3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kóka János gazdasági miniszter tavaly május elején jelentette be, hogy az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. 20-40 százalékát adná el a tőzsdén keresztül, ebből nagyjából 30 milliárd forint bevételre számít. A szakértők azonban az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. nélkül nem tartják tőzsdeképesnek az ÁAK Zrt.-t, írja a Concorde Értékpapír Zrt. tanulmányára hivatkozva a Világgazdaság.

A privatizáció módjának eldöntése - a társaság részvényeinek nyilvános forgalomba hozatala vagy stratégiai befektetőnek való értékesítés - a kormányra vár. A tanácsadók a különböző szempontokat értékelve a tőzsde- és a többségi részesedés szakmai befektetőnek történő értékesítését javasolják, mondván: ez teljesíti a legjobban a privatizációs célokat. Ha a magánosítás a következő két hónapban elindul, a tranzakció zárása - mindkét módszernél - 2008 tavaszára prognosztizálható.

Optimizmusra ad okot, hogy a fizetős úthálózatot üzemeltető társaságokkal kapcsolatos hangulat továbbra is kedvező, s ez az ÁAK privatizációjához vonzó környezetet teremt. Azonban a tanulmány szerint az ÁAK méretét nem tartják elégségesnek a tőzsdei privatizációhoz. A társaság viszonylag kis szereplő lenne. Valószínűsítik, hogy ez a befektetői keresletben és a tranzakció bevételében is látszódna. Így elképzelhető, hogy egy erősebb csoport vagy úthálózat-üzemeltető társaság felvásárolja. A kritikus méret elérését az elektronikus útdíjszedés ellenőrzéséből származó bevételek sem tennék lehetővé, legfeljebb a tőzsdei bevezetéshez szükséges minimális értéket - derül ki az elemzésből.

Az ÁAK-részvények börzére vitele a kezdeti privatizációs árbevételt nem maximálná ugyan, de számos előnye lenne. Egyebek között az átláthatóság, valamint az, hogy segítené a magyar tőkepiac fejlődését. A stratégiai befektetőnek való értékesítés az infrastruktúra-befektetőket (koncesszióüzemeltető, infrastruktúra-alap és egyéb pénzügyi befektető) vonzhatja. A nagyobb alapokat és pénzügyi befektetőket azonban a nagyobb társaságok érdeklik a jelenleg befektetendő nagy mennyiségű tőke következtében. Az ÁAK-t pedig a mérete és korlátozott növekedési potenciálja miatt többen is kevésbé vonzónak találhatják.

Potenciális befektetőjelöltek lehetnek a magyarországi székhelyű vagy itteni jelenléttel bíró (döntően külföldi tőkével működő) kockázatitőke-, illetve építőipari társaságok. Az utóbbiakat elsősorban felújítási munkák ÁAK nyújtotta lehetőségei, illetve az autópálya-beruházásokhoz kapcsolódó fejlesztésekben való részvétel vonzhatja. Szóba jöhetnek továbbá széles befektetési portfóliójú, magántulajdonban lévő befektetői csoportok is, írja a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!