2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Január 1-jén új szabványként jelent meg Magyarországon a jövedéki adómentes E85-ös üzemanyag. Ma 30-40 olyan Saab gépkocsi fut az országban, amelyet 85 százalékban bioetanolt tartalmazó üzemanyag hajt. Az autóeladások felfutásának eddig maga a szűk kínálat és az volt az akadálya, hogy tankolni sem volt hol - írja a Világgazdaság.

Még csak pár tucat etanolautó jár hazánkban

Ez évtől azonban a Saabnál és a más kategóriában megjelenő Fordnál is lehet E85-öst használó autót rendelni. Pár hét múlva pedig nyílnak az E85-ös kutak is. Július 1-jén újabb adókedvezmény lép életbe: adómentes lesz a 85 százaléknál kisebb etanoltartalmú hazai benzinek etanoltartalma is, 2008. január 1-jétől pedig a növényi alapú gázolaj után is megadják azt.

A hajtóanyagokhoz júliustól 4,4 százalékban kell bioetanolt és biodízelt keverni, az aránynak 2010-re el kell érnie az 5,75 százalékot. Az E85-öst használó autó fogyasztása 20-25 százalékkal nagyobb, vagyis amit a tulajdonosa megnyer a jövedéki adón, azt elveszti az áfán. Komoly agrárgazdasági előny jelentkezik viszont annak köszönhetően, hogy a csökkenő agrártámogatáshoz jutó gazdák terményeit felvásárolják majd a bioetanol-üzemek.

Ezek legnagyobbika a svéd Secab hátterével tavasztól 300 millió euróból épül. A gyár 2008-tól évi 500 millió liter bioetanolt állít elő, jórészt exportra. A magyar piacra szánt E85-ös a piacvezető Hungrana szabadegyházi szeszüzemében készül. A termék várhatóan január végétől, február elejétől kapható. Elsőként a budapesti Cinkotai úti OMV-kútnál forgalmazzák, majd három Pest megyei településen. A négy töltőállomást a veresegyházi Verestransz fuvarozó cég üzemelteti, franchise-ban.

Az igazi áttörést azonban az hozná a hazai piacon, ha a tömegközlekedési vállalatok és a kormányzati szervek is beállnának a sorba. A svéd közbeszerzési törvény mintájára elő lehetne írni, hogy a járműbeszerzéseknél adott százalékban alternatív üzemanyagú autót kelljen vásárolni, s szintén svéd példára, gesztusként ingyenes parkolást lehetne engedélyezni az alternatív üzemanyagú személygépkocsiknak - összegzi a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!