3p

Kóka János gazdasági miniszter tavaly május elején jelentette be, hogy az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. 20-40 százalékát adná el a tőzsdén keresztül, ebből nagyjából 30 milliárd forint bevételre számít. A szakértők azonban az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. nélkül nem tartják tőzsdeképesnek az ÁAK Zrt.-t, írja a Concorde Értékpapír Zrt. tanulmányára hivatkozva a Világgazdaság.

A privatizáció módjának eldöntése - a társaság részvényeinek nyilvános forgalomba hozatala vagy stratégiai befektetőnek való értékesítés - a kormányra vár. A tanácsadók a különböző szempontokat értékelve a tőzsde- és a többségi részesedés szakmai befektetőnek történő értékesítését javasolják, mondván: ez teljesíti a legjobban a privatizációs célokat. Ha a magánosítás a következő két hónapban elindul, a tranzakció zárása - mindkét módszernél - 2008 tavaszára prognosztizálható.

Optimizmusra ad okot, hogy a fizetős úthálózatot üzemeltető társaságokkal kapcsolatos hangulat továbbra is kedvező, s ez az ÁAK privatizációjához vonzó környezetet teremt. Azonban a tanulmány szerint az ÁAK méretét nem tartják elégségesnek a tőzsdei privatizációhoz. A társaság viszonylag kis szereplő lenne. Valószínűsítik, hogy ez a befektetői keresletben és a tranzakció bevételében is látszódna. Így elképzelhető, hogy egy erősebb csoport vagy úthálózat-üzemeltető társaság felvásárolja. A kritikus méret elérését az elektronikus útdíjszedés ellenőrzéséből származó bevételek sem tennék lehetővé, legfeljebb a tőzsdei bevezetéshez szükséges minimális értéket - derül ki az elemzésből.

Az ÁAK-részvények börzére vitele a kezdeti privatizációs árbevételt nem maximálná ugyan, de számos előnye lenne. Egyebek között az átláthatóság, valamint az, hogy segítené a magyar tőkepiac fejlődését. A stratégiai befektetőnek való értékesítés az infrastruktúra-befektetőket (koncesszióüzemeltető, infrastruktúra-alap és egyéb pénzügyi befektető) vonzhatja. A nagyobb alapokat és pénzügyi befektetőket azonban a nagyobb társaságok érdeklik a jelenleg befektetendő nagy mennyiségű tőke következtében. Az ÁAK-t pedig a mérete és korlátozott növekedési potenciálja miatt többen is kevésbé vonzónak találhatják.

Potenciális befektetőjelöltek lehetnek a magyarországi székhelyű vagy itteni jelenléttel bíró (döntően külföldi tőkével működő) kockázatitőke-, illetve építőipari társaságok. Az utóbbiakat elsősorban felújítási munkák ÁAK nyújtotta lehetőségei, illetve az autópálya-beruházásokhoz kapcsolódó fejlesztésekben való részvétel vonzhatja. Szóba jöhetnek továbbá széles befektetési portfóliójú, magántulajdonban lévő befektetői csoportok is, írja a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!