3p

Az eredeti tervek szerint már évek óta működnie kellene a mohácsi, uniós követelményeknek is megfelelő határkikötőnek, ám csak áprilisban fogott hozzá a kivitelező, a Szeviép Rt. a tereprendezéshez a mohácsi téglagyár térségében. A mfor.hu úgy értesült, Mohács grandiózus fejlődés előtt állhat, az önkormányzat komolyan számol egy, a nemzetközi kikötőhöz kapcsolódó logisztikai bázissal.

Mohács az EU déli kapuja; A kikötő képekben

A mohácsi határkikötő fejlesztésével pedig biztosíthatók lesznek a schengeni kritériumok, megoldható, hogy az előírásoknak megfelelően a harmadik ország felé nyíló határ ellenőrzése és őrzése biztosítva legyen. Alaptétel: Mohács az EU déli kapuja a Dunán.

A logisztikai központ tervezett színhelye

A projekt megvalósításának várható eredménye két hajóállomás megépítése, központi irodaépület, önálló növény- és állategészségügyi állomás létesítése. A kormányprogram keretében csak a határkikötő és az üzemeltetését biztosító infrastruktúra épül meg. Az erre épülő logisztikai központ fejlesztése területfejlesztési, vállalkozói, valamint uniós pénzforrások bevonásával valósíthatók meg.

Mohács város Önkormányzata már is tervezi a jövőt, befektetőket keresnek a kikötő és logisztikai központ területén való beruházásokhoz. Mindez nem véletlen, a terület ideálisnak tekinthető logisztikai szempontból: a Duna "kéznél" van, és a mohácsi vasútállomásról iparvágány vezet a területre, amely igény szerint leágaztatható egy-egy leendő raktárbázishoz. A partszakasz mögött húzódó terület már ma is kereskedelmi és szolgáltató terület, ahol a kikötő és az ahhoz tartozó rakodók és raktárak céljára lehet épületeket emelni. A terület az 56-os főúthoz csatlakozik belső feltáró utakon keresztül.

Szerencsés a terület fekvése abból a szempontból is, hogy a város északi részén lévő, a várost elkerülő Pécs felé vezető út is erre fut. Ez utóbbiból csatlakozik ki az Udvar/Horvátország felé vezető elkerülő út. A város nyugati határához közel, Szederkény térségében már építik az M6-oshoz kapcsolód M60-as gyorsforgalmi utat, ami Bólyon keresztül tart majd Horvátországba. A Bólyi MG Rt-nek egyébként már ma is van Mohácson bázisa, silókkal, vasúti leágazással, éppen a leendő határkikötő és a vasútállomás között, a Dunaparton.

A leendő kikötő a Dunáról

A közlekedési csomópont - vasút, közút, vízi út - jelleg követelné meg a híd megépítését is a Dunán, ám mint azt korábban jeleztük, erre egyelőre nincs sok remény. Pedig a közvetlen térségben évente mintegy 70-80 ezer ember használja rendszeresen a Mohács és a Mohács-sziget között közlekedő kompot. A sziget felől ráadásul jelentős az áruforgalom is, elsősorban mezőgazdasági termékek formájában.

A tervezett Mohácsi Logisztikai Centrum egyébként részben közlekedés-, részben termelés-logisztikai funkciókat kíván betölteni. A projekt szakterületileg kapcsolódik a már létesítés alatt álló Mohácsi Ipari parkhoz, illetve a hálózati működésben megvalósuló pécsi Pannon Logisztikai Szolgáltató Központhoz.

Szemán László

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!