3p

Budapesten még bizonyosan időbe telik a teljes egészében etanollal üzemelő Scania Omnilink városi autóbusz megjelenése, de néhány vidéki nagyvárosban a közeljövőben tesztelik azokat, tudta meg az mfor.hu a vállalat péntek délelőtti sajtótájékoztatóján.

Magyarországra érkezett a Svédországban immár 15 éve üzemelő Scania etanol-üzemű autóbusza, hogy testközelből is megismerkedhessen a szakma a károsanyag-kibocsátásnak hadat üzenő modellel. Az 1980-as évek közepén a svéd cég a stockholmi tömegközlekedési vállalattal (SL) együttműködve kezdte el kifejleszteni a városi autóbuszoknál az etanol üzemű dízel motorokat.

A gyártás 1989-es kezdete óta mintegy 600 etanol üzemű autóbuszt szállított le, nagy részüket svédországi városok közlekedési vállalatainak, de az utóbbi években a világ más részein - Olasz-, Spanyol- és Lengyelországban - is egyre komolyabban érdeklődnek a környezetbarát autóbuszok iránt. Napjainkra a svéd főváros központjában üzemelő autóbuszok mindegyike alternatív üzemanyagot használ, így nagymértékben csökkent a környezeti terhelés és a légszennyezettség.

Hazánkban Kaposváron, Szegeden és Miskolcon is érdeklődnek a modell iránt, mesélte lapunknak Héjj Demeter, a Scania Hungária Kft. autóbusz üzletág-vezetője, a főváros azonban még egy korábbi dízel motort sem próbált ki arra hivatkozva, hogy nem lett volna etikus a többi autóbuszgyártóval szemben. A svéd vállalat ennek ellenére nem adta fel a próbálkozást, Héjj szerint a bioüzemanyagok elterjedését ösztönző állami szerepvállalás sokat lendítene a jelenlegi helyzeten.

Az államon nem múlik

Az állam szerepét hangsúlyozta a sajtótájékoztató bevezetőjében a svéd nagykövet, Bengt Lundborg is. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium osztályvezetője, Hibeiné Joó Márta elmondta, a harmadik jövedéki adó módosítás van folyamatban, hogy elősegítsék a bioüzemanyagok további terjedését, s teljesítsék a 2010-re kitűzött uniós célokat. Szeptember elseje óta az E85 szabványosnak számít, s a buszspecifikus E95 szabványosítását is el szeretnék érni, amennyiben jelentős igény mutatkozik az üzemanyag iránt. A szakértő elmondta, a szándék megvan az állam részéről, s elvi akadálya nincs a bioetanolos járművek és az üzemanyag terjedésének, az ügyintézés azonban nem gyors.

A skandináv országban nemcsak a buszok, de a személyautók terén is megtörténtek az első fejlesztések. A Saab 9-5 BioPower bevezetése sikeres, a bevezetés óta Svédországban eladott modellek 80 százaléka BioPower üzemű. Nem is csoda a zöld üzemanyaggal működő járművek iránti növekvő kereslet, az ország 2020-ra kőolajtól független országgá szeretne válni.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!