4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Nemzeti Hírközlési Hatóság közel száz olyan egyedi előfizetői szerződést vizsgált meg, amelyet vezetékes- és a mobiltelefoncégek, valamint az internet és televíziós műsorszolgáltatók kötöttek előfizetőikkel. Az eredmény: a hatóság egyetlen olyan szolgáltatót sem talált, amelynek szerződései teljes mértékben megfeleltek volna a jogszabályi követelményeknek.

Köss velem szerződést! - (Mfor.hu montázs)

A hatóság az elektronikus hírközlésről szóló törvény alapján vizsgálta a távközlési szolgáltatók egyedi előfizetői szerződéseit. A közel száz esetben egyetlen olyan megállapodást sem találtak, amely minden szempontból megfelelt volna a törvényi előírásoknak.

A leggyakoribb "hiba", hogy míg az előfizető kötelezettségei - például a szolgáltatásért fizetendő díjak - a lehető legpontosabban meg lettek határozva a vizsgált dokumentumokban, addig az előfizetőt megillető jogok, illetve a szolgáltatót terhelő kötelezettségek csak hiányosan szerepelnek az egyedi előfizetői szerződésekben - olvasható a vizsgálatot végző Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szerdai közleményében.

Hiányzó jogok

Szerződéstípusok

A szolgáltatók és az előfizetők közötti előfizetői szerződés részét képezik az általános szerződési feltételek (ÁSZF) és az egyedi előfizetői szerződések (EESZ). Az ÁSZF a szolgáltató valamennyi előfizetőjére vonatkozó általános eljárásait, az előfizetők és a szolgáltatók jogait és kötelezettségeit szabályozza. Az EESZ-ben a szerződő felek adatain, a szolgáltatás megnevezésén és a szolgáltatás díján kívül rögzíteni kell több, a szerződéssel összefüggő jogintézmény (például szerződésszegés, megszűnés, módosítás) szabályait, vagy az azokra történő ÁSZF utalásokat, valamint a hibabejelentés, a panasz megtételének módjait.

Az áttanulmányozott szerződések szövegéből hiányoznak a hibabejelentés és a panasztétel módjai, a szolgáltatás szüneteltetésére vonatkozó rendelkezések megszegése esetén az előfizetőt megillető jogok, az esetleges díjvisszatérítés rendje, az előfizetőt megillető, a szolgáltató által fizetendő kötbér mértéke, valamint a szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó egyéb díjak pontos összege is.

A vizsgálati szempontok alapján a legkevésbé rosszul a mobilszolgáltatók szerepeltek. A három szolgáltató Egyéni Előfizetői Szerződései (EESZ) azok mintegy egyharmadában voltak hibásak. A legrosszabb eredmény az internetpiacon született, ahol a szolgáltatók többsége a vizsgált tényezők több mint felét tekintve elvérzett.

Az NHH minden ellenőrzött szolgáltatóval szemben elmarasztaló határozatot hozott, és felhívta a szolgáltatókat a szerződésminták módosítására. A hatóság a jogszabályi előírások betartását további ellenőrzésekkel és utóellenőrzésekkel fogja vizsgálni - állítja a közlemény. Ha azok során az NHH továbbra is jogsértést tapasztal, akkor a szolgáltatót meg is bírságolhatja.

Nehéz hűség

Az NHH egyébként nemrég az úgynevezett hűségszerződéseket vette össztűz alá. A hatóság szerint ugyanis torzítja a versenyt, hogy a nagy, saját területükön gyakorlatilag monopolhelyzetben lévő vezetékestelefon-szolgáltatók olyan csomagokat is kínálnak ügyfeleik részére, amelyek csak hűségnyilatkozattal vehetők igénybe.

Ezekkel egyébként jellemzően "nulla forintos percdíjjal" hívhatják egymást az ügyfelek. A határozattervezethez fűzött magyarázat szerint "a kedvezményes ajánlat nem irányulhat a fogyasztó röghöz kötésére, illetve arra, hogy esetleges későbbi, kedvezőbb ajánlatokat ne tudjon elfogadni."

A hatóság ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem magukkal a hűségnyilatkozatokkal van a probléma. Az NHH-t inkább az zavarja, hogy a nagy szolgáltatók a kedvező feltételekkel "beterelik" a fogyasztókat a hűségszerződéses karámba, és ezzel elszívják a levegőt a kisebb, alternatívát jelentő cégek elől.

A hatóság szerint jogilag aggályos az is, hogy ha bármelyik szolgáltató a hűségszerződés lejárta után újabb határozott időre hosszabítja meg az előfizetői szerződést, azaz a "nulláról kezdi számolni" az újabb éveket. A fogyasztók ugyanis sokszor nem is tudnak arról, hogy újabb egy, két vagy akár több évre is elkötelezték magukat - érveltek a hatóság szakemberei.

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Össztűz alatt a távközlési hűségszerződések Megkönnyíti a hűségszerződések felmondását az NHH Félezernél több mobilos tett panaszt tavaly

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!