3p

A Európai Bizottság szerdán elutasította, hogy az olasz kormány újabb állami segítséggel állítsa ismét talpra a csőd felé tartó Alitalia légitársaságot. Az állami szerepvállalás csökkentésével, külföldi tőke bevonásával próbálnak kiutat találni a társaság számára.

Meddig száll?

Az olasz közlekedési miniszter korábban, az Alitalia szakszervezeteivel tanácskozva, nem zárta ki az újabb állami tőkeinjekciót. Az olasz kormányfő kedden az Alitalia szakszervezeteihez szólva kijelentette: immár "teljesen ellenőrizhetetlen" az olasz légitársaságnál kialakult helyzet, és a pénzügyi összeomlás elkerülésére januárig megfelelő megoldást kell találni. Szakszervezeti források szerint Romano Prodi hangsúlyozta, hogy az Alitalia történetének legnehezebb időszakát éli.

A kormányfő nem titkolta, hogy az Alitalia bel- és külföldön egyaránt veszít piaci részesedéséből. Új nemzeti és nemzetközi stratégia nélkül szanálásról vagy tőke-feltöltésről nincs értelme beszélni.

Az Alitalia ügyvezetője szerint az olasz légitársaság már csak veszteséget termel: Giancarlo Cimoli múlt csütörtöki képviselőházi meghallgatásán újabb megmentési terv elfogadását kérte az újabb csőd elkerülésére. Cimoli szerint "minél többet repülnek, annál többet veszítenek". Az ügyvezető a fapados társaságok konkurenciáját és az Alitalia-dolgozók szakszervezeteinek együttműködési hiányát említette a veszteségek fő okaként. Az olasz kormány - amely még mindig az Alitalia fő részvényese - külföldi befektetőket akar bevonni a társaság megmentésére, tovább csökkentve a 49 százalékos állami részt. Egyes jelentések szerint egy 18 százalékos részvénycsomagot holland és svájci befektetők átvennének.

Rekord veszteség az év elején

Az olasz kormány, amely tavaly 62 százalékról 49-re csökkentette részesedését, a napokban dönt az állami rész további mérsékléséről és arról, hogy külföldi befektetőknek is lehetővé tennék a társaságba történő beszállást. A légitársaság adó utáni vesztesége az első félévben 221,5 millió euró volt, közel kétszer annyit, mint a tavalyi első félévi 124,7 millió. Az üzemi vesztesége 83,8 millió euróról 131,8 millió euróra bővült.

Az első félévi veszteségéhez jelentősen hozzájárult a minden eddiginél rosszabb első negyedévi eredménye. A negatív rekordot sztrájkok sorozata és az üzemanyagköltségek emelkedése okozta. Az Alitalia vezetősége arra számít, hogy a második félévben javulnak az eredmények, amelyek azonban nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy ellensúlyozzák az első félévi veszteséget. Az Alitalia tavalyi vesztesége meghaladta a 167 millió eurót.

MTI / Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!