A munkaerô-megtartás rafinált formáját jelentô incentive juttatások széles körű elterjedése öt éve vett lendületet, amikor a HR-menedzserek rájöttek, hogy egy amszterdami hétvége - all inclusive - többet ér, mint egy pénzes boríték.
Általában a multinacionális cégek tartoznak abba a körbe, akik az egyik legnagyobb forgalmú hazai utazásszervezôtôl rendelik meg incentive célú útjaikat. Csiszár Ágnes, a Vista utazási iroda munkatársa szerint három csoportba lehet sorolni azokat, akik mások által finanszírozott külföldi utakon vesznek részt. A jól teljesítô munkatársak, termékforgalmazók, biztosítási ügynökök mellett a vezetôket is szívesen jutalmazzák ilyen módon. Egyes területeken - például az építôiparban - gyakran elôfordul, hogy a legnagyobb vásárlót, a legjelentôsebb partnert premizálják egy pár napos európai vagy éppen egzotikus országba szóló úticsomaggal. "Az utak közös jellemzôje, hogy mindenbôl a legjobb minôséget nyújtják, inkább öt-, mint négycsillagos szállodákban, teljes ellátással, esetenként business repülôjeggyel, maximum egy heti idôtartamra" - mondja az öt éve látványosan elterjedt jutalmazási formáról Kendik Mária, a Vista incentive utakért is felelôs részlegvezetôje, aki havonta 2-3 csoport teljes körű kiszolgálását szervezi. A személyenként minimum 200 ezer, de inkább 400 ezer forintba kerülô jutalomtúrák úti céljának kiválasztásába a kiválasztott szerencsések nem szólhatnak bele, ez az ôket "küldô" cég privilégiuma, igaz, cserébe mindent fizet, beleértve az olyan extra szolgáltatásokat is, mint az Eiffel-torony tetején szervírozott vacsora, vagy egy esti party egy tankhajó fedélzetén.
Számos szervezet csak a költséghatárokat szabja meg, ami alapján az utazási iroda készít javaslatot, fél-háromnegyed évvel a tervezett indulás elôtt. "A cégek általában 30 fôs csoportok utazását fizetik, de elôfordult a gyakorlatunkban, hogy a párizsi Moulin Rouge-ba egy teljes chartergépnyi embernek szerveztünk látogatást, akik még aznap vissza is repültek" - mesél az egyedi kérések teljesíthetôségérôl Csiszár Ágnes.
Az incentive utak lényege, hogy olyan tájakra is eljuttatja az embert, amely csak kevesek kiváltsága, illetve, hogy a családi kasszába befolyó prémiummal szemben az utazás életre szóló élmény, olyan, amelyet felidézve a "szponzor" neve is bearanyozódik. Az elmúlt évek lassú életszínvonal-emelkedésével, a mediterrán országokba szóló last minute ajánlatok tömegessé válásával a korábbi kuriózum-jelleg kissé megkopott. Különösen azokon a területeken, ahol a mindennapi munkának egyébként is része a gyakori külföldi utazás, az anyavállalatnál tett szakmai látogatás. "Számukra plusz egy út már nem jelent igazi pluszt" - indokolja dr. Németh Helga, a Novartis személyügyi és szervezeti fejlesztési igazgatója, miért hagytak fel a külföldi utak jutalomcélú felhasználásával. Korábban elsôsorban a sales-esek csoportszintű ösztönzésére használták, 25-30 fôt utaztatva. A négy-öt napos, például a svájci anyacéghez szervezett utak többsége tartalmazott olyan workshopokat, konferenciákat is, amelyek az egész szervezet céljainak megvalósítását segíthetik. A csoportokon belül komoly ellenérzést váltott ki, hogy olyanok is utazhattak, akik nem segítették különösebben a team munkáját.
Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a Novartisnál ma a pénz számít alapvetô incentive eszköznek, kiegészítve olyan erkölcsi elismerést (is) jelentô jutalmakkal, mint a céges újságban való megjelenés lehetôsége, a karácsonyi jutalmazás, a különbözô partyk. Gondoskodtunk arról, hogy az új IT-rendszer magyar kidolgozói nemzetközi szinten is elismerésben részesüljenek.
Dr. Németh Helga elképzelhetônek tartja, hogy a jövôben újra bevezetik az incentive utakat. "Ehhez kultúraváltásra is szükség lenne: mást jelent a családdal, barátnôvel elutazni egy tetszés szerinti országba, és megint mást a cég finanszírozta úton a csapattagokkal a közösen kivívott siker gyümölcseit élvezni." (R. G.)
Moulin Rouge és tankhajó
A munkaerô-megtartás rafinált formáját jelentô incentive juttatások széles körű elterjedése öt éve vett lendületet, amikor a HR-menedzserek rájöttek, hogy egy amszterdami hétvége - all inclusive - többet ér, mint egy pénzes boríték.