A tagozat adatai szerint a hazai forgalom 12-14 százaléka, 5.000 tonna gumiabroncs, illetve 1.800 tonna akkumulátor kereskedelme zajlik ellenőrizetlenül a szürke gazdaságban, ami mintegy 4 milliárd forint áfa, termékdíj és egyéb adó kiesést jelent az országnak évente. Az illegális autóbontókban évente mintegy 40.000 gépjárművet vonnak ki jogszerűtlenül a forgalomból, ami az illegális alkatrész forgalmazáson keresztül további 5-8 milliárd forint kárt okoz a magyar államnak, az akkumulátor hulladékok kivonása a fordított áfa hatálya alól pedig mintegy 1 milliárd forint költségvetési bevétel kiesést jelent az államháztartásnak.
Lukács Pál, a tagozaton belül a gépjármű roncs területtel foglalkozó felelős rámutatott, hogy a hatóságok informálásával, a jogszabályok véleményezésével igyekeznek elősegíteni az illegális szféra visszaszorítását. Adataik szerint Magyarországon a közlekedési hatóság 260 autóbontót regisztrált, ezzel szemben 1.000-re tehető az illegálisan működő vállalkozások száma. Hám Eszter, a tagozaton belül az akkumulátor területi felelőse kiemelte: nincs összhang a jogszabályok között az akkumulátorok leadására vonatkozóan, ezért a fémtörvényt felül kellene vizsgálni, valamint az elemek és az akkumulátorok jogszabályi differenciálását is szükségesnek tartják.
Kocsis Kenéz, a tagozat gumiabroncs területért felelős vezetője hangsúlyozta, hogy túlzóak az adminisztrációs terhek, amit egységes informatikai rendszer kiépítésével mérsékelni lehetne. A tájékoztatón elhangzott, hogy a tagozat támogatja és preferálja a kiépített hazai begyűjtő hálózatokat, előkezelő és hasznosító műveket is. Továbbá megvizsgálja és javaslatot dolgoz ki a gépjárművek esetén a hasznosítási átalánydíj bevezetésére, amely további csökkenést jelent a kapcsolódó adminisztrációban is.
MTI/Menedzsment Fórum