5p

A friss tej áfáját januártól 5 százalékra csökkentik, ám a tartós tejét 18 százalékon hagyják. Ezzel továbbra is az egyik legmagasabb áfa terheli a tartós tejet az EU-ban.

A kormány a közelmúltban úgy döntött mégsem fogja csökkenteni az UHT tej áfáját a jövő évi adócsomagban, hiába szólaltak fel ez ellen a tejpiaci ágazat szervezetei, szakértői. A friss tej kivételével, aminek áfáját lecsökkentik 5 százalékra, a fogyasztói tejet továbbra is 18 százalékos áfa fogja terhelni.

A termelők és az érdekképviseletek ugyan igyekeztek nyomás alá helyezni a döntéshozókat, többek között a Parlamenthez tereltek teheneket. A Földművelésügyi Minisztérium (FM) a döntését megelőlegező közleménye szerint a kormány továbbra sem tervezi az UHT tej áfacsökkentését. A tárca szerint ugyanis ha a friss tej áfája 5 százalékra csökken, akkor az a keresletet is megnöveli majd, hiszen megfizethetőbb lesz a vásárlók számára.

Alacsonyabb áfa, kevesebb áfacsalás?

A korábban Horváth András volt adóhivatali dolgozó által kirobbantott áfacsalási ügyben hatalmas csalásokról számolt be a NAV volt dolgozója, aki szerint a legtöbb esetben Szlovákia, Magyarország és Románia között zajlik a termékek áfacsalásos útja. Szerinte a csalásban résztvevő nagy áruházláncok is igen jelentős profitra tesznek szert, ugyanis olcsóbban szerzik be az árut, mint amennyibe az eredetileg kerül. Emellett pedig minél magasabb az áfa, annál nagyobb profitot lehet elérni, így nem véletlen, hogy az Európai Unió országai közül a hazánkban legmagasabb 27 százalékos áfa miatt itthon is sok trükközés fordul elő. 

Ezekre a nőkre vágynak a pénzéhes emberek

Az eddigi áfacsalásos utakat jól mutatja az is, hogy az FM által az MTI-hez eljuttatott közlemény szerint a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) által elrendelt, áprilisban indult komplex tejpiaci ellenőrzés eredményként eddig 311 tétel UHT tejet ellenőriztek. Az eddigi laboratóriumi eredmények alapján 6 szlovák, illetve cseh eredetű, több tízezer liternyi 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT tejet vontak ki a forgalomból, ebből legnagyobb mennyiségben több mint 21 ezer liter cseh származású UHT tej visszahívása volt.

A Tej Terméktanács szerint ugyanakkor a tejágazat megsegítéséhez és kifehérítéséhez a tárca véleményével szemben az egyik legfontosabb lépés a friss tej mellett az UHT tej áfájának 5 százalékra csökkentése a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke, Mélykuti Tibor szerint.

A fogyasztói tejre és a tejtermékek jelentős részére jelenleg, és a kormány csomagja értelmében a jövőben is a 18 százalékos áfakulcs vonatkozik, amelyen belül a desszert termékeket 27 százalékos áfa terheli. A szakmaközi szervezet elnöke azt is jelezte, hogy a költségvetés megkímélése érdekében csak a fogyasztói tejekre - ultrahőkezelt tejekre, friss tejekre - kérték az áfacsökkentést. 

A szakmaközi szervezet előzetes számításai alapján ugyanis a fogyasztói tej áfájának csökkentése 12 milliárd forint kiesést eredményezne a költségvetésből. Azonban ha az országba illegálisan érkező 200 millió liter tejet a magyar ipar tudná előállítani, ezt a költségvetési kiesést kompenzálnák a befizetett adók. Ráadásul a tejágazat helyzetét jellemezve arra is rámutatott, hogy napjainkban a magyar tejtermelőket csak a támogatások tartják életben.

A tej áfájának csökkentése révén az áfacsalások mértéke is visszaszorulna, ugyanis Magyarországon az UHT tejjel történik a legnagyobb mértékű áfacsalás. Ráadásul a keresleti oldalon a hazai forgalom 50 százalékát teszik ki az UHT tejek, vagyis ezt fogyasztják a legtöbben. 

Az országba érkező tejeknél elmondása alapján mintegy 200 millió literhez köthető áfacsalás, ez nagyságrendileg eléri a 6-7 milliárd forintot. 

Miből is fogy a legtöbb?

Az UHT-tejek a hazai forgalom 50 százalékát, a 21 napos szavatossági idejű ESL-tejek pedig a 25–30 százalékát teszik ki. Mindez együtt tehát 75–80 százalékát jelenti a tejpiacnak, ami Európai viszonylatban is magas. Ezzel szemben a friss tejek csak az egyötödét érintik a piacnak.

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács becslései szerint UHT tejet a magyar háztartások háromnegyede vásárol. Kartonos és zacskós friss tejet tízből átlagosan öt háztartás, míg kimért tejet mindössze két háztartás vásárol. Éppen ezért az állítás, amit Lázár János korábbi kormányinfós sajtótájékoztatón mondott, hogy „annak az áfáját kell csökkenteni, amiből a legtöbbet fogyasztják az emberek" - további kérdéseket vet fel annak megalapozottságával kapcsolatban.

Tejár és áfa az Unióban

Összegyűjtöttük, hogy az újonnan elfogadott adócsomag hogyan is viszonyul az uniós országokban a tejre kivetett általános forgalmi adókhoz, illetve hogyan állunk uniós keresztmetszetben a hazai havi termelői tejárakkal az Agrárgazdasági Kutató Intézet Piaci Árinformációs Rendszere alapján.

A statisztikából az derül ki, hogy a legfrissebb, 2016. áprilisi adatok alapján Cipruson (170,55 forint kilogrammonként), Máltán (133,78 Ft/kg) és Görögországban (118,39 Ft/kg) volt a legmagasabb a nyerstej termelői ára. Cipruson a tejtermékekre kivetett általános forgalmi adó 5 százalékos, Máltán 18, Görögországban pedig 13 százalék.

Elmondható általánosságban az is, hogy a tejtermékekre kivetett áfák jórészt 5 és 14 százalék között vannak, azon országok esetében pedig, ahol a 84, 9 Ft/kg-os átlagos uniós átlaghoz a legközelebb vannak az árak, ott átlagosan 5-10 százalékos áfakulcs esik ezekre a termékekre.

Magyarországon a negyedik legnagyobb értékű a tejre kivetett 18 százalékos áfa, ugyanakkor uniós viszonylatban egyúttal a negyedik legolcsóbb is volt idén áprilisban. A friss tejre jövő év elejétől érvényesített 5 százalékos adókulccsal ugyanakkor az Unió élmezőnyébe fogunk kerülni a legalacsonyabb áfák sorában.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!