Túl nagy választék
Azt nézték,hogy
- melyik esetben mennek oda többen a lekvárokhoz?
- melyik esetben próbálnak ki több lekvárt (ingyenes próba)?
- és a legfontosabb, melyik esetben vásárolnak inkább?
A döntésük hátteréhez érdemes átgondolnunk, hogy mi is a default effect (alapértelmezett hatás). Hajlamosak vagyunk a már meglévő döntést megtartani. Ez figyelhető meg a donor felajálásoknál is, vagy amikor egy döntés meghozatala után már nem akarunk azon változtatni, még ha nagy valószínűséggel az jobb is lenne. A komplexitás az egyik olyan faktor, ami erősíti a default effect-t. Minél komplexebb egy probléma, annál inkább az eredeti, alapértelmezett döntésnél maradunk. A donor felajánlás kapcsán talán túl triviálisnak tűnhet a megoldás, de sok más esetben megdöbbentő következményei is lehetnek ennek az egyszerű összefüggésnek. Most nézzük ennek fényében, mit is találtak a lekvárok tesztjében.
- Az emberek oda mentek inkább, ahol többféle lekvár volt
- Körülbelül ugyanannyi lekvárt kóstoltak meg mindkét esetben
- Egy nagyságrenddel többen vásároltak, ha csak kevesebb lekvár volt (30%-3%)
Több magyarazát is van, hogy miért a kevesebb lekvár esetében veszünk inkább lekvárt (kevésbé érezzük, hogy rosszul választhatunk...), de megközelíthetjük a default effect irányából is. Amikor a vevő elment vásárolni, feltehetően nem tervezte, hogy lekvárt is vesz (ha tervezte, akkor mindkét esetben valószínűleg venne). Ezért az a döntés az alapértelmezett, hogy nem vásárol. A kísérletben biztosított kupon (ami kedvezővé tette a vásárlást), viszont a komplex körülmények között nem volt elegendő, hogy vásárlásra bírja az embereket, míg az egyszerűbben körülmények között igen. Ezen kívül még sok más esetben hat ránk a default effect közvetve és közvetlenül egyaránt, így mindig érdemes a döntésünknél ezt is figyelembe venni.