7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az év első harmadában 10-12 százalékkal csökkenti kapacitásait a Malév, amelynek menedzsmentje idén az utasszám további visszaesésével számol, mondta el az mfor.hu-nak adott exkluzív interjúban Leonov Péter, a légitársaság vezérigazgatója. Bár a 2007 tavaszán privatizált, mégis súlyos likviditási problémákkal küzdő cég januárban a magyar államtól is mentőövet kapott, még ezen felül is többmilliárd forint friss tőkére szorul – ezt az új áttételes tulajdonos, az orosz állami Vnyesekonmbank biztosítja majd. A Malév-vezér szerint a tavalyelőtti 14,7 milliárd forintos üzemi veszteségből 2008-ban sikerült lefaragni, a 2009-es üzleti tervben pedig már pozitív üzemi eredménnyel számol a vezetés.

"2009 nagyon nehéz év lesz"

- Az elmúlt hónapokban több hír is napvilágot látott a Malév kritikus pénzügyi helyzetéről, fizetési kötelezettségeinek be nem tartásáról, a túlélésért folytatott mindennapi küzdelemről. Ön mennyire látja súlyosnak a légitársaság állapotát?

- Tény, hogy nem könnyű a helyzet, és többmilliárd forint friss tőkére van szüksége a cégnek.

- Ennek érdekében február 10-én folytatódik a Malév rendkívüli közgyűlése. Ezen minden bizonnyal előlép a színfalak mögül az orosz állami Vnyesekonombank (VEB), és átveszi Borisz Abramovics 49 százalékos tulajdonrészét a Malévot birtokló AirBridge Zrt.-ben. Milyen konkrét döntések várhatók a közgyűlésen ezzel összefüggésben?


- A legfontosabb napirenden szereplő téma a Malév tőkehelyzetének rendezése tőkeemelés formájában. Jelenleg is egyeztetünk az orosz bank képviselőivel, akik minden szükséges információval rendelkeznek, és konkrét javaslatokat fognak tenni a tőkeemelésről. A VEB azért kíván beszállni a Malévba, mert látja benne a jövőt. A befektetésének azonban akkor van értelme, ha nem csak a mostani pénzügyi helyzetet rendezi, hanem a jövőbe is beruház.

- Hogyan próbálja rendezni a Malév az adósságokat? A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) szerint a légitársaságnak 2008 végén négymilliárd forint lejárt tartozása volt.

- A legfontosabb partnereinkkel már megegyeztünk a tartozások átütemezéséről. Hasonló politikát folytatunk, mint az elmúlt években - télen átütemezzük a fizetési kötelezettségeket a nagyobb forgalmat ígérő főszezonra. Ezeket a megállapodásokat be fogjuk tartani, a VEB segítségével pedig minden fizetési kötelezettségünket teljesíteni fogjuk.

- A cég komoly likviditási problémáira utal, hogy január elején az MNV közvetve plusz 2,2 millió euróval segítette a légitársaságot azáltal, hogy - tulajdonosi kölcsön formájában – ideiglenesen átvállalta a Malév Vagyonkezelő Kft.-vel szemben fennálló tartozását. Ezt az MNV is elismerte. Emellett értesüléseink szerint Veres János pénzügyminiszter ezzel csaknem egyidejűleg utasította az  MNV Zrt.-t, hogy kössön előszerződést a Malév Ground Handling Földi Kiszolgáló Zrt. részvényeinek megvásárlására, és folyósítson 2,2 milliárd forintot a légitársaság részére vételárelőleget. Ezt egyelőre egyik érintett sem cáfolta. Ön meg tudja erősíteni ezeket az információkat?

- A Malévnek nem áll szándékában egyik leányvállalatát sem eladni az államnak. 

- De létezett vagy létezik ilyen elképzelés?

- Nem áll szándékunkban egyik leányvállalatunkat sem eladni az államnak, ugyanis látunk jövőt ezekben az üzletágakban. Tavaly a földi kiszolgálás terén létrehoztunk egy orosz leányvállalatot, amely már megkapta az engedélyeket az ottani tevékenységre. A másik leánycégünk, a gépek karbantartását végző Aeroplex Kft. szintén nagy érték. Új szakmai partnerünkkel (a VEB által favorizált orosz állami Aeroflot légitársaság - a szerk.) történő együttműködésünk révén duplájára nőhet az Aeroplexnek adott megbízások értéke azáltal, hogy az Aeroflot-flotta jelentős hányadának karbantartását műszaki leánycégünk fogja végezni.

