleshouse-ok Szövetségének (EGTA) szabályozás és közügyek részlegvezetője elmondta, kevés tagállam van, amely ellenezné a bevezetést.
Németország egyértelműen ellene foglalt állást, Dánia és még néhány ország hezitál, de ilyen szituációban a képviselő szerint Magyarország is be fogja adni a derekát.
Istvánko Viktória