
Csütörtök reggel óta csak menetjeggyel, bérlettel vagy arcképes igazolvánnyal lehet fel-, illetve leszállni azokra az elővárosi vonatokra, illetve vonatokról, amelyek a Nyugati pályaudvar 1-9. vágányára érkeznek vagy innen indulnak. A területet a vasúttársaság 14 kapuval ellátott fémkerítéssel vette körbe, amelyeknél jegyvizsgálók ellenőrzik az érkező és távozó utasokat.
Évi 30-40 milliós többletbevételA bemutatón Devecz Miklós, a MÁV ZRt. személyszállítási üzletágának főigazgatója elmondta: az intézkedéssel egyrészt az utazási kultúrát szeretnék javítani, másrészt gazdasági haszonnal is számolnak. A társaságot saját becslései szerint évente összességében több milliárd forintnyi kár éri a bliccelők által, akiknek az arányát a társaság fokozott ellenőrzésekkel próbálta visszaszorítani.
A tapasztalatok szerint egyébként az akciók után jelentősen javul az utasok menetjegyváltási hajlandósága. Például a tavalyi ellenőrzések első napján egyetlen vonalon egymillió forinttal növekedett a napi bevétel, a 4 hónapos kontroll során pedig először 57, majd 100 millió forinttal több folyt be a kasszába.
A peronkapuk bevezetése nyomán keletkező többletbevételt egyelőre ennél kevesebbre, havi 3-4 millió forintra teszik a MÁV szakemberei. Tehát ha minden a tervek szerint alakul, akkor a 35 millió forintos beruházással felállított szisztéma egy év alatt kitermeli az árát. A vasúttársaság egyébként külföldi mintát, így a spanyol, a francia és a török vasutat figyelembe véve alakította ki az új rendszert.

Naponta 20 ezer utast ellenőriznek
A választás azért esett a Nyugati pályaudvar első vágányaira, mert az itt zajló elővárosi forgalomban, tehát a Budapest-Cegléd, Budapest-Vácrátót, Budapest-Vác és Budapest-Esztergom vonalon a legmagasabb a jegy nélkül utazók aránya. Az intézkedés az elővárosi forgalom mintegy 10-15 százalékát, naponta mintegy 15-20 ezer embert érint, mondta el kérdésünkre Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. szóvivője.
Hozzátette: az új rendszert 2007 első felében más budapesti pályaudvarokon, később pedig a nagyobb vidéki csomópontokon is bevezethetik, elsősorban az elővárosi vágányoknál. Elmondása szerint ez ideális megoldás lehet például Kőbánya-Kispesten, ahol a lajosmizsei elővárosi vonatok külön vágányról indulnak, emellett a Keletiben és a Déliben is megjelenhet jövőre a "MÁV-karám".
Azon felvetésünkre, miszerint a mostani rendszert is ki lehet játszani, ha az utas a Nyugati pályaudvar helyett Zuglóban vagy Kispesten száll fel vagy le, annyit válaszolt: jegyvizsgálók továbbra is lesznek a vonatokon, sőt, szúrópróbaszerűen ellenőröket is bevetnek a problémás szakaszokon.
Az induló utasok - sürgős esetben - egyébként fizethetnek a kapuknál is, amiket forgalomtól függően tartanak majd nyitva. Az utazási jogosultságot a pályaudvarra érkezőknél is ellenőrzik, így aki bliccelt, az csak a jegy és a pótdíj megfizetése után hagyhatja el a peront.
Wéber BalázsMenedzsment Fórum