2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Január 1-jén új szabványként jelent meg Magyarországon a jövedéki adómentes E85-ös üzemanyag. Ma 30-40 olyan Saab gépkocsi fut az országban, amelyet 85 százalékban bioetanolt tartalmazó üzemanyag hajt. Az autóeladások felfutásának eddig maga a szűk kínálat és az volt az akadálya, hogy tankolni sem volt hol - írja a Világgazdaság.

Még csak pár tucat etanolautó jár hazánkban

Ez évtől azonban a Saabnál és a más kategóriában megjelenő Fordnál is lehet E85-öst használó autót rendelni. Pár hét múlva pedig nyílnak az E85-ös kutak is. Július 1-jén újabb adókedvezmény lép életbe: adómentes lesz a 85 százaléknál kisebb etanoltartalmú hazai benzinek etanoltartalma is, 2008. január 1-jétől pedig a növényi alapú gázolaj után is megadják azt.

A hajtóanyagokhoz júliustól 4,4 százalékban kell bioetanolt és biodízelt keverni, az aránynak 2010-re el kell érnie az 5,75 százalékot. Az E85-öst használó autó fogyasztása 20-25 százalékkal nagyobb, vagyis amit a tulajdonosa megnyer a jövedéki adón, azt elveszti az áfán. Komoly agrárgazdasági előny jelentkezik viszont annak köszönhetően, hogy a csökkenő agrártámogatáshoz jutó gazdák terményeit felvásárolják majd a bioetanol-üzemek.

Ezek legnagyobbika a svéd Secab hátterével tavasztól 300 millió euróból épül. A gyár 2008-tól évi 500 millió liter bioetanolt állít elő, jórészt exportra. A magyar piacra szánt E85-ös a piacvezető Hungrana szabadegyházi szeszüzemében készül. A termék várhatóan január végétől, február elejétől kapható. Elsőként a budapesti Cinkotai úti OMV-kútnál forgalmazzák, majd három Pest megyei településen. A négy töltőállomást a veresegyházi Verestransz fuvarozó cég üzemelteti, franchise-ban.

Az igazi áttörést azonban az hozná a hazai piacon, ha a tömegközlekedési vállalatok és a kormányzati szervek is beállnának a sorba. A svéd közbeszerzési törvény mintájára elő lehetne írni, hogy a járműbeszerzéseknél adott százalékban alternatív üzemanyagú autót kelljen vásárolni, s szintén svéd példára, gesztusként ingyenes parkolást lehetne engedélyezni az alternatív üzemanyagú személygépkocsiknak - összegzi a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!