A hatóság az elektronikus hírközlésről szóló törvény alapján vizsgálta a távközlési szolgáltatók egyedi előfizetői szerződéseit. A közel száz esetben egyetlen olyan megállapodást sem találtak, amely minden szempontból megfelelt volna a törvényi előírásoknak.
A leggyakoribb "hiba", hogy míg az előfizető kötelezettségei - például a szolgáltatásért fizetendő díjak - a lehető legpontosabban meg lettek határozva a vizsgált dokumentumokban, addig az előfizetőt megillető jogok, illetve a szolgáltatót terhelő kötelezettségek csak hiányosan szerepelnek az egyedi előfizetői szerződésekben - olvasható a vizsgálatot végző Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szerdai közleményében.
Hiányzó jogok
A szolgáltatók és az előfizetők közötti előfizetői szerződés részét képezik az általános szerződési feltételek (ÁSZF) és az egyedi előfizetői szerződések (EESZ). Az ÁSZF a szolgáltató valamennyi előfizetőjére vonatkozó általános eljárásait, az előfizetők és a szolgáltatók jogait és kötelezettségeit szabályozza. Az EESZ-ben a szerződő felek adatain, a szolgáltatás megnevezésén és a szolgáltatás díján kívül rögzíteni kell több, a szerződéssel összefüggő jogintézmény (például szerződésszegés, megszűnés, módosítás) szabályait, vagy az azokra történő ÁSZF utalásokat, valamint a hibabejelentés, a panasz megtételének módjait.
Az áttanulmányozott szerződések szövegéből hiányoznak a hibabejelentés és a panasztétel módjai, a szolgáltatás szüneteltetésére vonatkozó rendelkezések megszegése esetén az előfizetőt megillető jogok, az esetleges díjvisszatérítés rendje, az előfizetőt megillető, a szolgáltató által fizetendő kötbér mértéke, valamint a szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó egyéb díjak pontos összege is.
A vizsgálati szempontok alapján a legkevésbé rosszul a mobilszolgáltatók szerepeltek. A három szolgáltató Egyéni Előfizetői Szerződései (EESZ) azok mintegy egyharmadában voltak hibásak. A legrosszabb eredmény az internetpiacon született, ahol a szolgáltatók többsége a vizsgált tényezők több mint felét tekintve elvérzett.
Az NHH minden ellenőrzött szolgáltatóval szemben elmarasztaló határozatot hozott, és felhívta a szolgáltatókat a szerződésminták módosítására. A hatóság a jogszabályi előírások betartását további ellenőrzésekkel és utóellenőrzésekkel fogja vizsgálni - állítja a közlemény. Ha azok során az NHH továbbra is jogsértést tapasztal, akkor a szolgáltatót meg is bírságolhatja.
Nehéz hűségAz NHH egyébként nemrég az úgynevezett hűségszerződéseket vette össztűz alá. A hatóság szerint ugyanis torzítja a versenyt, hogy a nagy, saját területükön gyakorlatilag monopolhelyzetben lévő vezetékestelefon-szolgáltatók olyan csomagokat is kínálnak ügyfeleik részére, amelyek csak hűségnyilatkozattal vehetők igénybe.
Ezekkel egyébként jellemzően "nulla forintos percdíjjal" hívhatják egymást az ügyfelek. A határozattervezethez fűzött magyarázat szerint "a kedvezményes ajánlat nem irányulhat a fogyasztó röghöz kötésére, illetve arra, hogy esetleges későbbi, kedvezőbb ajánlatokat ne tudjon elfogadni."
A hatóság ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem magukkal a hűségnyilatkozatokkal van a probléma. Az NHH-t inkább az zavarja, hogy a nagy szolgáltatók a kedvező feltételekkel "beterelik" a fogyasztókat a hűségszerződéses karámba, és ezzel elszívják a levegőt a kisebb, alternatívát jelentő cégek elől.
A hatóság szerint jogilag aggályos az is, hogy ha bármelyik szolgáltató a hűségszerződés lejárta után újabb határozott időre hosszabítja meg az előfizetői szerződést, azaz a "nulláról kezdi számolni" az újabb éveket. A fogyasztók ugyanis sokszor nem is tudnak arról, hogy újabb egy, két vagy akár több évre is elkötelezték magukat - érveltek a hatóság szakemberei.
Menedzsment FórumKapcsolódó anyagok: Össztűz alatt a távközlési hűségszerződések Megkönnyíti a hűségszerződések felmondását az NHH Félezernél több mobilos tett panaszt tavaly