3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Emlékeznek még Rogán Antal év eleji kérdésére az olcsó üzemanyag és a kenyér árának viszonyáról? Most érdemes újfent számolni egy kicsit.

Az idén januárban, amikor az üzemanyagok ára – így utólag tudjuk – mélypontján volt a tavaly novemberben kezdődött áresést követően, Rogán Antal feltette azt az első hallásra logikusnak tűnő kérdést, hogy miért nem csökken a kenyér ára, ha az üzemanyagé igen? A politikus többek között arra hivatkozott, hogy a cégek korábban előszeretettel indokolták az áremeléseket a magas fuvarozási költségek miatt, mostanában viszont kínosan hallgat mindenki.

Akkor itt az mfor.hu hasábjain is kiszámoltuk, hogy mit jelentene az üzemanyagára esése a kenyér árában. Kiderült, hogy szinte elhanyagolható, még az egy százalékot sem elérő csökkenést tapasztalhattunk volna.

Mivel immár ismerjük az idei első félévi üzemanyag-forgalmi adatokat és az árakat is, érdemes utánaszámolni, hogy mennyit nyerhettek a vállalkozások az alacsonyabb üzemanyagárakon.

Aki rendszeresen olvassa cikkeinket, tudja, hogy eddig minden hónapban kiszámoltuk, mennyit is nyertünk összesen az üzemanyagon, azzal, hogy az aktuális fogyasztást nem a tavaly októberi árakon kellett finanszíroznunk. Az egyenleg eddig 116 milliárd forint, most azonban egy kicsit más oldalról közelítjük meg a kérdést.

A NAV jövedéki statisztikáiból, illetve a KSH üzemanyag-áraiból ugyanis ki tudjuk számolni, hogy mennyit fordítottunk 2015 első félévében benzinre, illetve gázolajra és mennyit a tavalyi év hasonló időszakában.

A gázolaj esetében lényegében ugyanannyit, vagyis 2014 első felében 509,7 milliárdot, idén pedig 509-et. Csakhogy ezért az összegért 14,2 százalékkal többet tankoltunk, mint tavaly, vagyis 171,1 ezer literrel nagyobb mennyiséget. A gazdaság szempontjából nyilván a gázolaj a lényegesebb, ha más miatt nem is, gondoljunk a fuvarozásra, amely felfutása egyértelmű jele a növekedésnek, vagy a kiskereskedelmi forgalom bővülésének.

Bár azt nem tudjuk, hogy az első félévben "elégetett" 1,37 millió liter gázolaj hány százalékát vették meg magánszemélyek és mennyit a gazdasági szféra szereplői, a benzinfogyasztásból azért következtethetünk rá. Utóbbi ugyanis 4,1 százalékkal 795 ezer literre emelkedett. (Jelenleg itthon még mindig túlsúlyban vannak a benzines kocsik a személyautó-állományban, de arányuk csökken.) Ez alapján nem tévedhetünk túl sokat, ha azt állítjuk, hogy a gázolajfogyasztás 14,2 százalékos növekedéséből 8-10 százalékot a gazdaság és kiskereskedelem felfutásának számlájára írhatunk.

Ez pedig azt jelenti, hogy 2014 elejéhez képest a gazdasági szereplők 100-120 millió liter gázolajjal voltak beljebb idén, amely tavalyi árakon 42-50 milliárd forintnak felel meg. Vagyis megközelítőleg ekkora lehet az az összeg, amit ők spóroltak az alacsonyabb üzemanyagárakon. 

Ez bár első ránézésre soknak tűnik, elterül a teljes magyar gazdaságon belül, vagyis nem igazán lehet számonkérni a pékeken, vagy a kiskereskedelmi láncokon, hogy ez jelenjen meg az árakban. Mi vásárlók, igazából abban bízhatunk, hogy ha a gazdaság beáll az alacsonyabb árszintre és a cégek megkötik majd az új fuvarszerződéseiket, akkor a versenynek köszönhetően valamit mi is érezni fogunk a pénztárcánkon keresztül.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!