4p

Futótűzként terjed a világban az új logikai játék, a sudoku. A napjaink Rubik-kockájaként is emlegetett fejtörő 58 ország 400 újságjában tűnik fel nap mint nap, s népszerűségének növekedésével elterjesztője, Wayne Gould is mind feljebb kapaszkodik a vagyonosok listáján. Az mfor.hu-n most Ön is próbára teheti tudását!

A játék sikerének titka egy végtelen egyszerű alapötlet, állítják azok, akiket már megfertőzött a Sudoku-őrület. A fejtörő lényege, hogy egy kilencszer kilences négyzetrácsba, amelyet háromszor hármas kisebb négyzetekre osztanak, egytől kilencig kell számokat beírni. Ami a játék nehézségét adja, hogy egy szám csupán egyszer szerepelhet minden sorban és oszlopban, illetve a kisebb négyzetekben.

Egy évtizede fedezték fel újra

Az már egy kisebb "véletlennek" köszönhető, hogy a fejtörő napjaink egyik legnépszerűbb játékává vált. A történet szerint egy új-zélandi bíró 1997-ben Tokióban egy könyvesboltban nézelődött, amikor felfigyelt egy rejtvényeket tartalmazó könyvre. A számjáték olyannyira megtetszett Wayne Gouldnak, hogy szabadidejében számítógépes programot fejlesztett hozzá, amely végtelen számú játékot képes generálni. (Pontosabban 6 670 903 752 021 072 936 960-féleképpen lehet a szabályoknak megfelelően elhelyezni a számokat a négyzetekben.)

A fejlesztő célja a program értékesítése volt, ám arra is rájött, hogy komoly kereslet csak akkor keletkezik majd, ha kellően népszerűvé válik a játék. Ennek érdekében egy annak leírását és különböző nehézségi fokú rejtvényeket tartalmazó könyvet jelentetett meg. Az új-zélandi férfi újságok számára is készített fejtörőket, és először az USA-ban, egy kisebb helyi lapban, a Conway Daily Sunban publikálta a fejtörőt. Az pillanatok alatt népszerűvé vált, ami komoly segítséget jelentett a további terjeszkedéshez. Angliában 2004-ben jelent meg először a lapok hasábjain, és a The Times of London olvasói is hatalmas lelkesedéssel vetették magukat a sudoku-táblákra.

Helyet kapott a keresztrejtvények mellett

A szigetországi őrületre jellemző, hogy - a Financial Times kivételével - nem akad olyan brit lap, amely ne érezte volna kötelességének, hogy a hagyományos keresztrejtvények mellett a sudoku is helyet kapjon oldalain. Ezzel kapcsolatban Gould a közelmúltban az MSNBC.com-nak úgy nyilatkozott: "Amikor a The Times of Londonban megjelent a játék, már éreztem, hogy a hobbimból komoly üzlet lesz. Az a siker azonban, amely az országos lapok meghódításával bekövetkezett, még számomra is meglepő volt."

A britek mellett az amerikaiak is rákaptak a játékra, az újságokba kerülő rejtvények mellett önálló sudoku-füzetek, -könyvek és -társasjátékok jelentek meg. Emellett televíziós vetélkedők indultak, és már mobiltelefonokra letölthető verzió is létezik. Mindez persze óriási üzletet is jelent: a játék térhódítása egymillió dollár feletti éves jövedelmet biztosít Wayne Gouldnak.

Már 5 millió könyv kelt el

Persze nem csak neki jutott a zsíros üzletből. A sudokuban ugyanis Will Shortz, a The New York Times keresztrejtvénygyártó legendája, a keresztrejtvény-világbajnokságok szervezője, több mint száz rejtvénykönyv szerzője és kiadója is fantáziát látott. A szakember, aki egyúttal egy 20 ezer darabos rejtvénykönyvtár tulajdonosa, rábólintott az új fejtörőre és a keresztrejtvények mellé emelte azt. Egyhamar arra is rájött, hogy a vérbeli játékosok - hasonlóan más ilyen jellegű tevékenységekhez - függőek lesznek, és futószalagon igénylik majd az újabb és újabb táblákat.

Erre a komolynak tűnő piacra reagált Shortz, aki immár 50 sudoku-könyvet jegyez. Ezekből máig mintegy 5 millió példányt adtak el, s így nem véletlen, hogy Gould után a keresztrejtvényguru lett a világ második sudoku-milliomosa.

Király Béla

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!