3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Havonta mintegy 3-4 millió forintos bevételnövekedést vár a MÁV attól a zárt peronos jegyellenőrzési rendszertől, amit csütörtökön vezettek be a Nyugati pályaudvaron. A tervek szerint 2007 első felétől újabb fővárosi állomásokon állítják majd fel a peronkapukat. Az mfor.hu a helyszínen tájékozódott az új rendről.

35 milliós beruházás (Fotó: Mfor.hu)

Csütörtök reggel óta csak menetjeggyel, bérlettel vagy arcképes igazolvánnyal lehet fel-, illetve leszállni azokra az elővárosi vonatokra, illetve vonatokról, amelyek a Nyugati pályaudvar 1-9. vágányára érkeznek vagy innen indulnak. A területet a vasúttársaság 14 kapuval ellátott fémkerítéssel vette körbe, amelyeknél jegyvizsgálók ellenőrzik az érkező és távozó utasokat.

Évi 30-40 milliós többletbevétel

A bemutatón Devecz Miklós, a MÁV ZRt. személyszállítási üzletágának főigazgatója elmondta: az intézkedéssel egyrészt az utazási kultúrát szeretnék javítani, másrészt gazdasági haszonnal is számolnak. A társaságot saját becslései szerint évente összességében több milliárd forintnyi kár éri a bliccelők által, akiknek az arányát a társaság fokozott ellenőrzésekkel próbálta visszaszorítani.

A tapasztalatok szerint egyébként az akciók után jelentősen javul az utasok menetjegyváltási hajlandósága. Például a tavalyi ellenőrzések első napján egyetlen vonalon egymillió forinttal növekedett a napi bevétel, a 4 hónapos kontroll során pedig először 57, majd 100 millió forinttal több folyt be a kasszába.

A peronkapuk bevezetése nyomán keletkező többletbevételt egyelőre ennél kevesebbre, havi 3-4 millió forintra teszik a MÁV szakemberei. Tehát ha minden a tervek szerint alakul, akkor a 35 millió forintos beruházással felállított szisztéma egy év alatt kitermeli az árát. A vasúttársaság egyébként külföldi mintát, így a spanyol, a francia és a török vasutat figyelembe véve alakította ki az új rendszert.

Belépés csak jeggyel (Fotó: Mfor.hu)

Naponta 20 ezer utast ellenőriznek

A választás azért esett a Nyugati pályaudvar első vágányaira, mert az itt zajló elővárosi forgalomban, tehát a Budapest-Cegléd, Budapest-Vácrátót, Budapest-Vác és Budapest-Esztergom vonalon a legmagasabb a jegy nélkül utazók aránya. Az intézkedés az elővárosi forgalom mintegy 10-15 százalékát, naponta mintegy 15-20 ezer embert érint, mondta el kérdésünkre Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. szóvivője.

Hozzátette: az új rendszert 2007 első felében más budapesti pályaudvarokon, később pedig a nagyobb vidéki csomópontokon is bevezethetik, elsősorban az elővárosi vágányoknál. Elmondása szerint ez ideális megoldás lehet például Kőbánya-Kispesten, ahol a lajosmizsei elővárosi vonatok külön vágányról indulnak, emellett a Keletiben és a Déliben is megjelenhet jövőre a "MÁV-karám".

Nem tűnnek el a kalauzok

Azon felvetésünkre, miszerint a mostani rendszert is ki lehet játszani, ha az utas a Nyugati pályaudvar helyett Zuglóban vagy Kispesten száll fel vagy le, annyit válaszolt: jegyvizsgálók továbbra is lesznek a vonatokon, sőt, szúrópróbaszerűen ellenőröket is bevetnek a problémás szakaszokon.

Az induló utasok - sürgős esetben - egyébként fizethetnek a kapuknál is, amiket forgalomtól függően tartanak majd nyitva. Az utazási jogosultságot a pályaudvarra érkezőknél is ellenőrzik, így aki bliccelt, az csak a jegy és a pótdíj megfizetése után hagyhatja el a peront.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!