2001. augusztus 8. 11:00

A mobil telefonok szinte megjelenésük óta erősen foglalkoztatják a marketingeseket, a mobil marketing az elmúlt években azonban még inkább beszédtéma volt, mint gyakorlati lehetőség. Talán 2001. a fordulat éve lesz.

A mobil csatorna révén minden eddiginél közelebbi kapcsolatba kerülhet a marketinges és a felhasználó. Megvalósulhat a személyre szabásnak az a szintje, amiről eddig csak álmodni lehetett. Kérdés azonban, hogy képesek-e ezzel élni a marketingesek, kereskedők?

Ígéretes tulajdonságai ellenére ma még meglehetősen nagy a bizonytalanság a mobil internet üzleti jelentősége körül. Mindezt jól mutatja, hogy a következő évek növekedésére vonatkozó előrejelzések nagy szóródása. Míg a szerényebb jóslatok 2005-re 700 millió dolláros piacot ígérnek, a merészebbek 16 milliárdban gondolkodnak. Egy friss prognózis szerint 2006-ban 37 milliárd mobil hirdetést küldenek majd el.

A józanabb megfigyelők, mint a Frost & Sullivan mindenesetre óvnak a hirdetési bevételekre alapozott üzleti modellektől. (Az internetes hirdetési piac nehézségei kellő tanulságul szolgálhatnak.) Szerintük az alapvető bevételeknek az e-kereskedelemből származhatnak, a hirdetésekből származó pénzek legfeljebb csak kiegészíthetik a tartalomszolgáltatók, vagy a mobil szolgáltatók egyéb bevételeit, ezek nagyságrendjét hiba volna túlbecsülni.

Eltérnek a vélemények a mobil hirdetések jellegét illetően is. Míg például az Ovum szakértői szórakoztató, interaktív megoldásokban hisznek, az internet területén szerzett tapasztalatok azt bizonyítják, hogy az egyszerű, e-mailben küldött, szöveges hirdetések a legsikeresebbek.

A szakemberek tartanak mobil hirdetések elutasításától. Elképzelhető, hogy a mobil cégek fizetős szolgáltatásként vállalják a hirdetések kiszűrését. (Közben pedig eladják előfizetőik adatait a hirdetőknek.) Míg a egyesek úgy vélik, hogy a tatalomhoz kötött hirdetések elfogadtatása egyszerűbb, a mások még a mobil tartalomszolgáltatás létjogosultságát is megkérdőjelezik. Kompromisszumos álláspontot képviselnek azok, akik az üzleti felhasználókat célzó szolgáltatásokhoz (naptár, kontakt menedzsment stb.) kívánják kötni a marketing üzeneteket.

A mobil marketing körül tehát rengeteg a bizonytalanság. Ami biztos, hogy ma még a téma körül lényegesen több a felhajtás, mint a valós történés.