- Az Ön által vezetett menedzsment már 2007 őszén bejelentette átalakítási programját, amelynek célja a cég hatékonyabbá tétele, a kiadások mérséklése és ezek nyomán a veszteség csökkentése. Mennyiben sikerült megvalósítani ezt a programot 2008-ban?

- Amit költségcsökkentés és bevétel-növekedés oldalon terveztünk, azt gyakorlatilag sikerült megvalósítani - tavaly 16 milliárd forintot hoztunk ezeken a területeken. Egyetlen nem várt esemény jött közbe, a drasztikus üzemanyagár-növekedés, mely tényező egyedüli hatása több mint 13 milliárd forint többletköltséget eredményezett.

- Ön tavaly márciusában – igaz, még az olajár-emelkedés előtt – azt nyilatkozta, hogy a Malév 2008-ra nem konszolidáltan mindössze 700 millió forint üzemi szintű veszteséget tervez. Sajtóinformációk szerint ez a terv nem teljesült, sőt, 2008-ban még a 2007-es 14,7 milliárd forintnál is nagyobb lett az üzemi veszteség. Bár hivatalos eredmény csak tavaszra várható, az előzetes adatok alapján hogyan alakult a tavalyi év? 

- Úgy néz ki, hogy az üzemi szintű eredmény jobb lesz, mint 2007-ben. Az összes veszteség viszont nagyobb lehet, mint tavalyelőtt - elsősorban a már említett rendkívüli kiadások miatt.

- A menedzsment tavaly márciusban az utasok számának hét százalékos  növekedését prognosztizálta 2008-ra, a 2007-es 3 millió 127 ezres utasszám és 5,9 százalékos bővülés után. Valóra váltak ezek a remények?

- A múlt év második felében kibontakozó világgazdasági válságot nem lehetett előre látni, és a hatásai sem voltak kalkulálhatók. A légiközlekedési iparág jelentős visszaesése mellett utasszámunk 2008-ban minimálisan, egy százalékkal csökkent 2007-hez viszonyítva, legnagyobb részben a hosszú távú üzemelés megszüntetésének és néhány veszteséges európai útvonal törlésének hatására.

Fel kell készülnünk arra, hogy 2009 nem csak a légiközlekedésben, hanem az egész világgazdaságban nagyon nehéz év lesz. Ezért idén további, kis mértékű visszaeséssel számolunk, és ezzel párhuzamosan visszafogjuk kapacitásainkat, január-február-március időszakban például 10-12 százalékkal. Célunk, hogy növeljük a kihasználtságot és új utasszegmenseket célozzunk meg. 

- A kapacitáscsökkentés jelent-e majd újabb leépítési hullámot? 2007-ben már 120 fővel csökkentették a létszámot, elsősorban adminisztratív területen, tavaly pedig 250 aktív és 150 jogi állományban lévő munkavállaló, elsősorban légiutaskísérők és pilóták elbocsátását jelentették be

- 2008-ban összességében 250 fővel csökkentettük létszámunkat. Ezen belül kevesebb mint ötven kollégától váltunk meg rendes felmondással, sokan nyugdíjba mentek vagy a részmunkaidős foglalkoztatást választották. Ha folytatódik a jelenlegi globális tendencia, hogy kevesebb lesz az utas és az üzlet, akkor egy harmadik leépítési körről is el kell gondolkodni. Ez azonban egyelőre nincs napirenden - megvárjuk, hogyan alakulnak a februári és a márciusi prognózisok.


- A Világgazdaságban a hét elején megjelent hírek szerint felmerült néhány terület kiszervezésének a lehetősége is.

- A kiszervezés önmagában nem megoldás - csak akkor, ha az adott tevékenységet egy profi, másoknak is szolgáltató céghez visszük ki, amely fajlagosan olcsóbban és jobb minőségben tud szolgáltatni. Minden lehetséges terület kiszervezését fontolóra vesszük - így például a számvitelét és bizonyos informatikai részlegekét is -, de a döntést csak alapos számítás és mérlegelés után hozzuk meg.

- A fentieket figyelembe véve mikor várható legalább nullszaldós üzemi eredmény az elmúlt években éves szinten tízmilliárd forintos veszteségeket felhalmozó Malévnál?

- Az igazgatóság a közeljövőben fogja megtárgyalni és jóváhagyni a 2009-es üzleti tervet, amelyben már pozitív üzemi eredmény szerepel. Ennek feltétele, hogy az üzemanyag-ár és a forint-árfolyam az üzleti tervben szereplő szinten maradjon, és a piaci körülmények se romoljanak tovább.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!