3p

A Európai Bizottság szerdán elutasította, hogy az olasz kormány újabb állami segítséggel állítsa ismét talpra a csőd felé tartó Alitalia légitársaságot. Az állami szerepvállalás csökkentésével, külföldi tőke bevonásával próbálnak kiutat találni a társaság számára.

Meddig száll?

Az olasz közlekedési miniszter korábban, az Alitalia szakszervezeteivel tanácskozva, nem zárta ki az újabb állami tőkeinjekciót. Az olasz kormányfő kedden az Alitalia szakszervezeteihez szólva kijelentette: immár "teljesen ellenőrizhetetlen" az olasz légitársaságnál kialakult helyzet, és a pénzügyi összeomlás elkerülésére januárig megfelelő megoldást kell találni. Szakszervezeti források szerint Romano Prodi hangsúlyozta, hogy az Alitalia történetének legnehezebb időszakát éli.

A kormányfő nem titkolta, hogy az Alitalia bel- és külföldön egyaránt veszít piaci részesedéséből. Új nemzeti és nemzetközi stratégia nélkül szanálásról vagy tőke-feltöltésről nincs értelme beszélni.

Az Alitalia ügyvezetője szerint az olasz légitársaság már csak veszteséget termel: Giancarlo Cimoli múlt csütörtöki képviselőházi meghallgatásán újabb megmentési terv elfogadását kérte az újabb csőd elkerülésére. Cimoli szerint "minél többet repülnek, annál többet veszítenek". Az ügyvezető a fapados társaságok konkurenciáját és az Alitalia-dolgozók szakszervezeteinek együttműködési hiányát említette a veszteségek fő okaként. Az olasz kormány - amely még mindig az Alitalia fő részvényese - külföldi befektetőket akar bevonni a társaság megmentésére, tovább csökkentve a 49 százalékos állami részt. Egyes jelentések szerint egy 18 százalékos részvénycsomagot holland és svájci befektetők átvennének.

Rekord veszteség az év elején

Az olasz kormány, amely tavaly 62 százalékról 49-re csökkentette részesedését, a napokban dönt az állami rész további mérsékléséről és arról, hogy külföldi befektetőknek is lehetővé tennék a társaságba történő beszállást. A légitársaság adó utáni vesztesége az első félévben 221,5 millió euró volt, közel kétszer annyit, mint a tavalyi első félévi 124,7 millió. Az üzemi vesztesége 83,8 millió euróról 131,8 millió euróra bővült.

Az első félévi veszteségéhez jelentősen hozzájárult a minden eddiginél rosszabb első negyedévi eredménye. A negatív rekordot sztrájkok sorozata és az üzemanyagköltségek emelkedése okozta. Az Alitalia vezetősége arra számít, hogy a második félévben javulnak az eredmények, amelyek azonban nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy ellensúlyozzák az első félévi veszteséget. Az Alitalia tavalyi vesztesége meghaladta a 167 millió eurót.

MTI / Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!