3p

A Nagy-Britanniában megvizsgált dízelautók mindegyike megbukott a nitrogén-oxid kibocsátást mérő teszteken, de egyedül a Volkswagen német autógyártó látta el járműveit a mérési adatok meghamisítását lehetővé tévő szoftverrel.

A brit közlekedési minisztérium megbízásából 20 márka 37 modelljénél ellenőrizték, hogy mennyi nitrogén-oxidot bocsát ki tényleges közlekedési, illetve laboratóriumi körülmények között. Olyan nagy autógyárak járműveit vizsgálták meg, mint például a BMW, a Ford, a Volkswagen, a General Motors vagy éppen a Renault. A tesztelt modellek közül 18 volt felszerelve Euro 5-ös, 19 pedig Euro 6-os kipufogógáz-kibocsátási szabványnak megfelelő dízelmotorral.

A Volkswagen volt a célkeresztben

A vizsgálatok azt mutatták, hogy az országutakon minden egyes jármű jóval több nitrogén-oxidot bocsát ki, mint a tesztpadokon. Legjobb esetben mintegy háromszor, a legrosszabb esetben pedig több mint tízszeresen is meghaladja a kibocsátás tényleges közlekedési körülmények között a laboratóriumi határértékeket.

A régebbi modellek közül a General Motors által gyártott, Vauxhall Insignia modell országúton kilométerenként 1900 milligramm nitrogén-oxidot bocsátott ki, azaz tízszer többet az előírt értéknél. Az újabb kocsik közül a Peugeot 3008-as városi terepjáró eredménye lett a legrosszabb: a tényleges szennyezés majdnem 14-szerese az engedélyezett határértéknek.

Robert Goodwill közlekedési miniszter közölte, hogy az autógyártók nem követtek el törvénysértést azzal, hogy járműveik jelenleg csak a tesztpadokon tudják a megengedett határérték alatt tartani károsanyag-kibocsátásukat. Az adott helyzetben a Volkswagent kivéve nem fenyegeti szankció az autógyártókat, ugyanis az ő cselekedeteikben nem volt tetten érhető előre megfontolt szándék.

Ezzel a kocsival vernék a Teslát

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) tavaly szeptemberben vádolta meg azzal a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen elismerte a csalást, és jelezte, hogy az EA 189 típusú motorral üzemelő, mintegy 11 millió jármű esetében "jelentős eltérést" tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között.

Nagy-Britanniában azután indult vizsgálat, hogy a Volkswagen elismerte a csaló szoftver alkalmazását. A német autógyártó közlése szerint a dízelbotrányban érintett járművei közül mintegy 1,2 millió fut a brit utakon.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!