4p

Az emberek ugyan a televíziózásról mondanak le legutoljára, tehát a válság hatására sem jellemző a kábeltévé-előfizetések tömeges felmondása, a csatornák mégis nehéz helyzetben vannak. A hirdetői bevételek esnek, a terjeszkedés lehetőségei korlátozottak, a verseny pedig óriási. Külföldön azonban van még tér a magyar csatornák számára, és a horgászok érdeklődésében is lehet bízni. Mfor.hu háttér.

Nagy a verseny, kicsi a mozgástér (Mfor-montázs)

Az IKO Kábelcsatorna nem régiben átlépte a húszmilliós előfizetői határt, és ezzel az ország vezető kábeltévé csoportja lett. Előfizetőinek csak 39 százaléka magyarországi lakos, 25 százalék Romániában fizet elő a szolgáltatásokra, a maradék pedig a régió egyéb országai között oszlik meg.

Magyarországon tizenegy jelentős kábeltévé csoport nyújt szórakozási lehetőséget a tévénézők számára, több mint ötven magyar nyelvű csatornát kínálva, 2009-től pedig már összességében nyolcvan magyar nyelvű adó verseng majd a nézőkért.

Az analóg csatornahelyek szinte mind beteltek, a digitális átállás pedig nem halad igazán gyors iramban, így kevés a kitörési pont. Többek közt ezért is választotta az IKO a külföldi terjeszkedést: tavaly Bulgáriában vezette be szolgáltatásait, idén pedig Ukrajna a meghódítandó célpont. A terjeszkedésen kívül a tematikus adók létrehozása és a célcsoportbővítés is szóba jön, mint növekedési eszköz. Utóbbit a Cool tévé esetében alkalmazta a cég.

Enyedi András, az IKO Kábeltévé ügyvezetője bizakodó. A reklámbevételek visszaesését ugyan nem számszerűsítette, de tendenciaként megállapította, hogy a válság a kábelcsatornák reklámbevételeit kevésbé tépázta meg, mint a nagy adókét. Sok hirdető hajlandó elhagyni az eddig kitaposott ösvényeket a gazdasági körülmények változása miatt, és jobban utánaszámol minden reklámköltség megtérülésének. Így jöhetnek szóba egyre inkább a tematikus csatornák is, melyek ugyan összességében kevesebb embert érnek el, a hirdetés viszont célzottabb.

Külön csatorna horgászoknak és vadászoknak

Ez a gondolat hívta életre tavaly a "Fishing and hunting" adót, mely egész nap csakis horgászoknak és vadászoknak releváns műsorokat kínál. Ez összességében 900 ezer fős réteget érint.



Kérdésünkre Enyedi András elmondta: az adó kialakítását hosszas kutatás előzte meg. Ennek eredményeképp kiderült, hogy az országban a horgászok és vadászok a legnépesebb és legelhívatottabb hobbival rendelkező emberek, akik szinte kábítószerfüggőként élik meg hobbijukat. Rajtuk kívül egyelőre nem jött szóba olyan hasonló csoport, amelyre alapozva a közeljövőben csatornát lehetne indítani.

Akció vs. sorozatok

Ami a régiót jellemző nézettségi, érdeklődési trendeket illeti, a szakember szerint térségünk lakossága meglehetősen egyformán gondolkozik. Például egy dokumentumfilm-csatorna vagy éppen egy vígjátékokat kínáló adó többé-kevésbé azonos érdeklődéssel számolhat a szomszédos országokban is, mint itthon.

A férfiak mindenhol a horrort, az akciót, a thrillert nézik szívesen, míg a nők a családi vígjátékok és a sorozatok nagy rajongói. Technikai felkészültségben már vannak különbségek: a lengyeleknél például nagyon keresettek a HD minőségű műsorok, míg itthon ez a kérdés viszonylag keveseket foglalkoztat.

A "csatornakövetelők" viselkedése is nagyjából egyforma a régióban: sokan a  kábelcsatornát okolják, ha számukra nem elérhető egy általa kínált adó. Pedig ez ügyben a kábelszolgáltatónál kellene érdeklődni, hiszen ő válogatja össze a kínálatát. Itthon  és külföldön - hatalmi játszmák és egyéb okok miatt - nem minden csatorna és kábelszolgáltató áll kapcsolatban egymással, azonban ezen a tömeges reklamációk gyakran változtatni tudnak. Csak jó ajtón kell kopogtatni. 

Ami a nézettségi sorrendet illeti, meglepő eredmény, hogy a hazai közszolgálati adókat (M1, M2, Duna TV) 2009 februárjában - teljes napra vetítve, a 18-49 éves célcsoportban - az IKO csatornák maguk mögé utasították. Szélesebb spektrumot tekintve szintén nem túl kedvező az M1 helyzete, bár ebben az esetben a két nagy kereskedelmi adó, az RTL Klub és a TV2 előzi meg a közszolgálati adót, ami természetesnek mondható.

Az már kevésbé, hogy a különbség akkora, hogy nézettségi eredményeivel az M1 a Viasat3 mögött, a Film+ csatornát megelőzve a középmezőnyben van, alig több mint öt százalékos közönségaránnyal. Az RTL Klub közönségaránya 2009 elejétől, a 18-49 évesek körében, főműsoridőben harminc százalék felett állt, majd a TV2 következik 24 százalékkal, harmadik pedig a Viasat3 hat százalékkal.

A középmezőnybe tartozik még a már említett M1 és Film+, valamint a Cool TV. Ezeket már csak a kis csatornák követik, jóval három százalék alatti közönségaránnyal. Utolsó helyen az Eco-tévé kullog, szinte láthatatlan nézettséggel.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!