- Az elmúlt hónapokban több hír is napvilágot látott a Malév kritikus pénzügyi helyzetéről, fizetési kötelezettségeinek be nem tartásáról, a túlélésért folytatott mindennapi küzdelemről. Ön mennyire látja súlyosnak a légitársaság állapotát?
- Tény, hogy nem könnyű a helyzet, és többmilliárd forint friss tőkére van szüksége a cégnek.
- Ennek érdekében február 10-én folytatódik a Malév rendkívüli közgyűlése. Ezen minden bizonnyal előlép a színfalak mögül az orosz állami Vnyesekonombank (VEB), és átveszi Borisz Abramovics 49 százalékos tulajdonrészét a Malévot birtokló AirBridge Zrt.-ben. Milyen konkrét döntések várhatók a közgyűlésen ezzel összefüggésben?
- A legfontosabb napirenden szereplő téma a Malév tőkehelyzetének rendezése tőkeemelés formájában. Jelenleg is egyeztetünk az orosz bank képviselőivel, akik minden szükséges információval rendelkeznek, és konkrét javaslatokat fognak tenni a tőkeemelésről. A VEB azért kíván beszállni a Malévba, mert látja benne a jövőt. A befektetésének azonban akkor van értelme, ha nem csak a mostani pénzügyi helyzetet rendezi, hanem a jövőbe is beruház.
- Hogyan próbálja rendezni a Malév az adósságokat? A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) szerint a légitársaságnak 2008 végén négymilliárd forint lejárt tartozása volt.
- A legfontosabb partnereinkkel már megegyeztünk a tartozások átütemezéséről. Hasonló politikát folytatunk, mint az elmúlt években - télen átütemezzük a fizetési kötelezettségeket a nagyobb forgalmat ígérő főszezonra. Ezeket a megállapodásokat be fogjuk tartani, a VEB segítségével pedig minden fizetési kötelezettségünket teljesíteni fogjuk.
- A cég komoly likviditási problémáira utal, hogy január elején az MNV közvetve plusz 2,2 millió euróval segítette a légitársaságot azáltal, hogy - tulajdonosi kölcsön formájában – ideiglenesen átvállalta a Malév Vagyonkezelő Kft.-vel szemben fennálló tartozását. Ezt az MNV is elismerte. Emellett értesüléseink szerint Veres János pénzügyminiszter ezzel csaknem egyidejűleg utasította az MNV Zrt.-t, hogy kössön előszerződést a Malév Ground Handling Földi Kiszolgáló Zrt. részvényeinek megvásárlására, és folyósítson 2,2 milliárd forintot a légitársaság részére vételárelőleget. Ezt egyelőre egyik érintett sem cáfolta. Ön meg tudja erősíteni ezeket az információkat?
- A Malévnek nem áll szándékában egyik leányvállalatát sem eladni az államnak.
- De létezett vagy létezik ilyen elképzelés?
- Nem áll szándékunkban egyik leányvállalatunkat sem eladni az államnak, ugyanis látunk jövőt ezekben az üzletágakban. Tavaly a földi kiszolgálás terén létrehoztunk egy orosz leányvállalatot, amely már megkapta az engedélyeket az ottani tevékenységre. A másik leánycégünk, a gépek karbantartását végző Aeroplex Kft. szintén nagy érték. Új szakmai partnerünkkel (a VEB által favorizált orosz állami Aeroflot légitársaság - a szerk.) történő együttműködésünk révén duplájára nőhet az Aeroplexnek adott megbízások értéke azáltal, hogy az Aeroflot-flotta jelentős hányadának karbantartását műszaki leánycégünk fogja végezni.
- Az Ön által vezetett menedzsment már 2007 őszén bejelentette átalakítási programját, amelynek célja a cég hatékonyabbá tétele, a kiadások mérséklése és ezek nyomán a veszteség csökkentése. Mennyiben sikerült megvalósítani ezt a programot 2008-ban?
