A következő hét évben a kormány mintegy 45 milliárd forint támogatást biztosítana uniós társfinanszírozással megújuló energia termelés, illetve felhasználás elősegítésére. Az összeg mintegy hatoda az egyeztetések jelenlegi állása szerint bioüzemanyagokkal összefüggő támogatás lehet. A szükséges kapacitások kiépülésének megtérüléséhez Garamhegyi Ábel szerint pontosan 45 milliárd hiányzik a jelenlegi gazdasági feltételek mellett.
Az államtitkár úgy véli, a technológia fejlődése vagy a hagyományos üzemanyagárak drágulása esetén a bioüzemanyagok versenyképessége is fokozódik, így a szükséges támogatások mértéke csökkenthető.
"Jelenleg négy-öt különböző technológiájú bioetanol-gyár terve ismert Magyarországon" - fogalmazott lapunknak Hermann Rita, az EBP Európai Bioenergia Technológiai Kft. pénzügyi igazgatója. A szakértő egyébként tagja a konferenciával egy napon alakult Magyar Bioetanol Szövetségnek is. A szövetség ismeretei szerint 2006-ban még 31 bioetanol-gyár terve lógott a levegőben, de többen is meggondolták magukat 2007-re. Így jelenleg 12 terv megvalósításában gondolkodnak különböző befektetői csoportok. A visszatáncolások hátterében - ahogy előadásában Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter is célzott rá - a kukorica árának emelkedése, az olaj viszonylag alacsony ára áll. "A dráguló kukorica rontotta bizonyos technológiáknál a profitlehetőségeket" - adott magyarázatot Hermann Rita a visszalépésekre.
Arról egyébként, hogy volt-e racionális esélye 31 bioetanolt előállító gyár megépülésének szakmai körökben eltérőek a vélekedések. Érsek Tibor, a Duna Fejlesztési Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy hat-nyolc projekt megvalósulásának van racionalitása Magyarországon. Gráf József szerint 2008 végére hazánkban három bioetanol üzem kezdheti meg működését egymillió tonna kukoricaszükséglettel, biodízel üzemekből pedig kettő megléte valószínűsíthető ugyanerre az időszakra.
A szövetség jelenleg tíz alapító- és harminc pártoló taggal rendelkezik. A bioetanol iparág teljes vertikumát lefedik, így négy szekcióba tömörítették a tagokat: alapanyag-előállítók, termelők, forgalmazók és szolgáltatók szekciója. A szervezethez egyetemek, főiskolák is csatlakoztak, amelyek szakoktatási szerepet vállalnak, a közeljövőben pedig átfogó oktatási és sajtókampány indul.
A téma széles körű megismertetése mellett jelenleg még szükség van állami szerepvállalásra, a feltételek megteremtésére. Zsemberi László megerősítette, Garamhegyi Ábel szavait, miszerint olcsóbb jelenleg hagyományos autóval közlekedni. "Ha a normál üzemanyag 260 forint, akkor az etanolt 200 forintért kell adni, különben nem veszik meg" - fogalmazott az elnök, aki hangsúlyozta, hogy jövedéki adó kedvezmény nélkül az etanol nem tud versenyképes alternatívává válni.
Az elnök szerint nem vagyunk lemaradva az unió többi tagállamától, Nagy-Britanniában például jelenleg tíz bioüzemanyag kút üzemel. Ehhez képest Svédországban a kutak száma már több mint ötszáz és a bioüzemanyaggal közlekedő autókból fél év alatt mintegy hatvanezret értékesítettek. Mivel a szövetség, a Scania és a Sekab is jelenleg mindössze hat autó üzemeltet zöld naftával, így azon sem lehet csodálkozni, hogy nem állnak sorba azok az üzemanyagtöltő állomások, amelyek etanol-kutat nyitnának. "Az üzlet fogja meghatározni, hogy mikor lesznek kutak. Az üzlethez pedig az igény megteremtésére van szükség" - fűzte hozzá Zsemberi László.
Istvánko Viktória
Ömlenek a milliárdok a biobizniszbe
A bioüzemanyagok megfelelő ütemű terjedése csak a beruházói oldal mintegy 7,5 milliárd forintos támogatásával lehetséges - mondta Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára azon nemzetközi konferencián, ahol bejelentették a Magyar Bioetanol Szövetség megalakulását is. A teljes bioüzemanyag (biodízel, bioetanol) ágazatot egybefogó szövetség az érdekellentétek miatt nem jött létre. Mfor.hu tudósítás.