3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mesél a múlt című sorozatunkban most két, balkézről való ügyletet elevenítünk fel. Az első különös tanúsággal szolgál: jelesül régen sem volt különösebben nehéz a bekötött szemű Justitia mérlegét kissé megbillenteni…

Hajnali gyapjú

Hajnali gyapjú

A MÁV hőskorában, azaz az ezernyolcszázas évek végén nagyságrendekkel több árut és utast szállított, mint manapság, hiszen a zseniális "vasminiszter", Baross Gábor s ugyancsak hozzáértő utódai vezérlete mellett az államvasutak az egyik - igaz, hogy kincstári tulajdonú, de mégis - legjelentősebb tőkés vállalkozása volt a Magyar Királyságnak. A MÁV-nál dolgozni - a rengeteg kedvezmény és nem utolsósorban a biztos állami nyugdíj okán - rangnak számított, még annak ellenére is, hogy a kezdő kalauzok, váltóőrök vagy kocsikísérők fizetése sohasem volt túl magas.

1897-ben történt, hogy az egyik, központban dolgozó tisztviselőnek feltűnt, hogy az egyik mellékvonalon milyen gyakran történnek apró tolvajlások. S mivel a sok kicsi együtt jelen esetben már igen tekintélyes mennyiségű summát mutatott a főkönyvben, értesítette főnökét, aki őt bízta meg az esetek kivizsgálásával.

A szorgalmas ember rövid időn belül kiderítette, hogy az ismeretlen zsiványok kizárólag a gyapjúszállítmányokat dézsmálják. Néhány nap után az is világossá vált, hogy a MÁV megkárosítása nem a lezárt és leplombált vagonok feltörésével történik, hanem valami egyéb, misztikusnak tetsző úton. Ugyanis a reggeli átvétel során még mázsás bálák az érkezés helyén újra mérve rendre két-három kilogrammal könnyebbnek bizonyultak, s ilyenkor a különbözet értékét természetesen a vasúttársaság fizette. A vizsgálótiszt elsőre a mércékre gyanakodott, ám kiderült, nem itt volt a hiba.

Ebben az időben nem ment ritkaságszámba, hogy az egyes, nagyobb tömegű vagy jelentősebb értékű árufajták feladását maga az állomásfőnök intézte. Hősünk természetesen maga is jelen volt több átvételen, ám a legnagyobb odafigyelés mellett sem tudott szabálytalanságot vagy ne adj Isten csalást felfedni. Már-már kudarcot szenvedett, amikor egy véletlen eset kezébe adta a megoldás kulcsát.

Egyik vasárnapi kirándulásán ifjabb gyermeke beleesett egy patakba. Az aggódó atya természetesen azonnal átöltöztette a vizes apróságot, s a nedves ruhát egy faágra akasztotta száradni. S itt feltűnt, hogy fia kabátkája szárazon mennyivel könnyebb, mint vizesen. (Ne nevessük ki a hajdani közszolgát: mindannyiunkkal előfordulhat olyan eset, amikor nyilvánvalóan egyszerű jelenségekre nem ébredünk rá azonnal...)

Miután titokban meggyőződött róla, hogy feltevése - azaz hogy a gyapjú mázsás kötege akár két-három kilogrammal is többet nyomhat a reggeli harmattól terhesen, mint szárazon - megírta feljegyzését főnökének.

Diszkrét nyomozás árán kiderült, hogy az állomásfőnökök a MÁV által fizetett kártérítésen fele-fele arányban osztoztak a nagykereskedőkkel. Végül közel fél tucat embert bocsátottak el a vállalattól, akik kénytelen-kelletlen belenyugodtak az állásvesztésbe. Hasznos hozadéka volt ez esetnek az is, hogy a cég megalkotta és bevezette azt a módszert, melyet a tömegáruk szállítás közbeni egy-két százalékos térfogat- vagy súlycsökkenésére máig számtalan helyen használnak...

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!