3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Míg 2009-ben 9,7 milliárd forintos mérleg szerinti eredményt ért el a Tesco Globál Áruházak Zrt., tavaly már csak 4,8 milliárdot realizált - derül ki a cég beszámolójából. Mfor.hu-háttér.

Míg a brit Tesco az idei év első felében közel 20 százalékkal, 1,38 milliárd fontra (átszámítva 470 milliárd forintra) növelte a nyereségét, addig a magyar leányvállalata tavaly majdnem 50 százalékkal kevesebb profitot realizált, és az idei év eddigi teljesítménye sem kecsegtető. A magyar gazdaság növekedési nehézségeit a Tesco nemzetközi vezérigazgatója is megemlítette a cég féléves jelentésében. "A világpiaci visszaesés és az azt követő szigorú megszorítások által leginkább sújtott piacokon, így Írországban és Magyarországon is akadozik a kilábalás a válságból, míg ezzel szemben például Thaiföldön erős növekedés tapasztalható". Ennek következménye, hogy a közeljövőben addig, amíg nem javul a gazdasági helyzet, az értékesítési területek bővítését visszafogják, hiszen az említett két országban volt a legkisebb mértékű a bruttó értékesítés növekedése az év első felében. 

Csak az új áruházak miatt nőtt a bevétel

Maqyarországon a 2011 február végével záródott üzleti évében a Tesco Globál Áruházak értékesítési bevétele mindössze 1,79 százalékkal nőtt az előző évhez képest, így 583,6 milliárd forint lett a korábbi 12 hónap 573,3 milliárdja után. A bevételre legjelentősebb mértékben a 2010-ben megnyitott 29 új áruház (13 hipermarket, 1 szupermarket, 15 expressz üzlet) 16,5 milliárdos értékesítési volumene volt hatással, vagyis az új egységek nélkül visszaesett volna a cég bevétele. 

Kiadási oldalon az anyagjellegű ráfordítások mértéke szinte semmit sem változott az előző évhez képest - mindössze 200 millióval 482,6 milliárd forintra emelkedett -, vagyis a bevételnövekedésből a beszállítóiknak szinte semmit sem engedett át a társaság. A személyi jellegű ráfordítások ugyanakkor 6,42 százalékos emelkedést mutatnak, tavaly ezen a jogcímen 57,1 milliárd forint költség keletkezett. Ugyan többször lehetett hallani a bérek kifizetésével kapcsolatos problémákat a Tescoval kapcsolatban, a beszámolóban ezt illetően pozitív adat olvasható, hiszen az átlagjövedelmek 2,65 százalékkal emelkedtek 2009-hez képest. A dokumentum szerint ráadásul 2010-ben az egy főre jutó átlagjövedelem 174,5 ezer forint volt. (A legutóbbi sajtóinformációk szerint ugyanakkor a cég földrajzi szempontokat is figyelembe vesz a bérek meghatározásakor, és a 94 ezer forintos bérminimumot sem fizeti meg az érintett dolgozóknak, holott az törvényileg előírt kötelezettsége.)

Drasztikus eredménycsökkenés

Míg a bevételek csak 1,79 százalékkal növekedtek 2010-ben, a cég költségei - az egyéb ráfordítások között feltüntetett (10 milliárdos nagyságrendű) ágazati különadóval együtt - 2,5 százalékkal ugrottak meg, ez pedig már az üzemi eredményre is drasztikus hatást gyakorolt. 2009-ben ugyanis 10,9 milliárd forint szerepelt a beszámolóban, 2010-ben viszont már csak 4,9 milliárd forint. Ugyan a pénzügyi műveletek eredménye jelentős javulást mutatott tavaly, sokat segíteni a végeredményen ez nem tudott, hiszen a cég adózott eredménye az előző évi 9,7 milliárd forintról 4,8 milliárdra csökkent tavaly.  (Az ágazati különadó és a visszaeső forgalom miatt egyébként a többi üzletlánc még ennél is rosszabb évet zárt maga mögött tavaly.) 

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!