Stagnált a MÁV utasforgalma az idei harmadik negyedévben, ami akár apró pozitív jelnek is tekinthető ahhoz képest, hogy az elmúlt mintegy nyolc évben folyamatosan veszítette el utasait a vasúttársaság.
A KSH szerdán közölt adatai szerint a cég július-szeptember között összesen 33 541 utast szállított, ami nagyjából az egy évvel korábbi szintnek felel meg. A tendencia javuló, hiszen az első negyedévben még egy, a másodikban pedig 4,5 százalékos csökkenést regisztráltak - így az első kilenc hónapban csak enyhén, 1,8 százalékkal 104 ezerre esett vissza az utasszám.
Egyre javuló számok a Volánoknál
Igaz, a Volánok ennél jobban teljesítettek: 2010. január-szeptemberben 2,4 százalékkal 381 ezerre emelkedett az utasszám 2009 azonos időszakához képest – az első negyedévben 0,6 százalékos mínuszt, a másodikban és a harmadikban viszont már 2,8, illetve 5,8 százalékos pluszt jegyeztek fel.
A belföldi helyközi személyszállítás teljesítménye összességében enyhén, 1,4 százalékkal 489 375 utasra nőtt az első három negyedévben, csak a harmadik negyedévet tekintve pedig már 4,3 százalékos javulást sikerült elérni.
Kevesebb árut szállítottak
A szállított áruk tömege – 209 millió tonna – 8 százalékkal alacsonyabb volt, mint 2009 I–III. negyedévében. A változás egyfelől a vasúti (8 százalék), a csővezetékes (8 százalék) és a belvízi (35 százalék) szállítás növekedésének, másfelől a közúti szállítás 13 százalékos csökkenésének az eredője.
Az árutömeg 72 százalékát közúton, 16 százalékát vasúton szállították; belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése még meghatározóbb (90 százalék) – a vasúti, a csővezetékes, a belvízi és a légi szállítás nemzetközi jellegéből adódóan.
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény – 38 milliárd árutonna-kilométer – 3 százalékkal emelkedett. A vasúti, a csővezetékes és a belvízi szállítás teljesítménye 19, 9, illetve 37 százalékkal nőtt, miközben a közúti szállításé 2 százalékkal csökkent. Az áruszállítási összteljesítményből a közúti 68, a vasúti 17, a csővezetékes 10, míg a belvízi szállítás 5 százalékkal részesedett.
A nemzetközi áruszállítás volumene 14, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye 7 százalékkal nőtt, a belföldi áruszállításé 15, teljesítménye 6 százalékkal csökkent. A közúti áruszállítás 13 százalékos volumencsökkenése a belföldi szállítás visszaesésének a következménye, derül ki a KSH adataiból.