4p

Nem kell többé kockázatot vállalniuk a marketinges szakembereknek, egy új módszerrel ugyanis jelentősen csökkenthető az üzleti kockázat – legalábbis a modellt alkalmazó Mc MediaCompany szerint. A szolgáltatás újdonsága az, hogy a cégeknek attól függően kell fizetniük, mennyire eredményesen valósíthatók meg a médiaügynökség marketinges javaslatai.

Hét lépésben mérnek

Előrejelezhető a marketing megtérülésének mértéke, és ezáltal csökkenthető az üzleti kockázat a MC MediaCompany magyarországi médiaügynökség szakemberei szerint. Módszerük, a hét lépésből álló úgynevezett Architektúra lehetőséget ad az ügyfél marketingtevékenysége kockázatának átvállalására.

"Egy sikerdíjas rendszerről van szó, vagyis az ügyfél a modell üzleti értéke alapján fizet" – közölte az mfor.hu-val Mondok Árpád, a cég ügyvezető igazgatója. Hozzátette: olyan szerződések köthetők, amelyben a szolgáltatás ára az üzleti eredményességtől függően változhat, vagyis az adott cél teljesülésétől függően kell fizetni. 

"Ha marketing javaslatainkat végrehajtva mégsem érjük el a megcélzott eredményt (miközben nincs döntő változás a környezetben), értelemszerűen nem jó modellt csináltunk. Nem a modellt adjuk el tehát, hanem az általa generált eredménytől teszük függővé annak értékét" – hangsúlyozta a vezető.

Egy vállalat azért dolgozik médiaügynökséggel, hogy növelje eladásait. Ennek ellenére a gazdaság e szegmensében még mindig él az "én döntök, a felelősség a tiétek" szemlélete, vagyis a kockázat a marketingesé. Lehetséges azonban az üzleti eredményesség garantálása, ha egy kreatív és cselekvőképes marketingcsapat a fogyasztói piaci adatok helyes értékelési és előrejelző rendszerét alkalmazza. A McMediaCompany szerint ehhez ad keretet az Architektúra.

A hét lépés

Az első lépésben (Opportunity) egy egyedi kutatás alapján rögzítik a célnak megfelelő, elvárt fogyasztói magatartásváltozást, amelytől üzleti előnyöket várnak.

Ezután a fogyasztás gyakorisága, a fogyasztó jellemzői és az attitűd ismeretében meghatározzák a megcélzandó közeget (Who), amely alapján növelhető a fogyasztó aktivitása. Mondok Árpád szerint nem egyszer bizonyosodott már be, hogy az attitűd és a mögötte álló szükséglet sokkal inkább előrejelzi a fogyasztási hajlandóságot, mint egy mégoly pontos külső lerírás a célcsoportról.

Harmadik lépésben (Insight) a termékfogyasztás megfigyelése során szerzett tapasztalatokat rögzítik - elsősorban etnográfiai módszerekkel -, hogy megtudják, mi a fogyasztói magatartás mozgatórugója. Elsősorban nem a fogyasztó véleményére kiváncsiak, hanem azt figyelik, hogy mely szükségletek jelennek meg a legdinamikusabban. Ezen alapul az ajánlott stratégia.

A negyedik lépés az úgynevezett Guiding Light, amit más néven egy "gyufásdoboz hátára írt esszenciának" is lehetne nevezni, amelyből következik az ajánlott stratégia valamennyi eleme.

Az ötödik és hatodik lépés a klasszikus tervezési (Access) – meghatározzák a kommunikációs csatornákat - és vásárlási (Value) feladatokat tartalmazza. Az utolsó lépésben pedig megvizsgálják a befektetett energia megtérülését (ROI). Mind az idősoros vizsgálatokból (amelyekből az ismertségi a legáltalánosabb), mind pedig az eladási adatok modellezéséből pénzre váltható tudás születik - vélik.

A rivális agyába is beleláthatnak a cégek

A Mc MediaCompany szakemberei szerint egyre többen látják be a magyar piacon is, hogy a marketinges kockázatának egy részének átvállalása ügynökségi feladat, vagyis a marketing megtérülése előrejelezhető, és így számonkérhető.

A modell abban is segítséget nyújt, hogy a cégek, marketingesek el tudják dönteni, milyen típusú reklámokra, hirdetésre érdemes költeniük. Ehhez hozzájárul a csak Magyarországon több mint tízezer kampányt tartalmazó adatbázis, másrészt minden ügyfélnél a saját piacára vonatkozó információkat vetik össze, és ezekből alakul ki a javaslat illetve számszerű előrejelzés.

Mondok Árpád jelezte: a régióban viszonylag egyedülálló módszer angolszász eredetű, amit hazánkban még nem nagyon ismernek a cégek. Az egymilliárd forint felletti forgalmat bonyolító cégeknek ajánlja a szolgáltatást, vagy akinek legalább nyolcvanmillió forint az éves marketingkerete. Úgy véli: ebben a szegmensben gyakran igen egyszerű módszerekkel látványosan növelhető az eredményesség.

A nagyobb cégek számára az is előny, hogy a modell egy olyan információs rendszert alkot, ami napi szinten segíti a döntéselőkészítést, és akár opciók összehasonlítását is lehetővé teszi, de – az ügyvezető közlése szerint - akár segít megérteni a versenytársak logikáját is.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!