3p

Még alig honosodott meg a logisztika a magyar szakmai és köznyelvben, máris a terület továbbfejlődésének lehetőségeit kell vizsgálnunk. Lapunk júniusi számában a logisztika és az e-business kapcsolatát elemeztük, mintegy mozgatóját az anyag- és információ-áramlási folyamatok további előrelépésének. E gondolatokra alapozottan próbáljuk röviden összefoglalni azokat a tényezőket, amelyek meghatározóak lehetnek a logisztika közeli jövőjének alakításában. Az alábbi fejtegetésünket természetesen nem motiválhatta a teljesség igénye.

Az e-kereskedelem és az ellátási lánc

Az e-kereskedelem gyorsan növekvő piaca számos iparágban megváltoztatta az elosztási módozatokat. Különös gyorsasággal nőtt az e-kereskedelem a B2C piacon, elsősorban azokban a termékcsoportokban, amelyek könnyen csomagolhatók, és közvetlenül kiszállíthatók a felhasználóknak, mint például a könyvek, CD-k, játékok, elektronikus készülékek, szoftverek, videojátékok, számítógépek, ruházat stb. Ezt az ágazatot olyan jól ismert dotcom cégek képviselek, mint pl. az Amazon, Barnes & Nobde, Borders, Levi’s, Cisco, a Dell Computers.

Várható, hogy a B2C e-kereskedelem nagy hatással lesz az elosztási módszerekre. Ennek oka az, hogy az Internetes kereskedelem megkerüli a hagyományos közvetítőket, és közvetlenül a felhasználóknak értékesít és szállít. Értelemszerű következménye ennek, hogy mind az elosztó nagykereskedő, mind a kiskereskedő kimarad az értékesítési folyamatból. Ennek konzekvenciája, hogy új logisztikai csatornákat kell létesíteni új berendezkedésű logisztikai szolgáltatókkal, amelyek gyorsan és megbízhatóan képesek kezelni az egyedi fogyasztói megrendeléseket, mégpedig olyan áron, amely versenyképes a hagyományos kiskereskedelmi szolgáltatások áraival. Az e-kereskedelem területén tevékenykedő számos szervezetnek nincs meg a logisztikai eszközrendszere ahhoz, hogy ezt elfogadható szinten megvalósítsa, ezért az internetes kereskedelemnek ezt a részét kihelyezik (outsourcing).

Kapcsolati menedzsment

Az előzőekben körvonalazott fejlődési trendeknek hatásuk van a szervezetekre és a stratégiai fontosságú logisztikai funkciókra egyaránt. A logisztikai menedzser feladatai korábban a belső koordinációra és menedzsmentre összpontosultak. A fejlődés várható eredményei azt sejtetik, hogy a logisztikai folyamatok irányítói a jövőben többet fognak foglalkozni a külső együttműködőkkel alakítandó kapcsolatok menedzsmentjével, függetlenül attól, hogy azok a beszállítók, a szolgáltató harmadik fél, vagy a vásárlók kategóriájába tartoznak. Fontos feladatuknak ígérkezik a partnerségi megállapodások feltételeinek megtárgyalása, azok fenntartása és fejlesztése a vállalatközi információs és kommunikációs rendszerekre alapozottan.


Forrás: Tranzit


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!