Társas adaptáció
A társas irányultságú embereknél a munkahelyen is az a fontos, hogy kellemes, kedves emberek legyenek körülöttük, hogy jó, barátságos, biztonságos, egységes és feszültség-mentes legyen a munkahelyi légkör. Számunkra a jó munkahelyi kollektíva sokkal fontosabb, mint például a fizetés nagysága, így ezek az emberek esetleg még akkor megmaradnak a munkahelyükön, ha nem fizetik meg a munkájukat, de nagyon jól érzik magukat a munkatársaikkal. A társas kapcsolatokat tartják elsődleges fontosságúnak, s munkájukban ezeknek a kapcsolatoknak a minősége meghatározóbb motivációs forrás, mint más, esetleg nem emberi tényező.
Alapvetően arra törekednek, hogy munkatársaikkal jó kapcsolataik legyenek, s arra, hogy emberi, barátságos munkahelyi légkört teremtsenek és tartsanak fenn. Csak ilyen környezetben tudnak jól és biztonságosan dolgozni.
Szociabilitás
A szociábilis (emberek felé irányuló, segítő) emberek motivációs forrása elsődlegesen a másokon való segítés lehetősége, az emberekkel való foglalkozás igénye, vagyis ők akkor érzik jól magukat és képesek hatékony cselekedetre, ha azt érzik, valami jót tettek másokkal, segítettek mások problémái megoldásában, s ezt személyes segítőkészségük tette lehetővé. Olyan erős lehet bennük ez a segítőkészség (mint motiváció), hogy még a saját igényeikről, érdekekről is lemondanak, hogy másokon segíthessenek, ezt nevezzük altruizmusnak. Nem véletlen, hogy a segítő szakmákban, mint például a tanárok, pszichológusok, orvosok, ügyvédek, lelkészek, szociális munkások, stb. között sok ilyen alapmotivációjú embert találhatunk.
Változatosság
A változatosság iránti igény a munka, feladatok jellegére, a munkakörülményekre vonatkozhat. Az ilyen motivációjú egyén az olyan munkaköröket szereti, ahol lehetőség van új, ismeretlen dolgokkal, emberekkel találkozni, ahol nem kell egy helyben ülni, hanem lehetőség van a mozgásra, nem rutin-jellegű tevékenységet kell nap mint nap végezni, hanem egymástól különböző, változatos munkafeladatok vannak, stb. Ez a motivációs irányultság bizonyos munkaköröknél kifejezetten fontos lehet, például a kereskedelmi, ügynöki, szervezéssel, utazással járó munkáknál.
Folytatjuk
Motiváció - mivel lehet ösztönzi az embereket
A dolgozó emberek viselkedésével kapcsolatban a szervezet szempontjából is az egyik legfontosabb kérdések egyike, hogy mi ösztönzi, motiválja, készteti az embereket arra, hogy megtegyenek, vagy éppen ne tegyenek meg valamit. További kérdés a teljesítmény és hatékonyság szempontjából, hogy hogyan lehetne (még) jobb eredményeket elérni, hogyan fordíthatnák a szervezetek, vállalatok a saját javukra a dolgozókban rejlő motivációs energiákat?