- Amit költségcsökkentés és bevétel-növekedés oldalon terveztünk, azt gyakorlatilag sikerült megvalósítani - tavaly 16 milliárd forintot hoztunk ezeken a területeken. Egyetlen nem várt esemény jött közbe, a drasztikus üzemanyagár-növekedés, mely tényező egyedüli hatása több mint 13 milliárd forint többletköltséget eredményezett.
- Ön tavaly márciusában – igaz, még az olajár-emelkedés előtt – azt nyilatkozta, hogy a Malév 2008-ra nem konszolidáltan mindössze 700 millió forint üzemi szintű veszteséget tervez. Sajtóinformációk szerint ez a terv nem teljesült, sőt, 2008-ban még a 2007-es 14,7 milliárd forintnál is nagyobb lett az üzemi veszteség. Bár hivatalos eredmény csak tavaszra várható, az előzetes adatok alapján hogyan alakult a tavalyi év?
- Úgy néz ki, hogy az üzemi szintű eredmény jobb lesz, mint 2007-ben. Az összes veszteség viszont nagyobb lehet, mint tavalyelőtt - elsősorban a már említett rendkívüli kiadások miatt.
- A menedzsment tavaly márciusban az utasok számának hét százalékos növekedését prognosztizálta 2008-ra, a 2007-es 3 millió 127 ezres utasszám és 5,9 százalékos bővülés után. Valóra váltak ezek a remények?
- A múlt év második felében kibontakozó világgazdasági válságot nem lehetett előre látni, és a hatásai sem voltak kalkulálhatók. A légiközlekedési iparág jelentős visszaesése mellett utasszámunk 2008-ban minimálisan, egy százalékkal csökkent 2007-hez viszonyítva, legnagyobb részben a hosszú távú üzemelés megszüntetésének és néhány veszteséges európai útvonal törlésének hatására.
Fel kell készülnünk arra, hogy 2009 nem csak a légiközlekedésben, hanem az egész világgazdaságban nagyon nehéz év lesz. Ezért idén további, kis mértékű visszaeséssel számolunk, és ezzel párhuzamosan visszafogjuk kapacitásainkat, január-február-március időszakban például 10-12 százalékkal. Célunk, hogy növeljük a kihasználtságot és új utasszegmenseket célozzunk meg.
- A kapacitáscsökkentés jelent-e majd újabb leépítési hullámot? 2007-ben már 120 fővel csökkentették a létszámot, elsősorban adminisztratív területen, tavaly pedig 250 aktív és 150 jogi állományban lévő munkavállaló, elsősorban légiutaskísérők és pilóták elbocsátását jelentették be.
- 2008-ban összességében 250 fővel csökkentettük létszámunkat. Ezen belül kevesebb mint ötven kollégától váltunk meg rendes felmondással, sokan nyugdíjba mentek vagy a részmunkaidős foglalkoztatást választották. Ha folytatódik a jelenlegi globális tendencia, hogy kevesebb lesz az utas és az üzlet, akkor egy harmadik leépítési körről is el kell gondolkodni. Ez azonban egyelőre nincs napirenden - megvárjuk, hogyan alakulnak a februári és a márciusi prognózisok.
- A Világgazdaságban a hét elején megjelent hírek szerint felmerült néhány terület kiszervezésének a lehetősége is.
- A kiszervezés önmagában nem megoldás - csak akkor, ha az adott tevékenységet egy profi, másoknak is szolgáltató céghez visszük ki, amely fajlagosan olcsóbban és jobb minőségben tud szolgáltatni. Minden lehetséges terület kiszervezését fontolóra vesszük - így például a számvitelét és bizonyos informatikai részlegekét is -, de a döntést csak alapos számítás és mérlegelés után hozzuk meg.
- A fentieket figyelembe véve mikor várható legalább nullszaldós üzemi eredmény az elmúlt években éves szinten tízmilliárd forintos veszteségeket felhalmozó Malévnál?
- Az igazgatóság a közeljövőben fogja megtárgyalni és jóváhagyni a 2009-es üzleti tervet, amelyben már pozitív üzemi eredmény szerepel. Ennek feltétele, hogy az üzemanyag-ár és a forint-árfolyam az üzleti tervben szereplő szinten maradjon, és a piaci körülmények se romoljanak tovább.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum