3p

A dolgozó emberek viselkedésével kapcsolatban a szervezet szempontjából is az egyik legfontosabb kérdések egyike, hogy mi ösztönzi, motiválja, készteti az embereket arra, hogy megtegyenek, vagy éppen ne tegyenek meg valamit. További kérdés a teljesítmény és hatékonyság szempontjából, hogy hogyan lehetne (még) jobb eredményeket elérni, hogyan fordíthatnák a szervezetek, vállalatok a saját javukra a dolgozókban rejlő motivációs energiákat?

Társas adaptáció

A társas irányultságú embereknél a munkahelyen is az a fontos, hogy kellemes, kedves emberek legyenek körülöttük, hogy jó, barátságos, biztonságos, egységes és feszültség-mentes legyen a munkahelyi légkör. Számunkra a jó munkahelyi kollektíva sokkal fontosabb, mint például a fizetés nagysága, így ezek az emberek esetleg még akkor megmaradnak a munkahelyükön, ha nem fizetik meg a munkájukat, de nagyon jól érzik magukat a munkatársaikkal. A társas kapcsolatokat tartják elsődleges fontosságúnak, s munkájukban ezeknek a kapcsolatoknak a minősége meghatározóbb motivációs forrás, mint más, esetleg nem emberi tényező.

Alapvetően arra törekednek, hogy munkatársaikkal jó kapcsolataik legyenek, s arra, hogy emberi, barátságos munkahelyi légkört teremtsenek és tartsanak fenn. Csak ilyen környezetben tudnak jól és biztonságosan dolgozni.

Szociabilitás

A szociábilis (emberek felé irányuló, segítő) emberek motivációs forrása elsődlegesen a másokon való segítés lehetősége, az emberekkel való foglalkozás igénye, vagyis ők akkor érzik jól magukat és képesek hatékony cselekedetre, ha azt érzik, valami jót tettek másokkal, segítettek mások problémái megoldásában, s ezt személyes segítőkészségük tette lehetővé. Olyan erős lehet bennük ez a segítőkészség (mint motiváció), hogy még a saját igényeikről, érdekekről is lemondanak, hogy másokon segíthessenek, ezt nevezzük altruizmusnak. Nem véletlen, hogy a segítő szakmákban, mint például a tanárok, pszichológusok, orvosok, ügyvédek, lelkészek, szociális munkások, stb. között sok ilyen alapmotivációjú embert találhatunk.

Változatosság

A változatosság iránti igény a munka, feladatok jellegére, a munkakörülményekre vonatkozhat. Az ilyen motivációjú egyén az olyan munkaköröket szereti, ahol lehetőség van új, ismeretlen dolgokkal, emberekkel találkozni, ahol nem kell egy helyben ülni, hanem lehetőség van a mozgásra, nem rutin-jellegű tevékenységet kell nap mint nap végezni, hanem egymástól különböző, változatos munkafeladatok vannak, stb. Ez a motivációs irányultság bizonyos munkaköröknél kifejezetten fontos lehet, például a kereskedelmi, ügynöki, szervezéssel, utazással járó munkáknál.


Folytatjuk


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!