2p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Pszichológusok arra voltak kíváncsiak, hogy a lehetőségek száma hogyan hat a döntéseinkre. Az egyik esetben csak hat féle lekvárt helyeztek el egy boltban, míg a másodikban 24-et.

Túl nagy választék

Azt nézték,hogy

  1. melyik esetben mennek oda többen a lekvárokhoz?
  2. melyik esetben próbálnak ki több lekvárt (ingyenes próba)?
  3. és a legfontosabb, melyik esetben vásárolnak inkább?

A döntésük hátteréhez érdemes átgondolnunk, hogy mi is a default effect (alapértelmezett hatás). Hajlamosak vagyunk a már meglévő döntést megtartani. Ez figyelhető meg a donor felajálásoknál is, vagy amikor egy döntés meghozatala után már nem akarunk azon változtatni, még ha nagy valószínűséggel az jobb is lenne. A komplexitás az egyik olyan faktor, ami erősíti a default effect-t. Minél komplexebb egy probléma, annál inkább az eredeti, alapértelmezett döntésnél maradunk. A donor felajánlás kapcsán talán túl triviálisnak tűnhet a megoldás, de sok más esetben megdöbbentő következményei is lehetnek ennek az egyszerű összefüggésnek. Most nézzük ennek fényében, mit is találtak a lekvárok tesztjében.

  1. Az emberek oda mentek inkább, ahol többféle lekvár volt
  2. Körülbelül ugyanannyi lekvárt kóstoltak meg mindkét esetben
  3. Egy nagyságrenddel többen vásároltak, ha csak kevesebb lekvár volt (30%-3%)

Több magyarazát is van, hogy miért a kevesebb lekvár esetében veszünk inkább lekvárt (kevésbé érezzük, hogy rosszul választhatunk...), de megközelíthetjük a default effect irányából is. Amikor a vevő elment vásárolni, feltehetően nem tervezte, hogy lekvárt is vesz (ha tervezte, akkor mindkét esetben valószínűleg venne). Ezért az a döntés az alapértelmezett, hogy nem vásárol. A kísérletben biztosított kupon (ami kedvezővé tette a vásárlást), viszont a komplex körülmények között nem volt elegendő, hogy vásárlásra bírja az embereket, míg az egyszerűbben körülmények között igen. Ezen kívül még sok más esetben hat ránk a default effect közvetve és közvetlenül egyaránt, így mindig érdemes a döntésünknél ezt is figyelembe venni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!