Rámozdultak a nagyáruházak az Asus EeePC márkanevű olcsó laptopjára. A Tajvanon már piacra dobott noteszgép hazai forgalmazásáról az Electro World üzletláncnál azt mondták lapunknak, hogy szeretnének megjelenni ezekkel a gépekkel. A Media Markt szakemberei egyelőre csak annyit árultak el, hogy épp tárgyalnak a forgalmazásukról.
Notebooknak látszó tárgy
A várhatóan nyolcvanezer forintnál olcsóbb hordozható számítógép megjelenése azonban nem nyomja majd le más eszközök árait - jósolta Leskó László, az Electro World értékesítési vezetője. Orgoványi György, a kis alapterületű elektronikai áruházakat és webáruházat működtető Extreme Digital üzemeltetési vezetője egyenesen "notebooknak látszó tárgynak" nevezi a szóban forgó számítógépeket. "
Az eszközt teljesítménye és tárolókapacitása internetezésre, egyszerűbb szövegszerkesztésre és táblázatkezelésre teszi alkalmassá, amit kizárólag a géphez mellékelt szoftverekkel lehet majd elvégezni" - mondta el az mfor.hu-nak a szakember. Leskó László szintén úgy nyilatkozott, hogy stratégiájukban inkább a jóval nagyobb teljesítményű közép- és felsőkategóriás gépekre helyezik a hangsúlyt.
Az EeePC paraméterei alapján valóban nem veszi fel a versenyt még a "hagyományos" alsókategóriás gépekkel sem. Az itthoni eladásra szánt laptop teljesítményéről meglehetősen ellentmondásos információkat lehet találni a weben. A cég magyar nyelvű oldalán mindenesetre Intel processzorral (sajtóértesülések szerint 900 MHz-es "teljesítménnyel"), hét colos kijelzővel, 256 megabájt memóriával és legkevesebb négy gigabájtos flashmemóriás tárolókapacitással rendelkezik.
Összehasonlítva egy alacsony árkategóriás géppel, leginkább a háttértároló típusa és mérete feltűnő: ellentétben az EeePC technológiájával, egy alacsony árkategóriás, nagyáruházi akciókban százezer forintos hagyományos laptopban minimum negyven gigabájtos merevlemez - tehát nem a pendrive-okban is használt flash memória - van.
Célkeresztben a diákok és a háziasszonyok
Az Asus ennek megfelelően a családok második számítógépének szánja a szóban forgó eszközt, és főként diákokra, háziasszonyokra számít vásárlóként, nyilatkozta nemrég a Világgazdaságnak Duncan Kuo, a cég magyarországi leányvállalatának vezetője. Hasonló pályát tud elképzelni a gépnek Leskó László is. Igaz, az ElectroWorld számít a kispénzű vevőkre is, akiknél ára miatt akár ez lehet a "főgép". Hozzátette ugyanakkor, hogy a második, extra hordozható kütyüre vágyók szívét is megdobogtathatja az EeePC.
A gyengécskének tűnő, a hordozhatóságot erőltető felszereltség miatt nem valószínű, hogy jelentős áringadozásokat indítana el a piacon az új konstrukció megjelenése, állítják a kereskedelemmel foglalkozó szakemberek. A magyarországi árakról amúgy is meglehetősen ellentmondásos információk láttak eddig napvilágot. Leskó László szerint százezer forint környékén már most lényegesen jobb paraméterekkel bíró hordozható számítógép kapható, így várhatóan nem fog esni az ár. Orgoványi György pedig úgy tudja, hogy a legolcsóbb EeePC készülékeken saját fejlesztésű Linux fut majd, a Windows és egész alkalmazási környezete nem lesz telepíthető a gépekre.
Feltörni persze mindent védelmet fel lehet, de ennek ellenére - az Extreme Digital üzemeltetési vezetője szerint - az áttörést egy klasszikus Windows-os "fapados árú" laptop jelentené. Ez felborítaná a jelenlegi piaci rendet, ahol 119 ezer forint alatt nem lehet komoly készüléket kapni. Azonban ezt az Asus valószínűleg nem fogja meglépni, mivel a cégnek igen jelentős érdekeltségei vannak a hagyományos laptopok gyártásában is, és saját piacát rombolná, ha lenyomná ezek árát, tette hozzá a szakember.
A szegények laptopja
A jelenlegi átlagos piaci árnál olcsóbb, az egyszerűbb felhasználói igényekhez igazodó számítógépek tervezését az úgynevezett "százdolláros laptop" ötlete indította el. A világhírű amerikai kutatóintézet, az MIT vezetője, Nicholas Negroponte 2005 óta dolgozik a "szegények laptopján".
Az eredeti ötlet az volt, hogy a fejlődő országokban tanuló kisdiákok is kapjanak hordozható számítógépet, amivel csökkenthetik lemaradásukat az információs társadalomban. Ezután szinte nem volt olyan jelentősebb világcég, amelyik ne állt volna elő saját ötlettel: az Intel, a Microsoft vagy az AMD is tervezget, vagy tervezgetett saját "százdolláros" laptopot.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum